Medzi dvere pre cestujúcich a ľavé krídlo osadia v čínskej fabrike Boeing Shandong Taikoo Aircraft Engineering nákladné dvere. Z trupu vymontujú 185 sedadiel, za kokpitom zostanú iba štyri pre náhradnú posádku a sprievod. Odstránia palubnú kuchyňu aj časť toaliet.

Po spevnenej a upravenej podlahe sa bude posúvať dvanásť kontajnerov. Tak sa tretia generácia Boeingu 737-800NG pre cestujúcich na stredných tratiach mení na lietajúci nákladiak, ktorý uvezie 23,9 tony nákladu. Prestavba na kargovú verziu predĺži životnosť lietadla aj na dvojnásobok.

Príkladom je osemstovka, ktorú americký výrobca Boeing Commercial Airplanes ako novú dodal v roku 2003 írskej nízkonákladovej spoločnosti Ryanair. Po osemnástich rokoch ju Ryanair vrátil americkej lízingovej spoločnosti, ktorá ho dala prestavať na nákladnú verziu.

Koncom augusta 2022 trup pomaľovali logom nezávislej špedičnej agentúry RDS Cargo Group z Dubaja. Tá momentálne združuje sedem spoločností z viacerých krajín, špecialistov na logistiku, dopravu a manipuláciu s leteckým nákladom po celom svete. Na viacerých letiskách má aj vlastné nákladné terminály.

Skupina RDS má kontakty na dopravcov s rozličnými typmi lietadiel. Od menších sovietskych turbovrtuľových antonovov An-26 na krátke trate a kanadských prúdových bombardérov CRJ200 s nosnosťou nad šesť ton až po rôzne typy boeingov a airbusov vrátane obrovského diaľkového Boeingu 777 a Boeingu 747, ktoré uvezú vyše 107 ton nákladu.

Biznis aj pre Slovensko

Takýto boeing Ryanairu prestavaný v Číne má od konca augusta na trupe aj slovenskú vlajku a logo spoločnosti AirExplore. Jej flotila sa od roku 2010 rozrástla na osem Boeingov 737-800. Tie si prenajímala na prepravu turistov medzi Taiwanom a Palau, na lety zo Surinamu či z Kambodže a Izraela, slúžia v Iraku, Sudáne aj dovolenkárom v západnej Európe. Objednávajú si ich aerolínie, ktoré majú letové plány, ale nie dosť vlastných lietadiel.

Tento rok v lete si AirExplore nalízingoval deviaty boeing – prvý nákladný. Riaditeľ a spolumajiteľ spoločnosti Martin Štulajter nový biznis vysvetľuje tým, že na trhu enormne rastie dopyt po vhodných a voľných stredne veľkých nákladných lietadlách. Vozia zdravotnícky materiál, zásielky z online obchodov a nočných expresných kuriérskych služieb.

Domovským letiskom nákladiaka je Bratislava, ale tam boeing pobudol iba tri dni. Potom odletel k RDS Cargo Group do Dubaja. Štartuje najmä z bangladéšskeho hlavného mesta Dháka do Hongkongu, do Šardžá v Spojených arabských emirátoch, na dve letiská v Kazachstane, do Jerevanu, Uzbekistanu a Iraku. Keďže išlo o začiatok prevádzky, M. Štulajter sa o intenzite nasadenia vyjadroval opatrne.

Ale už v prvom mesiaci letel boeing vyše 40-krát a v niektorých dňoch bol vo vzduchu aj šestnásť hodín. Vozil elektroniku, lieky, spotrebný tovar, potraviny, dokonca aj živé kraby z Bangladéša do Hongkongu. Prenájom nákladného boeingu by mohol trvať aj niekoľko rokov. Keby bol záujem, AirExplore by dokázal lízingovať aj ďalšie lietadlá.

Náklad namiesto cestujúcich

Prestavby z pasažierskych na nákladné lietadlá nie sú novinkou. Po druhej svetovej vojne sa na civilné verzie menili dakoty, ktoré už americká armáda nepotrebovala.

V ďalších rokoch prestavané väčšie typy vrtuľových lietadiel vozili poštu a v Austrálii aj mäso z dobytka zabíjaného na farmách. V nákladnej doprave postupne uspeli aj veľké prúdové boeingy s medzikontinentálnym doletom.

V leteckej fabrike v Rentone pri americkom meste Seattle odovzdali v roku 1967 nemeckej Lufthanse ako prvému zákazníkovi čerstvú novinku – dvojmotorový prúdový Boeing 737 určený na krátke a stredne dlhé trate, ktorý sa stal najpredávanejším komerčným lietadlom v histórii. Za 55 rokov dostal výrobca viac ako 15-tisíc objednávok. V súčasnosti stále lieta vyše 9 300 sedemtrisedmičiek.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa