Zatiaľ čo spotrebitelia sa môžu tešiť na koncept nízkych cien, postavený na dominantnom zastúpení privátnych značiek, ďalšie vrásky na čele pribudnú konkurenčným predajcom. Nový bojový front sa otvára pre svetovú jednotku v maloobchode Wal-Mart, ktorého najväčším vyzývateľom bol doposiaľ rozpínajúci sa internetový gigant Amazon.
V šľapajach rivala
Lidl sa vyberá za veľkú mláku po vyše štyroch desaťročiach od otvorenia svojej prvej maloobchodnej predajne v nemeckom Ludwigshafene. „Teraz je správny čas, aby sme vstúpili do Spojených štátov,“ hovorí šéf amerického Lidla Brendan Proctor, manažér s dlhoročnými skúsenosťami zo štruktúr reťazca. Pracoval preň napríklad v Rakúsku či Írsku.
Lidlu je na starom kontinente už pritesno. Zahraničnú expanziu odštartoval v 90. rokoch minulého storočia a v súčasnosti pôsobí v 27 krajinách, v ktorých prevádzkuje dovedna viac ako desaťtisíc filiálok. V Spojených štátoch ich chce mať do roka zhruba sto. Ďalšie plány nekonkretizoval, no analytici špekulujú o výhľade piatich až šiestich stoviek predajní.
Na americkom trhu dláždi cestu diskontnému modelu odveký rival Lidla, nemecký reťazec Aldi. V Spojených štátoch podniká od roku 1976 prostredníctvom divízie Aldi Süd a v súčasnosti prevádzkuje vyše tisícšesťsto obchodov so zhruba poldruhapercentným podielom na trhu s potravinami. Americký trh pokrýva aj sesterská divízia Aldi Nord, ktorá kontroluje približne päťsto predajní Trader Joe’s.
Podľa analytika nemeckého periodika Lebensmittel Zeitung Matthiasa Quecka sa tržby amerických predajní Aldi podieľajú na celkovom obrate spoločnosti jednou štvrtinou. Takáto výkonnosť trhu môže byť zaujímavá aj pre Lidl. Nemusí to však mať v USA úplne jednoduché. Doteraz expandoval z krajiny do krajiny tak, že v zásade kopíroval svoj diskontný model s minimálnymi úpravami. M. Queck upozorňuje, že Lidl čakajú v Amerike odlišné preferencie a správanie zákazníkov, než na aké je zvyknutý z Európy. Bude sa musieť tiež popasovať s inými požiadavkami, čo sa týka legislatívy, dodávateľov či logistiky.
Duo Aldi-Lidl dokázalo svoju dravosť v Británii. Agresívnou cenovou politikou ukrajuje čoraz väčšiu časť biznisu zavedeným značkám na čele s Tescom. Oba nemecké diskonty majú dohromady viac ako desaťpercentný podiel na britskom trhu.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?