Automobilová brandža sa nadýchla. Šrotovné na najväčších trhoch ju prebralo z letargie. Jej budúcnosť je však pre rastúcu nezamestnanosť neistá. Sektoroví kapitáni tušia, že všetci neprežijú. Súčasné svetové kapacity sú totiž nastavené na montáž 90 miliónov automobilov ročne. V tomto roku sa pritom podľa IHS Global Insight vyrobí len niečo vyše 50 miliónov osobných automobilov, o desatinu menej ako vlani. Kapacity sa tak využijú ani nie na 60 %. Predpovede, že automobilovému svetu bude vládnuť šesť až sedem silných skupín, berú vážne vo francúzskej skupine PSA Peugeot Citroën. Prvotné informácie japonského denníka Nikkei o prebiehajúcich rozhovoroch o sformovaní strategickej aliancie potvrdili zástupcovia druhej najväčšej európskej automobilky i japonského producenta automobilov Mitsubishi Motors. Podľa denníka sa PSA chystá investovať do nákupu viac ako polovicu akcií firmy „troch diamantov“. Trhová kapitalizácia japonskej automobilky je pritom len o málo nižšia, ako má PSA (5,6 mld. eur). Akcie oboch automobiliek reagovali na správy posilnením. V prípade Mitsubishi sa kurz zvýšil za týždeň o vyše štvrtinu. Akcie PSA sú v parížskom benchmarku CAC 40 druhé najvýkonnejšie v tomto roku, keď sa ich trhová hodnota zdvojnásobila. Trh privítal možnosť vzniku aliancie aplauzom napriek tomu, že obe automobilky vykázali za prvý polrok vysoké straty. PSA však už avizovala, že v druhom polroku a osobitne vo štvrtom kvartáli už bude pracovať bez prevádzkovej straty, čo by malo výrazne zlepšiť celoročné hospodárenie. Rastie aj trnavský závod Francúzov, ktorý v tomto roku vyrobí v nadpláne po prvýkrát viac ako 200-tisíc vozidiel. Francúzska automobilka vyrobila vlani podľa medzinárodnej automobilovej asociácie OICA spolu 3,3 milióna osobných a úžitkových vozidiel. Mitsubishi zmontovala 1,3 milióna áut. Ich spojením by vznikla šiesta najväčšia skupina na svete. Okrem Société Généralé odporúčajú akcie PSA kupovať aj Commerzbank a HSBC. Európske automobilky sú atraktívne aj podľa Goldmana Sachsa. Jeho favoritom je však francúzsky konkurent Renault.
Autor je akciový analytik TREND Analyses.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?