Hit tohtoročnej letnej motoristickej sezóny stavia na technickej báze dvojdverového kupé Audi A5. Ako jeden z mála modelov ostáva aj v ére hard topov verný klasickej plátennej streche. Ako je už pre Audi typické, aj tento derivát sprevádza pestrá kombinácia motorov, pohonov a prevodoviek. My sme otestovali exemplár s výkonnejším z dvoch dvojlitrových prepĺňaných štvorvalcov, s manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies.

Kontrastná harmónia

Tí, čo sa držia teórie, že kabriolet by mal mať len plátennú strechu a žiadnu inú, budú Audi A5 prezentovať ako žiarivý príklad na podporu svojho tvrdenia. Pretože ani na okamih nezaváhate, aký druh auta to pred vami pózuje. Pritom vôbec nezáleží, či má strechu na svojom mieste alebo zbalenú v kufri. Navyše testovaný exemplár v snehobielo-čiernom vyhotovení stavia na efekte kontrastnej harmónie a retro efekte kombinácie modernej techniky nadčasového dizajnu a retro štýlu strechy typu soft top.

Praktický kabriolet

Kožené športové predné sedadlá s nastaviteľnými sedákmi a atraktívnym štepovaním poskytujú nízky posed a dobré bočné vedenie. Spolu s trojramenným volantom, krátkou radiacou pákou vo vysokom a v širokom stredovom tuneli bodujú aj príkladnou ergonómiou. K tomu azda najintuitívnejšie multimediálne rozhranie MMI sprostredkované farebnou obrazovkou a žiarite spokojnosťou. Následne zvýšite nároky, no aj tak pochválite kvalitu použitých materiálov. S jedinou výnimkou. Plastové obklady prístrojového štítu s dizajnom matného hliníka mohli vyznieť dôveryhodnejšie. Potom padne pohľad na prístrojový panel a rýchlomer v ňom. Nepravidelne delená stupnica púta pozornosť o povestnú sekundičku dlhšie, ako by mala. S cestujúcimi vzadu sa v kabrioletoch takmer neráta. Ale keď už, v tejto á-päťke zaujmete vzpriamenejšiu pozíciu ako v príbuznom kupé. S výškou okolo 180 cm oceníte malú rezervu na kolená, ba aj tú minimálnu nad hlavou. Keď však strecha putuje do kufra (trvá to len 15 sekúnd), pobavene alebo pohoršene zistíte, že pred jej zvlneným plátnom musíte uhnúť hlavou.

Motor k neuťahaniu

Dvojlitrový prepĺňaný agregát sa pri prvom kontakte môže zdať až prehnane pokojamilovný. Na pokyn akcelerátora sa veru nepretrhne. Žeby to bolo o dva metráky vyššou hmotnosťou kabrioletu ako kupé? Len čiastočne. Pravdu odhaľuje až pohľad na prístrojový panel. V bežnom režime otáčky padajú prekvapivo nízko, motor je chronicky podtočený. Orientácii nepomôže ani palubný počítač, je nastavený na úsporný režim a k podradeniu vyzve, až keď otáčky klesnú takmer na voľnobeh a motor už má toho akurát dosť. So zaradenou šestkou pri deväťdesiatke otáčkomer vystúpi na 1 700 a pri stotridsiatke ukazuje 2 400 otáčok. Je to jasné, ťažká prevodovka. Taká sa hodí naozaj len k pružnému motoru a tento dvojliter takým je. Ak však nemáte záujem šetriť pohonné hmoty, ale skôr z auta vydolovať maximálne akceleračné schopnosti, chce to opačný extrém – plný plyn a s radením čakať na 6 500 otáčok. Kvôli názornosti: I – 60 km/h, II – 120, III – 180... Impozantná schéma, však? Stovka za nameraných 7,8 sekundy je solídny výsledok. A priemerná spotreba 8,7 l na 100 km, vykázaná palubným počítačom na našom testovacom okruhu, tiež.

Tvrdé a robustné

Aj A5 Cabrio – podobne ako kupé – má motor posunutý ďalej za prednú nápravu, a tak do oblúkov nastupuje pomerne ochotne, hoci nedotáčavý charakter nezaprie. Škoda, že testovaný exemplár nedisponuje pohonom quattro. Tvrdší športový podvozok spolu s obutím formátu 235/35 R19 kvalifikujú toto auto predovšetkým na rýchlu jazdu po vozovkách s kvalitným asfaltovým povrchom. Takto vybavené Audi sa v zákrutách takmer nenakláňa a ľahko sa ovláda. Vo vyjazdených koľajach ho však treba stabilizovať volantom a výtlkom sa radno – aj vzhľadom na zraniteľnejšie atraktívne disky kolies – vyhnúť. Pozoruhodná je pevnosť karosérie tejto otvorenej verzie. Ani na typickej slovenskej komunikácii posádku neobťažujú pazvuky vŕzgajúcich tesnení. A jazda s otvorenou strechou s deflektorom namontovaným za prednými sedadlami je do stovky skvelá a celkom príjemná aj po jej tesnom prekročení.©

Audi A5 Cabriolet 2,0 T a porovnateľné automobily na slovenskom trhu

Audi A5 Cabriolet 2,0 TAlfa Romeo Spider 3,2 V6 JTSBMW 3 Cabrio 320iMercedes-Benz SLK 300

Zdvihový objem motora (ccm)

1 984

3 195

1 995

2 996

Usporiadanie a počet valcov

R4

V6

R4

V6

Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.]

155 (211)/4 300 – 6 000

191 (260)/6 200

125 (170)/6 700

170 (231)/6 000

Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.)

350/1 500 – 4 200

322/4 500

210/4 250

300/2 500 – 5 000

Prevodovka

6-st. manuálna

6-st. manuálna

6-st. manuálna

6-st. manuálna

Pohon

predný

predný

zadný

zadný

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)

7,5

7,2

9,1

6,3

Maximálna rýchlosť (km/h)

241

250

228

250

Priemerná spotreba EU (l/100 km)

6,8

11,1

6,6

9,7

Počet dverí

2

2

2

2

Počet miest na sedenie

4

2

4

2

Strecha

plátenná skladacia elektricky ovládaná

plátenná skladacia elektricky ovládaná

pevná skladacia elektricky ovládaná

pevná skladacia elektricky ovládaná

Rázvor (mm)

2 751

2 528

2 760

2 430

Objem batožinového priestoru (l)

320

255

210 – 350

210 – 300

Elektronické stabilizačné programy

ABS, EBV, EDS, ASR, ESP

VDC – ABS, EBD, ASR, BA

ABS, DSC, ASC T, DTC

ABS, BAS, ASR, ESP

Airbag vodiča a spolujazdca

štandardne

štandardne

štandardne

štandardne

Bočné airbagy vpredu

štandardne

štandardne

štandardne

štandardne

Bočné airbagy vzadu

nemontujú sa

nemontujú sa

nemontujú sa

nemontujú sa

Hlavové airbagy

nemontujú sa

štandardne

štandardne

štandardne

Kolenný airbag vodiča

nemontuje sa

štandardne

nemontuje sa

nemontuje sa

Kolenný airbag spolujazdca € (Sk)

nemontuje sa

150 (4 519)

nemontuje sa

memontuje sa

Manuálna klimatizácia

nemontuje sa

nemontuje sa

nemontuje sa

nemontuje sa

Automatická klimatizácia

štandardne

štandardne

štandardne

štandardne

Cena základného modelu s DPH € (Sk)

41 880 (1 261 677)

40 600 (1 223 116)

41 700 (1 256 254)

42 572 (1 282 532)