Hit tohtoročnej letnej motoristickej sezóny stavia na technickej báze dvojdverového kupé Audi A5. Ako jeden z mála modelov ostáva aj v ére hard topov verný klasickej plátennej streche. Ako je už pre Audi typické, aj tento derivát sprevádza pestrá kombinácia motorov, pohonov a prevodoviek. My sme otestovali exemplár s výkonnejším z dvoch dvojlitrových prepĺňaných štvorvalcov, s manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies.
Kontrastná harmónia
Tí, čo sa držia teórie, že kabriolet by mal mať len plátennú strechu a žiadnu inú, budú Audi A5 prezentovať ako žiarivý príklad na podporu svojho tvrdenia. Pretože ani na okamih nezaváhate, aký druh auta to pred vami pózuje. Pritom vôbec nezáleží, či má strechu na svojom mieste alebo zbalenú v kufri. Navyše testovaný exemplár v snehobielo-čiernom vyhotovení stavia na efekte kontrastnej harmónie a retro efekte kombinácie modernej techniky nadčasového dizajnu a retro štýlu strechy typu soft top.
Praktický kabriolet
Kožené športové predné sedadlá s nastaviteľnými sedákmi a atraktívnym štepovaním poskytujú nízky posed a dobré bočné vedenie. Spolu s trojramenným volantom, krátkou radiacou pákou vo vysokom a v širokom stredovom tuneli bodujú aj príkladnou ergonómiou. K tomu azda najintuitívnejšie multimediálne rozhranie MMI sprostredkované farebnou obrazovkou a žiarite spokojnosťou. Následne zvýšite nároky, no aj tak pochválite kvalitu použitých materiálov. S jedinou výnimkou. Plastové obklady prístrojového štítu s dizajnom matného hliníka mohli vyznieť dôveryhodnejšie. Potom padne pohľad na prístrojový panel a rýchlomer v ňom. Nepravidelne delená stupnica púta pozornosť o povestnú sekundičku dlhšie, ako by mala. S cestujúcimi vzadu sa v kabrioletoch takmer neráta. Ale keď už, v tejto á-päťke zaujmete vzpriamenejšiu pozíciu ako v príbuznom kupé. S výškou okolo 180 cm oceníte malú rezervu na kolená, ba aj tú minimálnu nad hlavou. Keď však strecha putuje do kufra (trvá to len 15 sekúnd), pobavene alebo pohoršene zistíte, že pred jej zvlneným plátnom musíte uhnúť hlavou.
Motor k neuťahaniu
Dvojlitrový prepĺňaný agregát sa pri prvom kontakte môže zdať až prehnane pokojamilovný. Na pokyn akcelerátora sa veru nepretrhne. Žeby to bolo o dva metráky vyššou hmotnosťou kabrioletu ako kupé? Len čiastočne. Pravdu odhaľuje až pohľad na prístrojový panel. V bežnom režime otáčky padajú prekvapivo nízko, motor je chronicky podtočený. Orientácii nepomôže ani palubný počítač, je nastavený na úsporný režim a k podradeniu vyzve, až keď otáčky klesnú takmer na voľnobeh a motor už má toho akurát dosť. So zaradenou šestkou pri deväťdesiatke otáčkomer vystúpi na 1 700 a pri stotridsiatke ukazuje 2 400 otáčok. Je to jasné, ťažká prevodovka. Taká sa hodí naozaj len k pružnému motoru a tento dvojliter takým je. Ak však nemáte záujem šetriť pohonné hmoty, ale skôr z auta vydolovať maximálne akceleračné schopnosti, chce to opačný extrém – plný plyn a s radením čakať na 6 500 otáčok. Kvôli názornosti: I – 60 km/h, II – 120, III – 180... Impozantná schéma, však? Stovka za nameraných 7,8 sekundy je solídny výsledok. A priemerná spotreba 8,7 l na 100 km, vykázaná palubným počítačom na našom testovacom okruhu, tiež.
Tvrdé a robustné
Aj A5 Cabrio – podobne ako kupé – má motor posunutý ďalej za prednú nápravu, a tak do oblúkov nastupuje pomerne ochotne, hoci nedotáčavý charakter nezaprie. Škoda, že testovaný exemplár nedisponuje pohonom quattro. Tvrdší športový podvozok spolu s obutím formátu 235/35 R19 kvalifikujú toto auto predovšetkým na rýchlu jazdu po vozovkách s kvalitným asfaltovým povrchom. Takto vybavené Audi sa v zákrutách takmer nenakláňa a ľahko sa ovláda. Vo vyjazdených koľajach ho však treba stabilizovať volantom a výtlkom sa radno – aj vzhľadom na zraniteľnejšie atraktívne disky kolies – vyhnúť. Pozoruhodná je pevnosť karosérie tejto otvorenej verzie. Ani na typickej slovenskej komunikácii posádku neobťažujú pazvuky vŕzgajúcich tesnení. A jazda s otvorenou strechou s deflektorom namontovaným za prednými sedadlami je do stovky skvelá a celkom príjemná aj po jej tesnom prekročení.©
Audi A5 Cabriolet 2,0 T a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Audi A5 Cabriolet 2,0 T | Alfa Romeo Spider 3,2 V6 JTS | BMW 3 Cabrio 320i | Mercedes-Benz SLK 300 | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 984 | 3 195 | 1 995 | 2 996 |
Usporiadanie a počet valcov | R4 | V6 | R4 | V6 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 155 (211)/4 300 – 6 000 | 191 (260)/6 200 | 125 (170)/6 700 | 170 (231)/6 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 350/1 500 – 4 200 | 322/4 500 | 210/4 250 | 300/2 500 – 5 000 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Pohon | predný | predný | zadný | zadný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,5 | 7,2 | 9,1 | 6,3 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 241 | 250 | 228 | 250 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 6,8 | 11,1 | 6,6 | 9,7 |
Počet dverí | 2 | 2 | 2 | 2 |
Počet miest na sedenie | 4 | 2 | 4 | 2 |
Strecha | plátenná skladacia elektricky ovládaná | plátenná skladacia elektricky ovládaná | pevná skladacia elektricky ovládaná | pevná skladacia elektricky ovládaná |
Rázvor (mm) | 2 751 | 2 528 | 2 760 | 2 430 |
Objem batožinového priestoru (l) | 320 | 255 | 210 – 350 | 210 – 300 |
Elektronické stabilizačné programy | ABS, EBV, EDS, ASR, ESP | VDC – ABS, EBD, ASR, BA | ABS, DSC, ASC T, DTC | ABS, BAS, ASR, ESP |
Airbag vodiča a spolujazdca | štandardne | štandardne | štandardne | štandardne |
Bočné airbagy vpredu | štandardne | štandardne | štandardne | štandardne |
Bočné airbagy vzadu | nemontujú sa | nemontujú sa | nemontujú sa | nemontujú sa |
Hlavové airbagy | nemontujú sa | štandardne | štandardne | štandardne |
Kolenný airbag vodiča | nemontuje sa | štandardne | nemontuje sa | nemontuje sa |
Kolenný airbag spolujazdca € (Sk) | nemontuje sa | 150 (4 519) | nemontuje sa | memontuje sa |
Manuálna klimatizácia | nemontuje sa | nemontuje sa | nemontuje sa | nemontuje sa |
Automatická klimatizácia | štandardne | štandardne | štandardne | štandardne |
Cena základného modelu s DPH € (Sk) | 41 880 (1 261 677) | 40 600 (1 223 116) | 41 700 (1 256 254) | 42 572 (1 282 532) |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov
Pozn.: Do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla
Jozef Prosnan