Zoberme si napríklad také Dánsko, krajinu, ktorá svoju politiku zakladá na silnom štáte, ale jej ekonomike sa darí.

Kde je teda háčik a prečo sa to na Slovensku nedá? Štátne vlastníctvo bez efektívnych kontrolných orgánov bude vždy nabádať na plytvanie verejnými zdrojmi, prípadne spreneveru či korupciu. Dánsko je pritom jedna z najmenej skorumpovaných krajín na svete.

Slovenská tradícia korupcie má silné základy v socializme. Pretrvala aj po revolúcii. Neznamená to a priori, že napríklad také bratislavské letisko je skorumpované, ale tradícia štátneho vlastníctva na Slovensku je poznačená neefektívnym spravovaním majetku a dodnes to vidíme na spoločnostiach, ako je práve letisko v hlavnom meste či Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, ktorá má ešte smutnejší príbeh.

letisko, LZIB, bratislava
Neprehliadnite

Bratislavské letisko je v enormnej strate, jeho prenájom musí počkať do roku 2023

Naopak, svetlým príkladom je letisko v Košiciach, ktoré bolo úspešne sprivatizované a spravuje ho Letisko Viedeň. Preinvestovali sa tu desiatky miliónov eur a spoločnosť každý rok zarába. V zisku je nepretržite od roku 2012, pričom ten vlani predstavoval 2,65 milióna eur. Bratislavské letisko je v strate jedenásť rokov. Vlani bola 4,39 milióna eur.

Častým argumentom proti privatizácii je vývoz zisku zahraničnými firmami. Na to, aby si mohli zahraničné firmy vyviezť zisk, je však potrebná aj investícia v danej krajine. To pomáha trhu, na ktorom firma pôsobí. Takže áno, firma si môže vyviezť zisk, ale je to vždy lepšia alternatíva, ako keď musia na krívajúce štátne podniky doplácať všetci občania krajiny.

Navyše v súkromných rukách nebude letisko politicky motivované a stolička manažmentu sa nebude tak rýchlo triasť. Priorita vedenia sa zmení z udržania funkcií na tvorbu ziskov a prosperitu. Letisko v Bratislave by sa malo čím skôr predať alebo prenajať, tak ako to plánuje vláda. Podľa doterajších zistení však budeme musieť prispievať na letisko ešte dva roky. Prenájom strategickému partnerovi je plánovaný až po roku 2023, teda už za horizontom súčasnej vlády. A to ešte nie je vôbec jasné, či k nemu vôbec príde.

Tomáš Jančuš, letisko košice Viedeň
Neprehliadnite

Privatizácia im pomohla. Letisko v Košiciach prosperuje, koronavírus to však obmedzí

Bratislavské letisko musí prejsť zmenou aj napriek tomu, že súčasné vedenie sa do histórie zapísalo možno ako jedno z najschopnejších. Dokázalo totiž každoročne znižovať stratu vďaka zvyšujúcemu sa počtu pasažierov a odbavených letov. Stále to však nie je na oslavu.

Spravovať verejný majetok tak efektívne ako Dáni ešte, bohužiaľ, nevieme. To príde až vtedy, keď budú vedenia podnikov motivované niesť zodpovednosť za svoj manažérsky výkon a nebudú sa spoliehať na to, že štát ich straty pokryje a prešľapy zakryje.