Štatistika prináša neraz zábavné zistenia. Napríklad v uplynulom roku boli jediným slovenským letiskom s prírastkom cestujúcich Piešťany. Dokonca o 217 percent. Išlo však iba o 1 427 cestujúcich, kým v roku 2009 to bolo 657. Prudký skok nastal vďaka dvom charterom britských turistov na futbal do Žiliny a trom letom slovinskej spoločnosti Adria 50-miestnymi lietadlami so žilinskými futbalistami na tri stretnutia Ligy majstrov.

Piešťany mali však v tomto storočí tak isto ako ostatné slovenské letiská výrazne lepšie roky. Kým letiská v okolitých krajinách zaznamenali vlani už istý rast, na slovenské stále dolieha krach SkyEurope Airlines a dôsledky svetovej krízy. Štatistiky Bratislavy i Košíc mierne zlepšujú sezónne lety s dovolenkármi k moru.

Bratislava

Bratislavským novým terminálom vlani prešlo 1,66 milióna cestujúcich, o 44,3 tisíca menej než v krízovom roku 2009. Medziročne sa zmenila štruktúra letov. Takmer o dve tretiny klesla vnútroštátna doprava (lebo už nelietali SkyEurope), mierne ubudlo cestujúcich aj na pravidelných medzinárodných linkách. Necelá polovica cestujúcich pravidelnými linkami smerovala do Veľkej Británie a Írska – zväčša za prácou. Výrazne upadla Praha. Miliónom cestujúcich írsky Ryanair prekonal najlepšie výkony SkyEurope. Najväčšia európska lowcostová spoločnosť však vlani zhospodárňovala prevádzku a začala škrtať všetko, čo sa zdalo nevýnosné. Postihlo to linky do Hahnu pri Frankfurte, Weeze pri Düsseldorfe, Bologne a Pisy. V tomto roku zhospodárňovanie pokračuje: nelieta sa do Bristolu a Štokholmu a nová sezónna linka do Las Palmas je slabou náplasťou. Všetko, čo nevynášalo, zrušili aj Danube Wings, čiže až na Košice všetko. V priebehu roka síce prišiel poľský LOT (v máji má však končiť), do Viedne odišla aj posledná linka Aeroflotu a od zimy zredukovali ČSA, ktoré musia tvrdo šetriť, počet letov na polovicu. Sú to všetko zlé správy pre rok 2011, pretože výpadky nenahradí Armavia z Jerevanu, ktorá pre nedostatok cestujúcich uskutočnila iba premiérový let, ani linka z Tirany. Azda sa však začne lietať avizovaná Moskva a Kyjev.

Košice, Tatry, Žilina

Druhé najväčšie slovenské letisko – Košice boli už druhý rok v Európe jedným z tých, ktoré najviac postihla kríza. V roku 2009 ubudlo 40 percent cestujúcich a vlani ďalších 24,3 percenta. Vlaňajších 266,8 tisíca cestujúcich je prepad na úroveň roku 2004. Po bankrote SkyEurope sa nenašiel nik, kto by stratené linky rozlietal. Neúspechom sa skončila aj linka Danube Wings Košice – Bergamo. Aj keď zrejme cestujúcich nepribudne, štatistický prepad sa skončí – tento rok sa bude percentami porovnávať iba so zlým vlaňajškom.

Poprad vybavil 27,6 tisíca cestujúcich, kým predvlani to bolo 51,6 tisíca. Odišiel totiž Danube Wings. Tento rok však cestujúcich pribudne v charterovej doprave.

Po dvoch rokoch mierneho rastu Žilina klesla pod desaťtisíc pasažierov. Piešťany spomíname v úvode a po roku rekonštrukcie sa pred letom otvorí letisko Sliač.©