Cestná doprava sa vždy teší na koniec roka. Vtedy (predvianočné) nákupy aj výroba dosahujú vrchol, a tak sa kolesá nezastavia. Po vlaňajšom závere roka však dopravcovia aj prepravcovia zostali sklamaní, rast výkonov bol, ale určite nie taký, ako po minulé roky. Jediné, čo môže tešiť, je fakt, že pokles výkonov zaznamenala predovšetkým doprava spotrebného tovaru. Priemysel síce tiež nebol v obrátkach z predošlých rokov, ale pokles nebol až taký významný a týkal sa pár odvetví – napríklad elektrotechniky. Tento rok sa tiež nezačal najlepšie. Odraziť sa zo dna by však nemal byť problém.

Pridlhá zima

Čo platilo o tohtoročnej zime, platilo aj o marazme v preprave na cestách. Boli silné a dlhé. Generálny tajomník Združenia cestných dopravcov ČESMAD Slovakia Pavol Reich tvrdí, že začiatok roka bol mierne klesajúci. Ale oproti krízovým rokom 2008 a 2009 nešlo o nič dramatické– aspoň pokiaľ ide o prežitie firiem. Vtedy padali desiatky dopravných firiem. „Za tri mesiace odišlo zo združenia a biznisu maximálne sedem firiem,“ vyratúva P. Reich. Dopravcov bolia najmä slabé vyťažované trasy smerom na západ. A s tým súvisiaca prevaha ponuky nad dopytom, ktorá nedáva priestor na rast cien za kilometer. Podľa Martina Ľuptáka, šéfa firmy Blomquist Trucking, ktorá jazdí najmä v zahraničí, práce a tovarov na prepravu je na trhu dosť, ale podmienky – najmä cenové – sú tak nízke, že sa marže dopravcov blížia k nule. A to už niekoľký rok po sebe.

O pomalšom začiatku vedia zo svojich štatistík hovoriť aj poskytovatelia servisných služieb pre dopravcov. Ondřej Pavlík, výkonný riaditeľ českej a slovenskej pobočky DKV Euro Service súhlasí, že začiatkom roka boli výkony v klesajúcom trende. „Avšak, ak sa pozrieme na čísla detailnejšie, vidíme v jednotlivých segmentoch prvé známky oživenia,“ dodáva s tým, že naráža najmä na priemyselných zákazníkov z oblasti automotive.

Ale nie všade platí klesajúci začiatok roka. Jeden z konateľov špedičky Gebrüder-Weiss Markus Jelleschitz sa priznáva, že pre jeho firmu ide o nezvyčajne rastúci začiatok roka, najmä v medzinárodnej preprave. „Domáca – vnútroštátna logistika však už niekoľko mesiacov klesá,“ dopĺňa.

Otázny rok

Automotive a závislosť nielen dopravy, ale aj ekonomiky Slovenska, od tohto sektora je však aj najväčším otáznikom výkonnosti ekonomiky na ďalšie mesiace. Aj keď poklesy v európskych automobilkách aj o viac ako desať percent zatiaľ Slovensko nepália, dopravy sa to za hranicami určite dotkne. Najmä dopravcovia, ktorí dodávajú diely zo Slovenska, prípadne vozia iba na zahraničných trhoch. O. Pavlík očakáva – ako aj viacerí iní analytici – ekonomický rast. A to aj v Čechách, kde nedávno zažili mínus. „Napriek tomu si myslím, že slovenský trh sa otrasie o niečo skôr ako český, keďže u našich susedov je štruktúra zákonných úprav z hľadiska ekonomiky výrazne horšia pre podnikateľov a biznis ako na Slovensku,“ upresňuje. Dopravný biznis však zatiaľ márne čaká na rozbeh ekonomiky do stabilného tempa, ako je to v susednom Poľsku. M. Jelleschitz verí v rast na slovenskom trhu aj preto, že firmy dlhodobo čoraz viac „púšťajú“ logistov do vnútra firemných procesov kvôli outsourcingu. Preto sa vedia perspektívne dostať k partnerským kontraktom, ktoré nie sú také kolísavé ako preprava.

Trochu optimizmu dopravcom vlievajú do žíl klesajúce ceny pohonných hmôt. Aj keď ide o veľmi krehkú nákladovú premennú, ktorá väčšinou ide „proti“ dopravcom. „Uvidíme, čo s cenou urobia v blízkom čase napríklad hroziace celosvetové konflikty. Každopádne predovšetkým v poslednom čase intenzívne diskutované témy ako bridlicový plyn a ropa spôsobujú celosvetové poklesy ceny surovej ropy ako v indexe WTI, tak aj v indexe ropy Brent. Za posledné tri mesiace klesla cena ropy Brent o takmer 10 percent,“ vysvetľuje O. Pavlík. Dopravcovia tak môžu ťažiť z poklesu časti nákladov pri už predtým dohodnutých zmluvných cenách, ktoré momentálne majú. P. Reich však pripomína, že sú dopravcovia, ktorí sú naďalej ochotní jazdiť aj pod náklady, čo dlhodobo nemôžu udržať. Niektorým sa však nemožno čudovať, keď sa v tendroch stretávajú s poľskými alebo maďarskými dopravcami, ktorí majú nižšie náklady (cestná daň, odvody, cena paliva a pod.). Faktom je, že nielen na slovenských, ale aj na nemeckých či francúzskych cestách vidieť čoraz viac neolepených kamiónov s evidenčnými číslami z Poľska, Maďarska, Litvy či Lotyšska. Týchto sem prinášajú ceny – presnejšie podmienky špeditérov. Dopravcovia sa TRENDU posťažovali, že špeditérske firmy idú často do tendra bez toho, aby cenu vopred konzultovali s dopravcami a potom sa niekedy stáva, že ich odmietajú, lebo by museli jazdiť pod náklady. „Ale v brandži je problém, že sa vždy nájde niekto, kto to za tú cenu nakoniec odvezie,“ posťažoval sa jeden dopravca, ktorý chcel zostať nemenovaný.

Nezáujem

Slovenský trh ešte pred dvomi rokmi krvácal pre nedostatok vodičov, ale smäd firiem po nových vodičoch vyhasol. To však nič nemenilo na fakte, že veková štruktúra na Slovensku začína starnúť (TREND 45/2012). Zrejme sa so žalostnými jedenástimi percentami zo všetkých vodičov kamiónov na Slovensku, ktorí majú medzi 20 a 30 rokov, nič radikálne nezmení. Eurofondy, ktoré boli určené na vyškolenie a na zamestnanie nových vodičov (počas najbližších 9 mesiacov) , sa pre nezáujem dopravných firiem presunú na iné projekty.

Podľa P. Reicha za neúspechom projektu, na ktorého tvorbe sa podieľal aj ČESMAD Slovakia, stoja tri faktory: „Nerastú výkony, takže firmy nepotrebujú nových vodičov. Navyše panuje neuveriteľná neistota – dopravná spoločnosť si nezoberie na zodpovednosť udržať novovytvorené miesto a pritom riskovať, že bude musieť fondy vrátiť. A zároveň ministerstvo ponúkalo paralelný projekt pre malé a stredné podniky s lepšími podmienkami, keďže na 12 mesiacov dostali dotáciu a museli udržať ďalších šesť. U nás to bolo deväť dotovaných mesiacov a ďalších 21 mesiacov udržať,“ vysvetľuje.

Keď o pár rokov pôjde najväčšia časť šoférov do dôchodku, môže nastať problém: „Vidím to v celej Európe, o desať rokov nevieme, kto bude jazdiť,“ hovorí M. Ľupták. So vzdelávaním ľudí v logistike nenastal výrazný posun. „Špecificky Slovensku dnes chýba vzdelávanie nedostatkových profesií v doprave. Problémom je napríklad nedostatok colných deklarantov a pracovníkov pre špeciálne zasielateľstvo. Nehovoriac o právnom servise zo strany štátu k zložitej legislatíve, keďže tieto služby si dopravcovia bežne nemôžu dovoliť,“ myslí si obchodná a marketingová riaditeľka TNT Express Mária Džundová.

Už len lepšie

Express bez prestávky

Kým dokládková a celokamiónová nákladná doprava zápasí s miernym poklesom, expresná preprava si z rastu takmer nevydýchla. „Napriek poklesu logistického trhu v druhom polroku minulého roka, celkový ročný rast zásielok a hmotnosti sa vyšplhal až na 15 percent. Spomalenie v druhej polovici roka teda len pribrzdilo, ale neudusilo sľubný trend približovania sa k predkrízovým úrovniam. Ak pozeráme na prvé tri mesiace tohto roka, vývoj síce poukazuje na pokračujúci rast, avšak s nižšou intenzitou ako v roku 2012,“ predpokladá M. Džundová.

Naďalej rastie tlak na kvalitu a spoľahlivosť. Napriek tomu firmy aj koncoví spotrebitelia zostávajú veľmi citliví na zvyšovanie cien. Pre segment logistiky a prepravy bude preto v roku 2013 veľmi náročné udržať súčasné ceny pri tlaku na náklady, ktoré so sebou nesú vyššie požiadavky. „Najsilnejšie sa tento rozpor prejavuje v službách pre koncových zákazníkov. Predstavy eshopov, ktoré najintenzívnejšie využívajú kuriérske služby pri predaji tovaru koncovým zákazníkom, vo vyžadovaných službách od expresného kuriéra sú neadekvátne rozsiahle. Koncový zákazník komplexnú službu väčšinou nie je ochotný zaplatiť a v konečnom dôsledku si vyberá najjednoduchší variant,“ dodáva M. Džundová. Pri tejto situácii slovenský trh logistiky a prepravy zostane ešte dlho výrazne pod predkrízovou úrovňou, čo mu neumožní tvorbu rezerv pre rozvoj.

Článok je súčasťou prílohy TREND + logistika a transport.

Ilustračné foto - Maňo Štrauch