Slováci ešte stále neprišli na chuť elektromobilite. Podľa údajov Európskeho observatória pre alternatívne palivá (EAFO) majú elektromobily medzi tohtoročnými novými registráciami na Slovensku podiel len 2,6 percenta, ďalšie dve percentá sú plugin hybridy. To sú hodnoty päťkrát nižšie ako európsky priemer.

Objektívne prekážky znevýhodňujúce elektrické autá oproti spaľovacím sa pritom zmenšujú. Najviac to vidno na infraštruktúre. Čerstvé údaje za tretí kvartál, ktoré TRENDU poskytla Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA), ukazujú, že za posledných päť rokov sa sieť rozrástla z 352 na 2 223 dobíjacích bodov. Motoristi môžu vozidlá nabíjať už na 884 miestach po celom Slovensku, najmä vo veľkých mestách a na frekventovaných ťahoch.

Niet prečo stavať ďalšie

Rozvoj infraštruktúry sa však v ostatných mesiacoch spomalil. „Operátori nemajú dôvod stavať ďalšie nabíjacie stanice, kým sa nebudú viac využívať tie, ktoré už sú v prevádzke. A to sa nestane, kým viac firiem a jednotlivcov nepresadne zo ,spaľovákov‘ do elektromobilov,“ vysvetľuje riaditeľ SEVA Patrik Križanský. Nabíjačky sú totiž väčšinu času neobsadené, podľa EAFO patrí miera ich využitia na Slovensku k najnižším na kontinente.

Podľa P. Križanského môže spomalenie výstavby nabíjačiek súvisieť aj s prípravami na budovanie nových staníc za prostriedky z plánu odolnosti. Príslušnú výzvu s alokáciou 10,2 milióna eur určenú pre mestá a obce vyhlásilo ministerstvo hospodárstva vlani na jar, k jej ukončeniu by malo dôjsť na konci októbra 2024. Cieľom je rozšíriť sieť aspoň o 160 rýchlonabíjačiek a 1 800 bodov s výkonom po jedenásť kilowattov. „K 30. septembru 2024 bolo predložených 78 žiadostí, pričom 40 z nich bolo už schválených – tieto podporia výstavbu 1 383 AC a 50 DC nabíjacích bodov a predstavujú odčerpanie 54 percent alokovaných zdrojov,“ opísala aktuálny stav hovorkyňa rezortu Mária Pavlusík. Ak ministerstvo schváli aj zostávajúce žiadosti, vznikne 1 871 pomalých a 76 rýchlych nabíjačiek.

Ďalšou novou vzpruhou pre elektromobilitu pod Tatrami je zníženie sadzby dane z nepeňažného príjmu, ktorú odvádzajú firmy poskytujúce svojim zamestnancom služobné auto na súkromné ​​účely, z jedného na pol percenta z ceny vozidla ročne. Pre takých zamestnávateľov tak budú od januára elektromobily výhodnejšie.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa