Kým v roku 2012 vygeneroval trh so športovým oblečením na globálnej úrovni približne 139 miliárd dolárov, v aktuálnom roku tento predaj odhaduje portál Statista takmer na 190 miliárd. A silný rast má pokračovať až na 208 miliárd amerických dolárov v roku 2025. Tento trend sa odráža aj na Slovensku. Výrazný rast pritom nezachytili len veľké nadnárodné reťazce ako Decathlon, SportsDirect či Sportisimo, ale profitujú z neho aj viaceré malé domáce značky. Tie sa etablovali najmä v oblasti outdooru a turizmu, ktorý zažíva v ostatných rokoch na Slovensku renesanciu, ale úspešný príbeh píše napríklad aj firma cyklistických bratov Velitsovcov.
Decathlon a Sportisimo športový trh na Slovensku ovládajú, už niekoľko rokov sa ich tržby pravidelne zvyšujú o pár desiatok percent. Podľa hrubého odhadu by za vlaňajšok mohli spolu utŕžiť zhruba 150 miliónov eur. Odhadom ďalších približne 30 miliónov zarobila v tržbách spoločnosť A3 Sport.
Na Slovensku však v ostatných rokoch začali vznikať malé obchody a továrne, ktoré stavili na lokálnosť a udržateľnosť s dôrazom na životné prostredie. Svoj marketing a konkurenčnú výhodu postavili na slovenských dodávateľoch a vysokej kvalite. To sa však zobrazuje na cenách, ktoré sú oproti veľkým medzinárodným hráčom výrazne vyššie.
Z Púchova rovno do sveta
Úspešný príbeh píše slovenská značka športového oblečenia Isadore Apparel. Firmu založili dvaja známi cyklistickí bratia Martin a Peter Velitsovci. Šije oblečenie najmä pre cyklistov v púchovskej Makyte, odtiaľ ho vyváža do celého sveta, no najmä do Nemecka a Spojeného kráľovstva. Príliš dlhá domáca izolácia vyvolaná koronakrízou zvýšila potrebu individuálnych exteriérových športov. Potvrdzujú to aj vysoké obraty firmy Isadore Apparel. Ako pre TREND potvrdil Martin Velits, tržby spoločnosti raketovo rástli. Kým v roku 2019 boli na úrovni 1,7 milióna eur, v roku 2020 sa zvýšili takmer o sto percent, zhruba na tri milióny eur. Firma v súčasnosti pôsobí na viacerých trhoch, najsilnejšie sú Nemecko a Spojené kráľovstvo.
Velitsovci zaujali aj veľkú sieť Decathlon. Tú za konkurenciu nepovažujú, naopak, začali s ňou spolupracovať. Decathlon Benelux spustil minulý rok nadstavbu k svojmu štandardnému predajnému kanálu, ktorým sa snaží osloviť zákazníka s vyššími nárokmi. Isadore Apparel je súčasťou tohto pilotného projektu. „Isadore Apparel vyrába lokálne tam, kde žijeme. Chceme tvoriť v prostredí, kde sme vyrástli, a prispieť k vytvoreniu nových pracovných miest v našej komunite,“ pýši sa firma, ktorá sa však snaží osloviť celý európsky trh.
Najväčším problémom je masová výroba rýchloobrátkových produktov nízkej kvality
Kupujú sa aj drahšie materiály
Jediná domáca firma so športovým oblečením, ktorá sa tržbami pomaly približuje k hranici desať miliónov eur, je spoločnosť Northfinder. Firme sa každoročne darí a podľa marketingového manažéra Mareka Šulca firma vlani po 15-percentnom raste dosiahla tržby na úrovni zhruba osem miliónov eur. Podľa M. Šulca sa od konkurencie líšia kvalitou a vzorcom udržateľnosti, ktoré sú kľúčom na trhu. „Ponúkame kombináciu špičkového slovenského dizajnu s koncepciou nadčasového oblečenia súčasne pre viacero generácií. Samozrejme, aj kvalitný zákaznícky servis,“ hovorí.
Veľkých korporátov sa neboja, pretože ich cieľové skupiny sa podľa M. Šulca kvalitatívne líšia. Northfinder hovorí, že najväčší dopyt pociťuje po drahších kúskoch a v poslednom období zaznamenal enormný záujem o kategóriu zimného športového oblečenia. „Napriek vyššej cene súvisiacej s použitím špičkových materiálov sme predali takmer všetko,“ dodáva M. Šulc.
Rástli dvojnásobne
Jeden z najsilnejších domácich hráčov je spoločnosť Zajo so sídlom v Galante. Svoje produkty sa snaží cieliť hlavne na turistov, ktorí obľubujú vysoké hory, ale oblečenie ponúka aj širokej verejnosti, ktorá si zakladá na kvalite. Pred koronakrízou firma rástla veľmi rýchlo, otvárala kamenné prevádzky a ponúkala ceny prijateľné pre väčšinu nakupujúcich. V roku 2019 jej tržby prekročili päť miliónov eur.
Po prepuknutí pandémie však musela niektoré svoje kamenné obchody zatvoriť. Zajo preniesol výrobu do iných krajín mimo Slovenska, ale vlani poslal majiteľ pre neschopnosť splácať dlhy firmu do konkurzu. V činnosti však značka pokračuje pod novou firmou Zajo Design.
Jediná domáca firma, ktorá sa tržbami pomaly približuje k hranici desať miliónov eur, je Northfinder
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?