Agentúra je podľa tržieb najsilnejšia reklamka na trhu od roku 2009, jej vlaňajšie tržby predstavovali 26,5 milióna eur, z toho 4,5 milióna eur tvorili honoráre a provízie. Nápad založiť agentúru sa zrodil v hlave L. Zdúta a jeho basketbalového partnera Mariána Hečka. Prvého zaujímal marketing ako taký, druhého kreatívna tvorba.
V roku 1993 spolu s Jurajom Vaculíkom a Vladimírom Boháčom založili agentúru J&L Advertising Limited, so zábavným neoficiálnym prekladom: Juro a Laco reklama odtiaľ potiaľ. Tím sa však rozišiel počas necelých dvoch rokov. J. Vaculík si založil vlastnú úspešnú agentúru.
Od Coca-Coly k Jednote
L. Zdút mal v agentúre od začiatku na starosti vedenie firmy v pozícii hlavného šéfa. „V tomto som neprekonal žiaden vývoj,“ hovorí s úsmevom. Samotné vymýšľanie reklám nikdy neriešil. „Považujem sa za kreatívneho človeka, ale neuplatňujem to v zmysle obrázkov a písania textov.“
Prvým klientom agentúry bola Športka, čo znie ako lukratívny biznis. Firma sa však po rozpade Česko-Slovenska tiež len rodila, podobne ako Jandl. V deväťdesiatych rokoch spolupracovala reklamka s viacerými medzinárodnými sieťami – Ogilvy a Publicis. Vďaka ním sa L. Zdút i jeho kolegovia dostali k veľkým klientom ako Coca-Cola či Ford. Obe spolupráce trvali len pár rokov. V prípade siete Ogilvy L. Zdút priznáva, že ako začínajúca agentúra takéto sústo nezvládli a spolupráca sa rozpadla. „Nevedeli sme poriadne, čo je reklama, ani ako sa riadi firma. Učili sme sa za pochodu.“
Manažér roka je tradičné ocenenie udeľované týždenníkom TREND už od roku 2005. Desiatku nominovaných zostavuje redakcia, o držiteľovi titulu rozhodujú hlasovaním osobnosti hospodárskeho života z TREND Barometra spolu s čitateľmi TRENDU a TREND.sk.
Profily nominovaných sme uverejňovali postupne od 20. augusta. Hlasovanie v 11. ročníku ankety bolo spustené 21. októbra a skončí sa 4. novembra. Víťaza vyhlásime 10. novembra na slávnostnom večeri TREND TOP 2015.
Rozhodnite o Manažérovi roka 2015 - hlasovanie je spustené
Za jeden z kľúčových momentov v biznise považuje pád mečiarizmu v roku 1998. Investori dovtedy Slovensko obchádzali a reklamu okrem nadnárodných firiem nasadzovali len štátne koncerny alebo monopoly, ktoré mali svoje vyvolené agentúry. „V roku 1999 sme zrazu mohli ísť za reálnymi klientmi. Až sme z toho bolo prekvapení, že sme sa hospodársky dostali nad nulu a mali sme zrazu zopár menších klientov,“ spomína si.
Kľúčové miesto v úspechu firmy má ale Coop Jednota, najväčší klient agentúry, s ktorým Jandl spolupracuje už od roku 2000. Agentúra začala od roku 2007 pripravovať aj kompletnú stratégiu portfólia privátnych značiek pre maloobchodnú sieť.
„Mohli sme ukázať, čo dokážeme, od teoretického vzniku až po nadizajnovanie vlastných značiek,“ cení si príležitosť L. Zdút. Agentúra sa o dôveru Coopu musela uchádzať už v niekoľkých tendroch. „Snažíme sa im poskytnúť takú službu, aby im ani nenapadlo ísť niekam inam,“ hovorí majiteľ reklamky.
K ďalším veľkým klientom patria OMV, Wüstenrot či ČEZ. V roku 2013 agentúra vyhrala aj veľkú zákazku od Tiposu. Tender predtým sprevádzali viaceré problémy a Úrad pre verejné obstarávanie prvé kolo súťaže pre diskriminačné podmienky zrušil.
Nevnímam sa ako manažér
L. Zdút má v agentúre na starosti financie, strategické smerovanie a komunikáciu s Coop Jednotou. Napriek tomu na svoju nomináciu na manažéra roka so žartom hovorí, či sa minuli všetci ostatní? „Nikdy som sám seba nevnímal ako manažéra. Samozrejme, niečo človek musí riadiť. Mali sme ale šťastie na ľudí aj na klientov.“
V prípade klientov išlo o firmy ako Coop Jednota, ktoré dali malej slovenskej agentúre veľkú príležitosť. A v prípade zamestnancov talentovaných ľudí, ktorí začali jeho samého dopĺňať. Má na mysli predovšetkým výkonného riaditeľa agentúry Valéra Hlobila, ktorého spoznal vďaka svojej manželke.
„Mám na niektoré veci iný názor, ale sú v jeho kompetencii, môže to robiť po svojom“
Tá v jednom období robila v agentúre personálne poradenstvo. Niekoľko mesiacov po uzávierke prišla raz do Jandlu odpoveď na starý inzerát. Čerstvo skončený študent bez praxe sa uchádzal o pozíciu v strategickom oddelení. Bibiana Zdútová sa s ním stretla a po pohovore manželovi povedala: „Mám za teba náhradu.“
V. Hlobil prešiel v agentúre viacerými pozíciami, až to dotiahol na výkonného riaditeľa s rastúcimi kompetenciami. Jeho miesto v príbehu L. Zdúta je dôležité, pretože ukazuje manažérske rozmýšľanie šéfa reklamnej agentúry.
„Mám na niektoré veci iný názor, ale keďže sú v jeho kompetencii, tak to môže robiť po svojom,“ vysvetľuje majiteľ reklamky. Svoje rozhodnutia spätne analyzujú a korigujú, čím sa od seba vzájomne učia, ako v konkrétnych veciach rozhodujú.
Diverzita a firemná kultúra
„Keď ste viac ako dvaja-traja vo firme, tak to nikdy nie je len vaša firma alebo agentúra. Kým nejaký projekt príde do realizačnej podoby, je to ovplyvnené toľkými názormi, že už to vyzerá inak, ako keby ste to robili iba vy. To musíte akceptovať, ak chcete rásť,“ hovorí L. Zdút. „To najdôležitejšie, čo môžete ovplyvniť, je kultúra, ktorú vo firme vytvárate.“
Šéf Jandlu má už niekoľko rokov úplne jasno v tom, na čom má byť kultúra agentúry postavená – na diverzite názorov, ľudí, kultúrnych vplyvov. Agentúra má od roku 2013 kreatívneho riaditeľa z Rakúska, už predtým si najala kreatívcov z Rumunska či Brazílie, z krajín, ktoré sú v reklamnej brandži známe ako miesta, kde sa často rodia najlepšie nápady, oceňované pravidelne na reklamných festivaloch.
Hoci spočiatku nebol obdivovateľom reklamného festivalu v Cannes, úroveň reklamy v ňom vzbudzovala rešpekt. „Zároveň sa u mňa spustili obranné mechanizmy. Prečo by sme aj my nemohli dokázať niečo podobné?“
L. Zdútovi nestačí potľapkanie po pleci za úspechy na jedinej slovenskej domácej súťaži. „Len čo vystrčíte nos do iných krajín, zistíte, že by sme tu mali na sebe veľmi tvrdo pracovať.“ Šéf Jandlu si uvedomil, že tie najlepšie nápady vznikajú v krajinách ako Veľká Británia či Holandsko, ktoré sú veľmi kozmopolitné. „Povedali sme si, že pôjdeme tým smerom, aby sme obohatili náš kolektív o ďalšie národnosti, kultúry, jazyky. Potom sa to už len snažíte urobiť čo najlepšie.“
Svetový úspech
Úspech sa dostavil. V tohtoročnej edícii získala reklama agentúry Jandl pre predajcu batožiny Samdex pre Slovensko historicky prvú (bronzovú) sošku z najväčšieho reklamného festivalu sveta Cannes Lions.
Ako to už na kreatívnych festivaloch býva, k najoceňovanejším reklamám patria často práce pre takýchto malých klientov, ktoré nemajú veľké mediálne nasadenie. „Často je tam väčšia sloboda. To je hnací motor, prečo sú reklamy zaujímavejšie alebo vtipnejšie. Musia zaujať aj bez mediálneho pretlaku. Na druhej strane, robili by sme to, aj keby neexistovali kreatívne súťaže. To je náš výskum a vývoj. Je to tiež psychohygiena pre kreatívcov, je to tréning,“ vysvetľuje L. Zdút.
„Priority sú jasné: klienti, naši ľudia, cash flow, až potom nové projekty“
Medzinárodný úspech aj tím vytvárajú priestor pre medzinárodnú expanziu, Jandl je však v tomto smere opatrný. „Berieme to realisticky. Nedá sa premýšľať nad tým, že by sme mohli byť úspešní v Česku alebo Rakúsku bez toho, aby to nemalo miestneho principála,“ hovorí majiteľ Jandlu. Agentúra si v Česku založila pobočku pred piatimi rokmi, tento rok by mala dosiahnuť obrat okolo dvoch miliónov eur. Ku klientom patrí napríklad energetický koncern ČEZ. Ďalší cieľ je Rakúsko. Vlani začali pracovať pre menších klientov, tento rok založili pobočku Jandl Wien.
„Každý deň si musíme s pokorou opakovať, čo je náš core biznis. Priority sú jasné: na prvom mieste klienti, na druhom naši ľudia, na treťom mieste cash flow. Ak môžu byť viac ako tri priority, tak na štvrtom mieste sú nové projekty ako teritoriálna expanzia,“ vysvetľuje L. Zdút.
K novým projektom patrí najnovšie aj snaha vybočiť z čisto reklamnej produkcie. „Pred piatimi rokmi sme si povedali, že má zmysel ísť cestou narábania s duševným vlastníctvom, tam, kde je vysoká pridaná hodnota. Kreativitu môžete uplatniť nielen v reklame, grafickom dizajne, čo je gro našej práce, ale aj v televíznej, filmovej produkcii či móde,“ dodáva šéf Jandlu. Prvý výsledok tohto zmýšľania je nečakaný. Kreatívci v agentúre vymysleli námet televíznej reality šou, z ktorej už aj nakrútili pilot a ponúkajú ho rakúskym, nemeckým a slovenským vysielateľom.
Ladislav Zdút (49)
Zdroj: Maňo Štrauch
Vyštudoval optoelektroniku na niekdajšej Fakulte elektrotechniky a informatiky STU v Bratislave, niekoľko semestrov študoval aj sinológiu na Filozofickej fakulte UK. Agentúru J&L Advertising (od roku 2009 Jandl, marketing a reklama) založil spolu s Mariánom Hečkom v roku 1993. Väčšinu existencie bol jej jediným spoločníkom. Od začiatku je vo firme riaditeľom.
Stoja na vlastných silných klientoch
Nechýba vašej agentúre, že nie je súčasťou veľkých sietí?
Za posledných pätnásť rokov mi asi trikrát prišlo na um, že by sme mohli ponúkať služby aj pre kamenné medzinárodné siete na Slovensku, ale nikdy nebol čas venovať sa tomu. Nebola to priorita. Navyše, realita sa vyvíja opačne. Z Prahy odchádzajú sieťové agentúry, v Rakúsku malo za ostatné dva roky problém zo desať sieťových agentúr. Je to prirodzený vývoj toho, že bližšia košeľa ako kabát. Keď zmenšujú rozpočty veľkí sieťoví klienti, o peniaze prichádzajú periférie. Rozpočet z Viedne je jednoduché presunúť do Mníchova alebo Berlína. My sme takýmto posunom neboli nikdy vystavení, lebo Slovensko bola vždy periféria pre sieťové agentúry. Na periférii môže byť akákoľvek agentúra silná, len ak má silných lokálnych klientov.
Vidíte budúcnosť vašej reklamky v online priestore?
S príchodom sociálnych sietí sme si mysleli, že treba prečkať, kým opadne úvodný ošiaľ, a počkať si na stabilnejší trend. Od začiatku sme boli agentúra, ktorá je neutrálne postavená ku konkrétnym mediatypom, ku komunikačným kanálom. Musíme monitorovať, ako sa vyvíja spotrebiteľské správanie a podľa toho reagovať. Nemôžeme sa zamilovať do televízie alebo digitálu. Potrebujeme ad hoc postaviť komunikačný mix na mieru podľa toho, čo je to za klienta a akú má cieľovú skupinu. Neverím v to, že my sme digitálna agentúra a poďte všetci k nám, lebo Facebook a Instagram sú teraz trendové. Každý prípad je iný. Do agentúry som sa od začiatku snažil vtlačiť DNA, že musíme byť reaktívni. Samozrejme, aj podnikateľsky oportunistickí, ale najmä reaktívni.
Partneri projektu: