V rozhovore sa dočítate:

  • ako sa môže Slovensko rozlietať
  • prečo zriadenie národného leteckého dopravcu nedáva zmysel
  • či sú ceny lacných leteniek udržateľné
  • prečo zaniklo viacero leteckých spoločností
  • čo v biznise spôsobujú problémy Boeingu
  • aké výhody prináša štátny podnik riadený zahraničnými manažérmi
 

 

V poslednom čase zaniklo vo svete viacero leteckých spoločností. Čo sú dôvody?

Dôvody sú predovšetkým v nákladoch. Letecký trh je v posledných troch rokoch v najlepšej forme, akú som kedy videl. Po cestovaní je veľký dopyt. Na druhej strane však rastú náklady, napríklad na zamestnancov.

Nemôže za to rastúca cena leteckých palív?

Tá je ešte stále v norme. Nákladnejšie sú skôr povolenky na emisie oxidu uhličitého, ktoré sa predražujú. Čoraz väčším problémom sú aj kompenzácie cestujúcim za akékoľvek komplikácie, ktoré im počas cestovania letecká spoločnosť spôsobí. Tie sa za posledné roky sprísnili a úrady viac kontrolujú ich vymáhanie. Len v našej spoločnosti išli tieto náklady za posledné tri roky trojnásobne nahor.

Je za zánikom dopravcov aj konkurencia?

Nemožno to vylúčiť. Napríklad vo Viedni je hneď niekoľko nízkonákladových dopravcov. Cez kúpu spoločnosti Lauda sa tam dostal írsky Ryanair, je tam aj Level, kapacity sú dvakrát väčšie ako pred dvomi rokmi. Pri cenách spiatočnej letenky do Barcelony za 29 eur musia domovské Austrian Airlines krvácať.

Sú lacné letenky udržateľné?

Nie, pretože nedávajú logiku. Pár leteniek síce možno predať pod náklady, ale priemerne je nutné počínať si tak, aby boli pokryté aspoň náklady na sedadlo či konkrétny let. Spoločnosti ako Ryanair si môžu dovoliť to, že určité obdobie nebudú v zisku a budú skôr investovať s tým, že za niekoľko rokov sa k zisku dostanú. Odstránia konkurenciu, ovládnu trh a nastavia vyššie ceny.

Korekcia cien aj stratégií

Ako by ste charakterizovali súčasný stav na trhu?

To, čo sa v Európe deje teraz, je stav pred konsolidáciou, aká už prebehla v Spojených štátoch. Je tu štyri či päť veľkých skupín a tie sa snažia na európskom trhu dominovať. Typickým bojiskom veľkých skupín je Viedeň. Funguje tam Lufthansa, AIG a Ryanair. Veľkí hráči sa navzájom vybíjajú, pričom odstraňujú menších. V Európe to bude o nejakých päť či desať rokov vyzerať ako v Spojených štátoch. Operuje tam len pár leteckých spoločností a ceny leteniek sú dvoj- až trojnásobne vyššie ako v Európe.

Koho táto nová situácia ovplyvní najskôr? Nízkonákladové spoločnosti?

Príde čas, keď si aj Ryanair bude musieť povedať, že to tak ďalej nejde. Jeho finančné výsledky sa začali zhoršovať. Akcionári Ryanairu si budú musieť premyslieť tiež stratégiu a robiť korekcie cien.

Cenám neprospieva ani daň z leteckej dopravy, ktorú postupne v Európe zavádzajú.

Niektoré krajiny podobné príplatky už zaviedli, čo cenu leteniek automaticky zvyšuje. Existuje však viacero typov daní. Samotná daň z leteckej dopravy, emisné povolenky, a podobne. Je niekoľko spôsobov, ako môžu letecké spoločnosti reagovať. Buď budú akceptovať straty, alebo upravia svoje ceny. Ďalšou možnosťou je, že sa rozhodnú z danej bázy odísť.

Čo nie je v leteckom biznise ojedinelým javom.

Áno. Dopyt po letenkách je, no aj napriek tomu už napríklad nórsky Norwegian niektoré linky osekal. Ryanair postupuje rovnako. A takto to bude pokračovať ďalej. Veľké spoločnosti ako Ryanair si nemôžu dovoliť prevádzkovať lety do destinácií, ktoré negenerujú zisk, ale stratu.

Môže hoci aj menšie zvýšenie ceny leteniek odradiť tých, ktorí si na nízkonákladovom modeli cestovania zakladajú?

Letenka nikdy nemôže stáť 20 eur. Reálne náklady 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa