Marcový útok koronakrízy na väčšinu krajín spôsobil v dôsledku zatvorenia fabrík poklesy prepravných tokov vstupných materiálov aj hotových výrobkov. Znížil sa dopyt po tovare a službách, dopravcovia menej jazdili a museli sa obracať, aby mali z čoho splácať vozový park a mzdy vodičov. Ani lacnejšia nafta mnohých nezachránila. Druhá vlna môže opäť spôsobiť selekciu, aj ďalší to budú musieť „zabaliť“.  Preto pozorne sledujú náklady a šetria, kde sa len dá.

Sektor v červených číslach

Doprava sa tak ako väčšina odvetví hospodárstva dostala v druhom štvrťroku do červených čísiel. Z údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky vyplýva, že pokles tržieb v doprave a skladovaní sa v júli medziročne zmiernil na 7,8 percenta oproti júnovému poklesu o 11,7 percenta. K poklesu najviac prispeli tržby v skladových a pomocných činnostiach v doprave. Medziročný pokles za sedem mesiacov v porovnaní s rovnakým obdobím roka 2019 v doprave a skladovaní dosiahol 12,1 percenta.

Rows of One Car Make
Neprehliadnite

Trh s autami pre krízu na jar zamrzol. Sklady predajcov ostali plné

Okrem poklesu množstva prepraveného tovaru zatvorenie hraníc v jarných mesiacoch spôsobilo, že preprava po ceste trvala o niekoľko hodín dlhšie než zvyčajne. Potraviny, lieky, zvieratá a rýchlo sa kaziaci tovar mali prednosť a boli nasmerované cez zelené koridory. Vodiči, ktorí viezli iný tovar, čakali hodiny v dlhých kolónach. Mnoho dopravcov muselo v nasledujúcich týždňoch podnikateľské aktivity ukončiť. Prepravný koláč sa tak rozdelil nanovo medzi tých, ktorí obstáli.

Na snímke mladé dievča tankujuce pohonne hmoty do auta.
Zdroj: DAVID DUDUCZ

„Nachádzame sa v období, keď malo mnoho výrobných firiem odstávky a rôzne výpadky, prípadne iným spôsobom obmedzené aktivity, čo ovplyvnilo aj nás a naše aktivity v oblasti prepravy tovaru,“ opisuje ťažké obdobie konateľ nitrianskej spoločnosti Titrans Richard Ballabáš. Hoci autá nejazdili, fixné náklady nabiehali ďalej. Aj generálny riaditeľ Topnad  Pavol Jančovič konštatuje, že dopyt po prepravných službách nedosahuje úroveň minulých rokov, čo má vplyv na pokles cien a v konečnom dôsledku aj na samotnú maržu. „Ak k tomu pridáme zníženie tržieb a neustále stúpajúce nároky najmä zo strany vodičov, podnikanie v cestnej nákladnej doprave sa stáva absolútne neefektívnym,“ sťažuje sa.

Lacnejšia nafta

Kým vodiči osobných automobilov čerpajú už niekoľko mesiacov výhodu z lacnejších cien pohonných látok, cestní dopravcovia si tento benefit veľmi neužili. Príčinou zníženia cien bol pokles dopytu a prebytok ropy na trhu. „Následne však došlo aj k prepadu cien za dopravu, čo prakticky neutralizovalo takýto ‚pozitívny‘ trend v súvislosti s cenami pohonných látok,“ vysvetľuje P. Jančovič. Ani podľa konateľa zasielateľskej spoločnosti Smart Logistics  Mariána Machalca dopravcovia nepocítili žiadnu výhodu, pretože ceny síce klesli, ale hneď na to zareagovali aj zákazníci a požadovali zníženie prepravných cien. „Dopravcovia vychádzajú z tejto situácie väčšinou najhoršie, pretože zákazníci na jednej strane hneď požadujú zníženie cien a na druhej strane veľmi neochotne pristupujú k zvyšovaniu, keď ceny pohonných látok stúpajú.“

Využitím staníc s vyhlasovanými cenami, ktoré sú dostupné cez poskytovateľov palivových kariet, možno ušetriť až desať centov na liter paliva
Lukáš Ondráček, DKV Euro Service

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa