Narušený tok tovaru a služieb zvýraznil potrebu existencie inštitúcie, ktorá na Slovensku doteraz chýbala, hoci v iných štátoch podobné organizácie úspešne fungujú celé desaťročia. Misiou Rady slovenských exportérov (RSE) je podporiť vzťahy medzi exportérmi, štátom a zahraničím, tvrdí predseda proexportného združenia Lukáš Parízek.

Minulý rok ste založili RSE. Na Slovensku dovtedy podobná organizácia neexistovala?

Doteraz u nás nič také nebolo. V okolitých štátoch či silných exportných krajinách je situácia iná. Napríklad česká asociácia exportérov má už takmer 20 rokov, Írska až 70. Slovensko je ekonomika, ktorá silno závisí od exportu, preto sa mi zdalo vhodné, aby takáto platforma existovala.

Čo je jej cieľom?

Hlavné ciele sú tri. Prvý je kolektívny hlas – združujeme členov, aby sme ich reprezentovali jedným hlasom. Druhým je individuálna podpora – s každou firmou komunikujeme samostatne, môže sa na nás obrátiť s akoukoľvek požiadavkou,

v ktorej dokážeme pomôcť. A tretím cieľom je networking – prepájame nielen spoločností medzi sebou, ale aj firiem so štátnym sektorom, s finančnými inštitúciami či so zahraničnými partnermi.

FILE - In this Feb. 24, 2011 file photo a worker wraps a protective liner around a Volkswagen Tiguan at quality control portion of the production line in the Volkswagen plant in Wolfsburg, Germany. German automaker Volkswagen AG says Wednesday Oct. 30, 2013  its operating profits rose 20 percent in the third quarter as the company focused on holding down costs in a tough sales environment.   (AP Photo/Ferdinand Ostrop, File)
Neprehliadnite

Slovenský export stráca na sile. Držia ho iba zahraničné koncerny

Ako chcete pomôcť exportu?

Je tu podnikateľský segment, ktorý má individuálne záujmy, štátne inštitúcie, ktoré v rôznej miere poskytujú rôzne formy podpory. Našou snahou je vstúpiť medzi oba segmenty, aby sme zlepšili ich komunikáciu aj ohlas a synergiu medzi nimi. Pritom sa exkluzívne zameriavame na zahraničie a možnosti, ktoré tam sú.

Združujete slovenských exportérov. Aké výhody u vás získavajú?

Naša pridaná hodnota sa začína od maličkostí, ako je dohľadanie databáz a údajov, analytická podpora, prepojenie so zahraničnou firmou alebo jej overenie, a pokračuje po strategické záležitosti, akou je prihlasovanie sa do tendrov, prípadne podpora pri záujme pôsobiť na väčšom trhu aj mimo Európskej únie. V rámci exportérov vytvárame skupiny firiem v agropotravinárstve, zbrojárskom priemysle, strojárstve či v logistike. V prípade, že majú spoločný záujem alebo prekážku, ktorá im neumožňuje fungovať dostatočne flexibilne a efektívne, týmto kolektívnym hlasom sa ich snažíme zastupovať.

Čo vás viedlo k realizácii tejto myšlienky?

Tejto téme som sa venoval na ministerstve zahraničných vecí, kde som mal v portfóliu ako štátny tajomník ekonomickú diplomaciu. Mal som možnosť z prvej ruky nielen zažiť, ale aj vyhodnotiť, čo štát dokáže a čo môže pre podnikateľov urobiť. Úprimne povedané, väčšina podnikateľov spomínala na časy dávno minulé, keď existovali podniky zahraničného obchodu.

Prispela k zrodu myšlienky aj koronakríza?

Áno. Hranice sa uzavreli, rušili sa kontrakty a neplnili záväzky. V tomto prostredí som cítil príležitosť a s pár kolegami som zorganizoval iniciatívu na podporu exportu. Zverejnili sme výzvu v online priestore, za ktorú sa počas dvoch mesiacov postavilo takmer 150 firiem, a to nám dávalo po založení takejto entity dostatočný mandát.

Akým firmám je táto iniciatíva určená? Je skôr pre väčšie spoločnosti alebo pre stredné a menšie?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa