Priamo v segmente výroby vozidiel pracuje vyše 65-tisíc ľudí a na celkových tržbách priemyslu sa automotive podieľa viac ako tridsiatimi percentami. Je to nezanedbateľná sila. No kým slovenská autobrandža sa rozvíja do šírky, automobilový priemysel v Rakúsku ide viac do hĺbky.
Krajina ročne vyrobí len 250-tisíc vozidiel, z toho polovica sú osobné automobily a zvyšok tvoria nákladné autá a motorky. Okrem toho má Rakúsko tri finalizačné závody na produkciu motorov, ktoré ročne vyrobia viac ako dva milióny kusov. V sektore pracuje priamo viac ako tridsaťtisíc ľudí a po výrobe strojov a zariadení je druhým najväčším exportným odvetvím.
Investície do výskumu a vývoja
Čo však robí z Rakúska skutočne silného hráča v automotive, je predovšetkým pestrá sieť dodávateľov aktívnych vo výskume a vývoji. Zameriavajú sa práve na tie oblasti, ktoré sú pre budúcnosť automobilového priemyslu kľúčové v globálnom meradle. Ide o alternatívne pohony, ľahké materiály alebo konektivitu a mobilitu.
Firmy v krajine ťažia predovšetkým z výraznej podpory výskumu a vývoja, spolupráce s inými podnikmi, univerzitami a samosprávami vo viac ako šesťdesiatich klastroch a päťdesiatich kompetenčných centrách. A tamojší kvalitný systém duálneho vzdelávania slúži za vzor mnohým krajinám vrátane Slovenska.
Spájanie sa do klastrov je pre rakúske firmy nevyhnutnosťou, keďže ťahúňom ekonomiky sú práve malé a stredné podniky
Rakúsko patrí do prvej pätice krajín Európskej únie vo výdavkoch na výskum a vývoj. Tie sa v roku 2014 pohybovali na úrovni troch percent hrubého domáceho produktu. Vyššie boli len v škandinávskych krajinách ako Dánsko, Fínsko a Švédsko. Pokiaľ ide o výdavky firiem, v tomto ukazovateli patrí Viedni dokonca tretie miesto. Na porovnanie, Slovensko dáva na výskum a vývoj len deväť desatín percenta HDP, z toho výdavky podnikov tvoria iba tretinu.
Aktívni v inováciách
Rakúske firmy v automobilovom priemysle sú navyše vysoko inovatívne, čo im vytvára priestor aj na rast produktivity a umožňuje zostať konkurencieschopnými aj napriek vysokým osobným nákladom. Podľa prieskumu EÚ približne 77 percent rakúskych automotive spoločností je aktívnych na poli inovácií, čím sa krajina zaradila na druhé miesto za Nemecko.
„Miera inovácií v automobilovom priemysle a aktivita v oblasti výskumu a vývoja výrazne rastú. Podiel výdavkov na výskum a vývoj v porovnaní k tržbám je v automotive na úrovni troch percent, čo je vysoko nad priemerom rakúskeho priemyslu – 2,1 percenta. V Nemecku je to 4,3 percenta,“ uvádza analytik Bank Austria Günter Wolf.
Top exportné trhy rakúskeho automotive | |
(%) | |
Európa | 77 |
Nemecko | 50 |
Veľká Británia | 8 |
Česká republika | 5 |
Španielsko | 5 |
Francúzsko | 4 |
Taliansko | 4 |
Maďarsko | 4 |
Slovensko | 3 |
PRAMEŇ: Fachverband der Fahrzeugindustrie Österreichs |
Automobilový priemysel je v Rakúsku po elektrotechnike druhým najväčším investorom do výskumu a vývoja v prepočte na zamestnanca. To mu dáva výrazne silnú pozíciu nielen v rámci regiónu, ale v celej Európe. V krajine si svoje výskumné a vývojové oddelenia zriadilo viacero firiem.
Nemecký Bosch, ktorý je najväčším svetovým dodávateľom pre automotive, tu má štyri kompetenčné centrá, kde sa výskumu a vývoju venuje
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?