Ukrajinský vlak na trase Przemyśl – Kyjev – Odesa má už pravidelne niekoľko zrekonštruovaných vagónov určených pre zahraničné delegácie. Tie sa cez noc vlakom presúvajú z tejto najvýchodnejšej poľskej stanice do ukrajinského Kyjeva.
Od legendárnej cesty poľského premiéra Mateusza Morawieckeho, českého predsedu vlády Petra Fialu a dnes už bývalého premiéra Slovinska Janeza Janšu v polovici marca, za ktorú udelil šéf českej vlády svojmu sprievodu vysoké vyznamenania, sa z pôvodnej tajnej operácie stala taká štátnická cestovka. Lietadlá so západnými štátnikmi pristanú vo východopoľskom Rzeszowe.
Tamojšie nové moderné letisko je rovnako ako celé mesto jednou veľkou logistickou vojenskou základňou pre dovoz zbraní, humanitárnej pomoci a všetkého možného na Ukrajinu. Pretože s Ruskom dnes človek nikdy nevie, je na letisku nielen množstvo amerických vojakov, ale aj batérie najmodernejších protiraketových systémov NATO pripravených likvidovať raketové alebo letecké útoky.
Na letisku v Rzeszowe sa štátnici príliš nezdržia, pretože ich čaká ešte hodinová cesta autom po jednej z nových poľských diaľnic práve do Przemyśla. Toto mesto, ktoré hralo počas prvej svetovej vojny kľúčovú úlohu ako jedna z najväčších rakúskych pevností v Haliči, si mnoho ľudí spája s románom Jaroslava Haška Dobrý vojak Švejk.
Švejk tam má dodnes množstvo priaznivcov aj bronzový pomník v životnej veľkosti. Malebným haličským mestom, rozloženým pod troskami pevnosti zničenej v bojoch prvej svetovej vojny, však delegácia premiérov, prezidentov a ministrov len prefrčí s policajnými majákmi a zamieri na tamojšiu stanicu pamätajúcu rakúsko-uhorskú monarchiu.
Lôžkové vozidlo s umývadlom
Tam už na nich čaká dlhý vlak, ktorý je teraz uprostred leta plný obyčajných Ukrajincov, ktorí sa z Poľska a ďalších krajín strednej i západnej Európy vracajú domov.
Zatiaľ čo títo „obyčajní“ cestujúci majú väčšinou úplne normálnu batožinu, štátne delegácie cestujú takmer bez batožiny. Už síce nie sú ako Fiala a Morawiecki navlečení do nepriestrelných viest, ale majú so sebou veľmi dobre vyzbrojenú ochranku, ktorá je pripravená na prípadný útok na vlak alebo na niektoré mesto po ceste.
Vagóny pre delegácie sú zrekonštruované a vybavené takmer západným štýlom. Cestovný lístok nie je lacný, za jeden spiatočný na trase Przemyśl – Kyjev zaplatia delegácie od dvesto do tristo eur za jeden spiatočný lístok.
Problémom je stále osobná hygiena, pretože vlak neponúka nič lepšie než malé umývadlo. Preto jedna z prvých zastávok po príchode od Kyjeva býva sprcha v niektorom z hotelov. V Kyjeve sa navyše väčšinou neprespáva a po celodenných rokovaniach nasleduje zase cesta späť ďalším nočným vlakom.
Je vlastne otázka, prečo za viac ako pol roka vojny, počas ktorého sa v Kyjeve vystriedali stovky prevažne západných delegácií, sa Rusko nepokúsilo na vlaky zaútočiť. Inak sa totiž Moskva nerozpakuje zaútočiť svo-jimi raketami takmer na čokoľvek – od vysokých škôl cez obytné budovy až po nákupné centrá.
Jedinou výnimkou bol na začiatku vojny ruský raketový útok na utečencami preplnenú stanicu v Kramatorsku, kde 8. apríla zahynulo viac ako šesťdesiat ľudí a mnoho desiatok ďalších bolo vážne zranených.
„Rusko nemá tak veľa rakiet a spočítalo si, že železnica sa dá pomerne rýchlo opraviť. Takže až na výnimky na vlaky a stanice neútočia. Takže som pokojný. Sú oveľa nebezpečnejšie miesta ako tento vlak,“ hovorí sprievodca lôžkového vagónu pre západných politikov.
Irpiň. Mesto, ktorým prešla vojna
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?