No rovnaký názov má i jedna menej pertraktovaná firma z inej brandže i regiónu. Neznáma však nie je slovenským daňovým úradom. PPS z Dolného Lopašova pri Brezovej pod Bradlom posiela do štátnej kasy už dlhšie len na dani z príjmov ročne asi milión eur. Tržby firmy sú zhruba desať miliónov eur, pričom na čistý zisk dokáže premieňať zhruba polovicu z nich.
Starosta zúročil fytológiu
Keď TREND predvlani analyzoval ziskovosť domáceho biznisu, len o málo úspešnejšie ako PPS boli iba dve firmy. Distributér liekov a kozmetiky nadnárodného koncernu Reckitt Benckiser a domáca firma na ťažbu i skladovanie zemného plynu Nafta. Vtedy sa týždenník zo strohých zdrojov dozvedel iba to, že firma je dcérou belgického producenta orchideí Floré.
Teraz TREND prináša širšie vysvetlenie toho, prečo je firma zisková a ako funguje biznis s orchideami. A to aj vďaka pomoci starostu Dolného Lopašova Jozefa Petušíka. Aj on totiž pred vyše desaťročím prispel k tomu, že táto zahraničná investícia, ktorá zamestnáva viac ako sto ľudí, zakotvila na Slovensku. Pomohlo aj to, že J. Petušík ako bývalý vedec špecifický biznis s klonovaním i pestovaním orchideí dobre poznal. Kedysi totiž pracoval v Slovenskej akadémii vied v oblasti fyziológie rastlín.
„Belgičania si hľadali pozemky pre novú prevádzku nielen na Slovensku, ale aj v Česku či Poľsku. Mnohí ich špecifickému biznisu asi veľmi nerozumeli, a tak sme sa s nimi dohodli najrýchlejšie my,“ spomína starosta. Belgičania sa zaoberajú vývojom nových klonov orchideí a pestujú ich od množenia buniek v sterilných laboratórnych podmienkach až po dospelé kvety v črepníkoch pre konečných zákazníkov.
Rudi Vandenbogaerde Zdroj: Miroslava Spodniaková
„Nad ich biotechnologickým kumštom sa nachádzajú už asi naozaj len medzidruhové génové manipulácie s novými GMO plodinami,“ vychvaľuje belgickú posilu starosta.
Flámovi blízky Slovák
To, prečo si Floré pred vyše desiatimi
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?