S vyplatenými zhruba štyristo miliónmi eur z Penty, ktoré spolu s bankovými úvermi dostávajú jeho investičnú silu na zhruba jednu miliardu eur, chce svoj biznis robiť pokojnejšie. Rád by však zlepšil aj vzdelávanie či voľnočasové aktivity v okolí Malého Dunaja. Slovenský biznismen, žijúci už dlhšie v Prahe, chce svojej krajine čo-to vrátiť údajne aj bez toho, že ho za to budú chváliť. Uprostred nového nadšenia pre biznis i dobročinné projekty si vo svojej firme Odyssey 44 uvedomuje aj to, že samostatne môže robiť viac chýb, ako keď bol kedysi v Pente jedným z viacerých partnerov skupiny.

Ako často vám po založení novej investičnej firmy niekto ponúka na predaj svoju firmu či prizýva vás ako spoluinvestora do nového projektu?

Každý týždeň si prezriem zhruba jednu novú investičnú príležitosť. Oslovujú ma najmä poradcovia. Zastupujú majiteľov firiem, ktorí si predsa len chcú na úvod minimálne držať istý odstup. Väčšia polovica ponúk sú však veci, ktoré nespĺňajú naše investičné kritériá a bližšie sa nimi nezaoberám. Chceme robiť dealy od dvadsať miliónov eur vyššie.  

Z Penty ste odišli pred vyše troma rokmi, no prvú strategickú investíciu – kúpu polovice českého predajcu športových potrieb Sportisimo od jeho dvoch vietnamských zakladateľov – ste zrealizovali až toto leto. Je to výsledok toho, že ste si nové ciele vyberali veľmi opatrne, alebo ste si od práce dlhší čas oddýchli?

Platia oba dôvody. Prvý rok po odchode z Penty bol naozaj oddychový. Snažím sa však byť dôsledný vo výbere investícií. Lebo ak je niekto príliš neuvážený, môže kúpiť podnik aj zle a potom strávi veľmi veľa času jeho vylepšovaním a zachraňovaním. Potom to nie sú týždne či mesiace práce navyše, ale často aj celé roky. Mám veľkú výhodu v tom, že nespravujem peniaze nikoho iného, a tak mi nikto týždenne nevolá, kedy preinvestujem jeho peniaze. Investujem len svoje peniaze, a preto mám luxus nebyť v strese. Aj teraz mám ešte osemdesiat percent svojich peňazí na účte.

Po vstupe do Sportisima už nemáte pätinu peňazí z pôvodných zhruba štyristo miliónov eur. Je to síce väčšia firma s tržbami vyše dvesto miliónov eur, ale predsa len, nekúpili ste ju pridraho?

Treba počkať rok-dva, keď budeme mať so Sportisimom prvé výsledky.

Podľa vlastných slov ste odišli z Penty najmä preto, aby ste mali popri práci viac času aj na rodinu. Pracujete naozaj menej?

Áno, ale zasa to nie je zásadná zmena. Oproti Pente pracujem zhruba o pätinu menej. Dnes mám však z práce väčšiu radosť. Som si sám sebe pánom. Iba ja si rozhodujem, čo robiť budem a čo nie. Penta pre mňa bola veľká škola a práca tam bola veľmi vecná bez byrokracie, ako býva vo veľkých nadnárodných korporáciách. No až teraz sa mi práca prekrýva s pohodou. Stále však musím robiť aj veci, čo ma nebavia, ale už ich je veľmi málo.

Cez víkendy už nepracujete?

Nie. A niekedy už ani cez pracovné dni.

Martin Kúšik (46)

Kúšikova splátka Slovensku

Zdroj: Maňo Štrauch

Rodák z bratislavskej Vrakune vyštudoval právo a ekonómiu na Karlovej univerzite v Prahe a na madridskej Universidad Complutense. Pred vyše dvoma dekádami spoluzakladal skupinu Penta. Pri jej zrode mal na starosti najmä jej vnútornú organizáciu – hľadal nových zamestnancov, zabezpečoval informačné systémy, účtovníctvo a právne služby. Na prelome milénia začal robiť aj podnikové projekty skupiny. Neskôr odišiel do Česka rozbiehať tamojšiu vetvu skupiny. Bol pri viacerých dodnes najvýnosnejších obchodoch. Dohliadal aj na stredoeurópsky rast siete lekární Dr.Max. Pred troma rokmi z Penty odišiel, aby mohol postupne rozbehnúť vlastný biznis a viac sa venovať rodine.

Ako by ste chceli posunúť dopredu Sportisimo? Chcete sa s ním trebárs aj na Slovensku stať medzi obchodmi so športovými potrebami jasnou jednotkou podobne ako v Česku? Prípadne sa s ním mienite dostať medzi najsilnejších hráčov aj v Poľsku a Rumunsku, kde má zatiaľ reťazec iba zopár predajní?

Určite chceme rásť a zásadne. Sportisimo veľmi dobre zapadá do toho, čo hľadám. Chcem českých i slovenských lídrov, ktorí svoj biznis môžu šíriť aj do ďalších krajín. Svojimi skúsenosťami mienim našim firmám pomôcť vyrásť na regionálnych či globálnych hráčov. Sportisimo začínalo v Česku na prelome milénia už v období, keď tam boli iné nadnárodné siete so športovými potrebami. A dnes je v Česku jednoznačný líder so zhruba tretinou trhu. Dvojka, trojka a štvorka českého trhu nemajú taký podiel ani dohromady. Na podobnú pozíciu dominantnej jednotky má už teraz Sportisimo dobre našliapnuté aj na Slovensku. So zhruba pätnástimi percentami trhu je však zatiaľ len miernou jednotkou. Ideme aj do ďalších krajín. Vyskúšame si, v akej miere bude koncept Sportisima po Čechoch a Slovákoch zaberať na poľských, rumunských či maďarských zákazníkov. Cieľom je firma medzinárodného významu. Náš investičný horizont, nielen v Sportisime, ale vo všetkých našich firmách, bude trvalý. Máme tak čas na výrazný rast.

Chcete k Sportisimu v regióne prikupovať ďalšie podobné siete?

Preferujem organický rast Sportisima.

Sportisimo ste kúpili spolu s Pavlom Vajskebrom, ktorý kedysi tiež pracoval pre Pentu. Spolu s ním ste v rámci skupiny vybudovali jej najziskovejšiu firmu – sieť lekární Dr.Max. Dá sa podobne zveľadiť aj Sportisimo?

Potenciál Sportisima je veľký. Pravdou síce je, že trhy s liekmi sú v každej krajine výrazne širšie ako trhy so športovými potrebami, ale zasa v prenikaní do nových krajín to môže mať Sportisimo ľahšie. Trhy s liekmi sú veľmi regulované. Vo väčšine západnej Európy nemôžu vôbec existovať siete lekární. Môžu ich mať len drobní lekárnici. V športových potrebách, navyše, zatiaľ nie je až taká ostrá konkurencia ako napríklad v predaji potravín.

V našom vzdelávaní je veľa čo zlepšovať, a preto chcem do neho vkladať energiu i peniaze

Na druhej strane francúzsky konkurent Decathlon vstupuje práve teraz na stredoeurópsky trh so športovými potrebami so zásadne nižšími cenami. Nebola investícia do Sportisima aj pomerne riziková?

Pri prvotnom posudzovaní vstupu do Sportisima som mal absolútne rovnaké obavy. Podrobne sme sa však pozreli na to, čo sa reálne stalo s tými českými predajňami Sportisima, vedľa ktorých boli otvorené obchody Decathlonu. Zaujímavé bolo, že

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa