Desať súťažných kategórií, tri špeciálne ceny a jedna Grand Prix. To je časť číselnej bilancie deviateho ročníka súťaže Slovak Press Photo. Hoci názov súťaže v sebe nesie odkaz na novinársku prax, do vybraných kategórií súťaže sa môžu prihlásiť aj fotografi, ktorí nepracujú pre médiá a ich diela v nich neboli zverejnené.
Tento rok sa do súťaže registrovalo 203 fotografov, ktorí do nej zaslali 1 827 snímok, z toho 183 sérií. Štyri medzinárodné kategórie boli okrem slovenských fotografov otvorené pre umelcov z Českej republiky, Maďarska, Poľska, Rakúska, zo Slovinska či z Ukrajiny.
Všetky fotky v priebehu troch dní hodnotila päťčlenná medzinárodná porota, ktorej predsedníčkou bola ruská fotografka a dokumentaristka pracujúca pre prestížnu agentúru NOOR Olga Kravets. Okrem nej rozhodoval o víťazoch poľský fotograf Maciek Nabrdalik, český fotografi Jindřich Štreit a Roman Vondrouš a slovenská fotografka a pedagogička Jana Hojstričová, garantka projektu.
Voľby aj covid
Medzi súťažnými prácami dominovala téma februárových parlamentných volieb, udalostí súvisiacich so súdnym procesom a s vyšetrovaním vraždy Jána Kuciaka či prípadmi korupcie na slovenskej politickej a justičnej scéne, ako aj téma pandémie nového koronavírusu.
Okrem nich mapovalo mnoho súťažiacich vo svojich fotografických prácach rôzne sociálne problémy, otázky chudoby a sociálneho vylúčenia, a to doma aj v okolitých krajinách.
Zmyslom fotografie nie je len informovať či poskytnúť emocionálny vnem, ale doslova zasiahnuť človeka a spoločnosť na citlivom mieste. Aj to bol s veľkou pravdepodobnosťou jeden z dôvodov, prečo sa porota rozhodla udeliť hlavnú cenu súťaže sérii Proces od fotografa Denníka N Tomáša Benedikoviča. Séria, ktorá zachýtava dianie v Pezinku na Špecializovanom trestnom súde, okrem Grand Prix zvíťazila aj v kategórii aktuality (séria).
„Cenu sme udelili podľa kvality fotografie v kategórii aktuality a zároveň vzhľadom na vplyv tohto súdneho procesu na slovenskú spoločnosť,“ povedala k víťaznej sérii O. Kravets.
Víťazom individuálnej fotografie v kategórii aktuality sa tento rok stal František Iván z TASR, ktorý v decembri zachytil záchranárske zložky pri zásahu v horiacom bytovom dome v Prešove.
Trojnásobný laureát
Porota vyjadrila veľkú spokojnosť s domácou kategóriou každodenný život a s medzinárodnou kategóriou dlhodobý dokument, ktorých úroveň podľa nej výrazne presahovala úroveň ostatných kategórií. Víťazom prvej menovanej sa stal opäť T. Benedikovič, ktorý zachytil zdravotníka na chodbe pľúcneho oddelenia univerzitnej nemocnice v Ružinove, kde liečia pacientov s koronavírusom.
Až tri ceny si odniesol fotograf na voľnej nohe Richard Dömös. Triumfoval v kategórii reportáž, kde zachytil jeden deň v živote záchranára z Turčianskych Teplíc, ďalej v kategórii portrét (séria), ktorá prináša portréty ľudí v karanténe, a napokon v kategórii šport, kde odfotil BMX jazdca na dráhe v nočnej Bratislave.
Medzi nominovaných v kategórii reportáž sa dostal aj fotograf Matej Kalina z vydavateľstva News and Media Holding, kam patrí TREND, so sériou fotiek z poslednej rozlúčky s Karlom Gottom. V kategórii svet umenia a kultúry sa prebojoval do najlepšej trojky so sériou fotografií z Divadla Andreja Bagara v Nitre, na ktorých zaznamenal ďakovné predstavenie pre zamestnancov záchranných zložiek pracujúcich v prvej línii boja s epidémiou.
Cenu Mladý talent roka získala študentka VŠVU Karina Golisová za cyklus Utopia. Ten je reflexiou vplyvu spoločnosti a kapitalizmu na mladú generáciu, ktorá žila v alternatívnom prostredí starej Cvernovky. Jej zbúranie podľa autorky znamenalo koniec jednej ťažko definovateľnej utópie – sveta, ktorý je absolútne neprenosný.