V tieni väčšieho brata však vyrástli a rastú úspešné slovenské online projekty, ktoré majú svetovú kvalitu a rovnako vysoké ambície.

Vychádzajúce hviezdy

Znalci radia medzi vychádzajúce hviezdy internetového obchodu na Slovensku najmä tri projekty – Dedoles, GymBeam a Eyerim. Všetky spája mladý podnikateľ na čele firmy, odvážna vízia a impozantný rast tržieb.

Predajca okuliarov Martin Zahuranec z Eyerimu začínal predvlani, dnes je na trhoch šestnástich krajín a plánuje expanziu na Blízky východ. Dalibor Cicman si portál s výživovými doplnkami GymBeam a podmienky na trhu najprv rok testoval a potom „vyhnal“ ročné tržby do výšky piatich miliónov eur. Jaroslav Chrapko chodí o Dedolese a svojich skúsenostiach s marketingom na Facebooku prednášať aj do zahraničia.

Traja podnikatelia, tri úspešné príbehy start-upov, ktoré vyrástli na miliónové biznisy.

Rastúci ekosystém

Rastúci význam elektronického obchodu na Slovensku sa ukázal aj vo výbere podnikateľov v tohtoročnej súťaži EY Podnikateľ roka – v štyridsiatke najlepších bolo takmer desať ľudí, ktorí uspeli vďaka e-shopu. Okrem tričkového Dedolesu J. Chrapka aj predajňa cyklooblečenia pre náročných Realdealcyclephile bratov Velitsovcov či žilinský veľkoobchod s elektronikou Play Electronics Denisy Kadorovej.

V tieni českých vyrástli a rastú slovenské e-shopy so svetovou kvalitou a vysokými ambíciami

Celý ekosystém e-commerce v krajine je, samozrejme, oveľa bohatší. V tržbách medzi najväčšie internetové obchody patrí banskobystrický ProGamingShop, piešťanský Domoss či dunajskostredský Andreashop. Muzikantské vydavateľstvo s e-shopom RukaHore si zase našlo cestu, ktorú by chceli napodobniť aj českí predajcovia. Exponea poskytuje e-shopom unikátne nástroje na testovanie online výkonov. A najsilnejšie príbehy úspechu slovenského e-commerce doposiaľ píše najmä kníhkupectvo Martinus, predajcovia elektroniky Nay.sk či predajca leteniek Pelicantravel.

Divoký východ

Tieto firmy prežili alebo prichádzajú so svojím podnikateľským zámerom na konci búrlivého raného obdobia slovenského online obchodu. „Divoká éra panelákových e-shopov s pneumatikami a elektronikou z poľských a čínskych veľkoskladov sa končí. Vyčerpali svoj potenciál založený na nízkych maržiach a cenovom rozdiele voči kamenným obchodom, dnes si udržanie v tomto biznise vyžaduje oveľa viac,“ hovorí Martin Krupa z firmy ui42.

Prežitie a dlhodobý rast e-shopu si vyžaduje neustále investície do technických zmien. Aktuálne je to prechod predaja z počítačov na smartfóny či rastúci tlak ich návštevníkov na kvalitné používateľské rozhranie. „V niektorých segmentoch, napríklad pri predaji tonerov, dosahujú náklady len na kampaň v rámci Googlu (AdWords) až 40 percent obratu eshopu,“ dodáva Marián Zeleniak z ui42.  

Súťaž EY Podnikateľ roka, ktorej zakladateľom a celosvetovým organizátorom je poradenská spoločnosť EY, sa ako jediná svetovo uznávaná súťaž tohto druhu pravidelne vyhlasuje vo viac ako 50 krajinách na šiestich kontinentoch sveta. Podrobnejšie informácie nájdete na www.podnikatelroka.sk.

Jaroslav Chrapko (27)

Kto sú vychádzajúce hviezdy slovenského e-commerce

Zdroj: Miroslava Spodniaková

Dedoles / e-shop s tričkami
Tržby (2016): 3,1 mil. €
Rast tržieb (2016/2015): 200 %
Trhy: 6 krajín
Počet zamestnancov: 20+20

Kto sú vychádzajúce hviezdy slovenského e-commerce

Zdroj: Dedoles


Skúšal sa nájsť ako realitný maklér aj cez meditácie. Cestu k svojej sebarealizácii a naplneniu umeleckých a tvorivých ambícií napokon našiel v e-shope Dedoles. Jaroslav „Satori“ Chrapko vedie obchod ako miesto, kde majú mať ľudia predovšetkým radosť z práce a priestor na osobný rozvoj.

Nápad vznikol v roku 2011 na letnej dovolenke, kde mu udreli do oka tričká s fotografickou 3D potlačou. Na Slovensku chýbali a biznis zámer bol na svete. E-shop vytvoril kamarát za osemsto eur a prvú várku tovaru J. Chrapko dopredal len vďaka blížiacim sa Vianociam a trhu v Pezinku. No nevzdal to a dnes predáva na šiestich trhoch EÚ, rastie trojcifernými číslami a o marketingu na Facebooku prednáša aj na českých konferenciách.

Ľuďom, ktorí by chceli podnikať v e-commerce radí, aby neotvárali nový e-shop, ale poskytli službu tým existujúcim.

Čo som sa naučil o e-shopoch

  • K prudkému rastu nám pomohli tri veci. Masívne investície do marketingu cez Facebook. expanzia na zahraničné trhy (za 14 mesiacov sme vstúpili na rakúsky, maďarský, nemecký a rumunský trh a aktuálne pripravujeme vstup na dva trhy – taliansky a poľský) a rozširovanie produktového portfólia. Facebook prešiel za uplynulých päť rokov obrovským vývojom a nám sa darilo tak skvele aj preto, že sme boli schopní každú novinku implementovať do marketingu a vďaka tomu získavať lacné kliky.
  • Dôležité pre náš vývoj bolo rozširovanie produktového portfólia. Aj keď máte v ponuke 600 druhov tričiek od jedného dodávateľa z USA, nevydržíte s tým naveky. A je to obrovské riziko, pretože ak sa výraznejšie pohne kurz dolár/euro, môžete to rovno zabaliť. Preto sme v roku 2016 založili produktový tím, ktorý hľadal vhodné produkty pre náš e-shop a za rok sa mu podarilo znížiť podiel tržieb z tričiek na 70 percent a od januára tohto roka sa držíme na 50 percentách.
  • Pripravujeme sa na to, že e-commerce sa bude robiť s čoraz dokonalejšou umelou inteligenciou a tá bude potrebovať dobré dáta, aby mohla optimalizovať ceny, umiestnenie produktov na stránke a ďalšie podstatné veci. My začíname nasadzovať AI na nákup tovaru.
  • Horúcou témou v nasledujúcich rokoch bude zapojenie blockchainu, napríklad cez vernostné programy. Dnes e-shopy dávajú zákazníkom rôzne alzáky, zľavové kódy a bonusy, ale čoskoro ich nahradí reálna kryptomena. Možných aplikácií je veľa, voči zákazníkom aj zamestnancom, už len čakám, kedy do toho nabehne Jeff Bezos.
    Najdôležitejšia súčasť receptu na úspešný e-shop? Tím. Kľúčové je mať v tíme šikovných ľudí, ktorí sú ochotní sa učiť a rozvíjať sa s firmou, a tí prídu do firmy len vtedy, keď tam je pozitívna atmosféra a nastavenie.
  • Čoraz silnejšou konkurenčnou výhodou e-shopov bude vlastná sieť kamenných obchodov. Kamenné obchody podporujú online konverzie, lebo človek vie, že firma niekde existuje, má kam prísť, môže niekomu vynadať, keď sa niečo pokazí. Ľudia chcú nákup začať online, preskúmať ceny, možnosti, akcie a keď si vyberú, tovar si pre istotu vyzdvihnúť osobne. K nám do Pezinka za koľajnice si po tričká príde každý rok osobne takmer dvetisíc ľudí, a keď nám vlani kamaráti z bratislavského obchodu pomáhali s osobným odberom, onedlho sme to museli zrušiť, lebo k nim chodilo zhruba 15 percent celkového obratu a nestíhali.
  • Český ecommerce je veľmi silný, ale zase sa hovorí, že 30 % z neho tvoria Slováci. Sú omnoho ďalej, pretože sa u nich vytvoril unikátny ekosystém, dosť veľký a súčasne neovplyvnený Amazonom. Je to oveľa väčší trh, bližšie k západnej Európe, začal vznikať skôr ako na Slovensku a Česi majú silnejšiu podnikateľskú tradíciu. Čechom sa veľmi nechce chodiť po obchodoch a radi si veci nechajú doručiť, preto minú v e-shopoch trojnásobne viac ako Slováci.

Dalibor Cicman (25)

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa