Keďže má spoločnú platformu so športovým sedanom strednej triedy Giulia, rovnako príhodne sa preň hodí označenie športový crossover. V každom prípade je súčasťou modelovej ofenzívy talianskeho výrobcu, ktorá ho má v povedomí motoristickej verejnosti vrátiť medzi elitu. Zároveň sa ospravedlňujem fanúšikom Alfy Romeo, ktorí sú presvedčení, že z elitného klubu nikdy nevypadla.
Nemecká trojka
Už sedanom Giulia Alfa naznačuje a týmto crossoverom potvrdzuje, že ambície to nie sú prehnané. Preto keď hľadám adekvátnych súperov k špičkovej verzii Stelvio 2,0 Turbo Q4, ktorú som práve vyskúšal, uvedomujem si, že nemám dôvod, aby som ho šetril. Kritériám – prémiový športový crossover strednej triedy so štvorvalcovým benzínovým motorom, porovnateľný maximálny výkon, pohon štyroch kolies a príbuzná cena – vyhovujú aj takí harcovníci nielen tunajšieho automobilového trhu, ako sú: BMW X4 28i xDive, Merceces-Benz GLC Kupé 300 4Matic a Porsche Macan.
BMW X4 Zdroj: BMW
Ak vychádzam z hypotetického predpokladu, že sa tu stretol rovný s tromi rovnými, cena hovorí rozoznateľne v prospech Alfy. No nie až do tej miery, aby porovnanie spochybňovala. Určite ste si všimli, že do porovnávacej tabuľky som zakomponoval Stelvio technicky na úrovni testovaného derivátu, ale minimálne s úrovňou štandardnej výbavy. To isté platí o súperoch.
Stelvio má v talóne tromf
Alfa do súboja vstupuje s dvojlitrovým štvorvalcom s priamym vstrekovaním benzínu a prepĺňaním turbodúchadlom. BMW, mercedes a porsche kontrujú technicky veľmi podobnými – tiež vpredu uloženými dvojlitrovými štvorvalcami. Motor Alfy disponuje vyšším maximálnym výkonom, ba aj vrchol krútiaceho momentu má o poznanie zaujímavejšiu hodnotu ako motory konkurentov. Na druhej strane, súperi nemusia dvíhať hodenú rukavicu minimálne z dvoch dôvodov. Toto nemecké trio vedie zápas o trhové preferencie predovšetkým navzájom. Bolo by veľkým prekvapením, keby Stelvio na tom niečo zásadné v krátkom čase zmenilo.
Po druhé – verzia 2,0 Turbo Q4 predstavuje momentálne absolútny výkonový vrchol ponuky Alfy na Slovensku v tejto triede, zato BMW a Porsche majú pre svoje žolíky v zálohe aj dramatickejšie naladené šesťvalce a Mercedes-Benz ponúka zákazníkom dokonca aj osemvalcové deriváty. Zostava motorov pre Stelvio však ešte nie je uzavretá. Na významnejších trhoch ju už smerom nahor rozšíril derivát Quadrifoglio s 2,9-litrovým šesťvalcom pod kapotou.
Je to ostro nabitá zbraň, o čom svedčí aj fakt, že na severnej slučke okruhu Nürburgring takto vybavené Stelvio prekonalo rekord, ktorý držal Porsche Macan Turbo S. Aj takto Alfa deklaruje svoj nárok na účinkovanie v najvyššej lige.
Mercedes-Benz GLC Kupé Zdroj: Mercedes
Prevodovka nemá chybu
Porovnanie prevodoviek je zaujímavejšie. Alfa do Stelvia nasadzuje športovú osemstupňovú prevodovku ZF. V závislosti od zvoleného režimu systému Alfa DNA radí celkom mäkko a plynulo, a keď prepnete do dynamického módu a prevezmete radenie lopatkami pod volantom, pracuje promptne a radenia navyše okoreňuje efektnými kopancami radiaceho mechanizmu. Má ju aj BMW pod typovým označením Steptronic Sport.
Vzájomná podobnosť s prevodovkou Alfy sa nekončí ani pri voliacej páke prevodovky. V oboch modeloch figurujú anatomicky tvarované elektronické „kniple“. Sedemstupňová dvojspojková prevodovka PDK montovaná do porsche má tiež výrazne športový charakter a vysoké renomé. Jej „len“ sedem prevodov je pri športovej jazde skôr výhodou. Zato mercedes využíva firemnú pýchu – deväťstupňový automat 9G-Trinic.
Jeho posledné vyhotovenie síce stále neradí až tak promptne ako spomenuté športové prevodovky, zato radí zamatovo nenápadne. Deviatka na rozdiel od predchádzajúcich verzií sa dostáva k slovu aj na diaľniciach s rýchlostnými limitmi a výrazne prispieva k znižovaniu spotreby.
Porsche Macan Zdroj: Porsche
Pohon 4 x 4 to nerozhodne
Napriek tomu, že všeobecne sa zdá, že klasickej koncepcii s motorom vpredu a pohonom zadných kolies zvoní umieračik, stále to neplatí pre prémiové modely. Aj dnešní súperi rad-radom technicky stoja práve na tejto koncepčnej báze. Aj preto, hoci sú to štvorkolky, preferujú pohon zadnej nápravy. Pohon Stelvia nesie označenie Q4 a vyvinula ho Magna Steyr. Za normálnych okolností vozidlo uvádza do pohybu zadná náprava, no ak zadné kolesá stratia priľnavosť, medzinápravová lamelová spojka zapojí do záberu predné kolesá. Pritom na prednú nápravu sa prenáša maximálne polovica hnacej sily.
Typové označenie Porsche Macan druh pohonu 4 x 4 neobsahuje. Inak ako štvorkolka sa však ani nevyrába. Jeho systém Porsche Traction Management funguje na podobnom princípe ako Q4. Krútiaci moment sa štandardne prenáša na zadnú nápravu a medzinápravová spojka podľa potreby pripája predné kolesá. Systém 4Matic, ktorý využíva Mercedes-Benz, posiela základných 45 percent krútiaceho momentu na predné kolesá a 55 na zadné. V závislosti od adhéznych podmienokh však medzinápravová spojka môže tento pomer meniť až na 30 : 70, resp. 70 : 30. Systém pohonu xDrive, na ktorom si tak zakladá BMW, tiež favorizuje zadnú nápravu, a to v pomere 40 : 60. V závislosti od jazdných pomerov medzinápravová spojka tento pomer mení až do úplného odpojenia prednej nápravy.
Som ďaleko od toho, aby som hodnotil, ktorý systém je výhodnejší. Bez zdĺhavého vzájomného porovnávania v rôznych podmienkach sa to ani nedá.
Z praxe môžem len konštatovať, že systémy 4 x 4 v porsche a v Alfe vyhovejú viac športovo orientovaným vodičom, ktorý uprednostňujú pretáčavý charakter jazdných vlastností – inak povedané zábavnejšiu jazdu. BMW je skôr neutrálne a mercedes mierne pretáčavý. Mercedes a BMW do pretáčavého charakteru prekývnu až pri ostrejšej akcelerácii zo zákruty.
Alfa Romeo Stelvio 2,0 Turbo Q4 a konkurenčné modely na slovenskom trhu | ||||
Alfa Romeo Stelvio 2,0 Turbo Q4 | BMW X4 28i xDrive | Mercedes-Benz GLC Kupé 300 4Matic | Porsche Macan | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 995 | 1 997 | 1 991 | 1 984 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 206 (280)/5 250 | 180 (245)/5 000 – 6 500 | 180 (245)/5 500 | 185 (252)/5 000 – 6 800 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 400/2 250 | 350/1 250 – 4 800 | 370/1 300 – 4 000 | 370/1 600 – 4 500 |
Prevodovka | 8-st. automatická | 8-st. automatická | 9-st. automatická | 7-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,7 | 6,4 | 6,5 | 6,7 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 230 | 232 | 236 | 229 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 7,0 | 7,3 | 7,5 | 7,4 |
Rázvor (mm) | 2 818 | 2 810 | 2 873 | 2 807 |
Svetlá výška (mm) | 200 | 204 | 190 | 198 |
Objem batožinového priestoru (l) | 525 | 500 | 500 | 500 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 49 890 | 54 900 | 56 136 | 57 744 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |