Vo svete sa pritom už presadzoval čoraz silnejšie iný trend – cestovky sa snažili predať čo najviac zájazdov hneď na jeho začiatku a motivovali svojich klientov na ich nákup rozličnými zľavami, čo dostalo označenie „first moment“. Predaj v zahraničí sa postupne vyvinul dokonca tak, že potenciálni dovolenkári začali drvivú väčšinu zájazdov nakupovať buď na začiatku predaja, to znamená na first moment, alebo tesne pred odchodom na dovolenku, na last minute.
Zvyky sa menia
Slovenskí klienti si podľa prezidenta Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr Stanislava Macka na skorší nákup dovoleniek zvykali pomalšie než ľudia v zahraničí, čo zrejme vyplýva z psychológie našincov. Mať v januári alebo aj skôr pevne daný a zaplatený termín júlovej či augustovej dovolenky (keď si ju navyše možno kúpiť lacno na last minute) bolo pre mnohých dlho nepredstaviteľné.
V posledných piatich rokoch sa však situácia začala meniť a počet ľudí, ktorí si dovolenku cez cestovné kancelárie kupujú hneď v prvých týždňoch po začatí predaja, rastie. Podľa údajov cestoviek ročne je to o niekoľko percent, vlani hovorili napríklad o zhruba 10-percentnom náraste oproti roku 2014. Ako to bude tento rok, je ešte predčasné hovoriť, keďže ponuky first moment na leto 2016 trvajú cca do konca marca. A zľavy ponúkajú cestovné kancelárie do konca januára.
Prečo si nakoniec aj slovenskí klienti začínajú zvykať na včasný nákup dovoleniek? Dôvod je
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?