Predstaviť súčasné výtvarné umenie a naučiť ľudí porozumieť mu sa snažia mnohé štátne aj súkromné galérie. Výstavy a predaj diel však nie sú jedinou činnosťou galeristov. Tou časťou ich práce, ktorá ostáva laickej verejnosti zahalená, je dlhodobá spolupráca s umelcami, ako aj so zberateľmi. V prípade autorov ide napríklad o ich presadenie v zahraničí, v prípade zberateľov najmä o odborné rady či starostlivosť o umelecké zbierky.

Galerista Pavol Weiss sa vo svete výtvarného umenia pohybuje už vyše dvadsať rokov. Kedysi organizoval aukcie, dnes je majiteľom bratislavskej galérie White & Weiss, ktorá sa zameriava na súčasné výtvarné umenie. TREND sa s ním porozprával o súčasných slovenských autoroch, ktorých sa oplatí sledovať, zberateľstve ako takom, ale aj o investovaní do umenia.

Pavol Weiss (55)

Kto nakupuje slovenské umenie a ktorých autorov sa oplatí sledovať

Pavol Weiss Zdroj: Miroslava Spodniaková

Je slovenský galerista, zberateľ umenia a spisovateľ. Narodil sa v Humennom. Po skončení gymnázia pracoval ako vodič, závozník aj kurič v Bratislave. Neskôr vyštudoval scenáristiku a dramaturgiu na FAMU v Prahe. Písal filmové aj televízne scenáre, rozhlasové hry či poviedky. V polovici deväťdesiatych rokov spoluzaložil reklamnú agentúru Soria & Grey. Po dvanástich rokoch svoj podiel v nej predal a vrátil sa k písaniu. Odvtedy vydal niekoľko románov či zbierku poviedok.

Jeho divadelné hry uviedlo Divadlo Astorka, v repertoári SND má aktuálne inscenáciu Zo života ľudstva. Výtvarnému umeniu sa venuje vyše dvadsať rokov – osem rokov organizoval aukcie diel súčasných autorov, dnes vlastní bratislavskú galériu White & Weiss, ktorú riadi jeho manželka Zuzana Weissová.

Osem rokov ste organizovali aukcie výtvarného umenia, ale predvlani ste s nimi skončili a otvorili ste si galériu. Prečo?

Ponúkať na našom trhu žijúcich umelcov formou aukcií je ťažké. Najmä ak viete, že tu je povedzme dvadsať osvietených zberateľov, ktorí sa v súčasnom umení vyznajú. Slovensko nemá zberateľskú tradíciu, navyše pre absenciu štandardného trhu umelci predávajú aj priamo z ateliéru. Presviedčať ich, aby mi dali špičkové diela do aukcie, a následne presviedčať zberateľov, aby si diela kúpili, bola sizyfovská práca. Sme malý trh. Všade vo svete sa súčasné umenie predáva ťažko. Podporovať umelcov cez galériu je síce náročnejšie, ale z dlhodobého hľadiska zmysluplnejšie.

S aukciou, najmä zahraničnou, sa bežnému človeku väčšinou spojí dynamika, napätie a veľké peniaze. Ako to vyzerá na Slovensku?

Závisí od skladby aukcie. So zahraničím sa to, samozrejme, nedá porovnávať, ale zažil som niekoľko dramatických dražieb aj u nás. Zberatelia však už na ne príliš nechodia, nakupujú buď cez telefón, alebo podaním limitu. Určite býva na aukciách aj veľa zvedavcov, ktorí majú doma niečo od draženého autora a chcú vidieť, za koľko sa jeho dielo napokon predá. O našom trhu dobre vypovedá napríklad to, že raz musela Bazovského na aukcii kúpiť za vyvolávaciu cenu priamo SNG. Stál 100-tisíc eur, pričom galéria ho má plné depozity. Alebo sa na tej istej aukcii dražila aj baroková socha pápeža za 24-tisíc eur. Kúpil ju francúzsky zberateľ, ktorý si ju dal v Miláne overiť, či náhodou nejde o originál od Berniniho. Samozrejme, že išlo. Neskôr ju predal Gettyho múzeu v Kalifornii za vyše 30 miliónov dolárov. To bolo najväčšie, hoci negatívne vzrušenie na našich aukciách za posledné roky.

Kto nakupuje slovenské umenie a ktorých autorov sa oplatí sledovať

Pavol Weiss Zdroj: Miroslava Spodniaková

Svetový trh s umením

  • 14,9 mld. USD bol vlani obrat z predaja výtvarných diel (z toho 5,1 mld. v Číne, 4,9 mld. USD v USA)
  • 20 % medziročný nárast obratu
  • 503-tisíc verejne predaných umeleckých diel
  • 34 % bol podiel verejne nepredaných diel

PRAMEŇ: Globenewswire.com

Ako vnímate súčasnú slovenskú výtvarnú scénu?

Máme vynikajúcich výtvarníkov aj výtvarníčky. Len podpora inštitúcií smerom k súčasnej maľbe je nízka. Maľba je ostrakizovaná.

Čo tým máte na mysli?

Smerom k zahraničiu sa Slovensko oficiálne prezentuje ako krajina konceptuálneho umenia, na maľbu sa akoby zabúdalo. Keď tu pred vyše rokom boli predstavitelia londýnskej Tate Modern, celá prezentácia slovenského umenia bola postavená na konceptuálnom umení. Nezmyselne a nevyvážene. Koncept je totiž len jedna časť umenia, ale u nás sa aj smerom k laickej verejnosti vytvára dojem, ako keby len koncept bol umením a maľba či klasické médiá niečím mŕtvym či zastaraným. Potom sa nedivme, že aj zahraničie sa na nás pozerá ako na laboratórium.

Ktorí súčasní domáci umelci vás najviac zaujali?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa