„Sám sa nevnímam ako líder, ale ľudia ma asi počúvajú. Hovoria mi to. Možno preto, že názory nemám príliš komplikované. Okolo seba mám množstvo ľudí, ktorí majú super myšlienky, ale sú príliš zložité, preto z nejakého dôvodu sa tak nešíria,“ vraví D. Straka.
Dávid Straka Zdroj: Matej Kalina
Študent Gymnázia Jura Hronca v Bratislave priznáva, že sa mu od začiatku protestov zhoršili výsledky v škole, z čoho sú sklamaní učitelia aj rodičia. Na škole sa zúčastňuje medzinárodného maturitného programu International Baccalaureate. Ide o predprípravu pred vstupom na elitné univerzity typu Cambridge či Oxford. „Pre mňa sú inšpiráciou zaujímaví spolužiaci, ktorí odišli do zahraničia a niečo tam dokázali. Keď sú to nejaké hlavy, jednoducho všetci idú preč. Keďže však odcestujú, len ťažko dokážu ovplyvňovať Slovensko,“ priznáva.
Ani on zrejme nebude výnimkou. Chce študovať v USA. No zatiaľ u neho vyhrávajú univerzity v Dánsku. Keď si otvorí svoj Facebook, denne na ňom zazrie desiatky reklám od dánskych univerzít, ktoré ho lákajú nádhernými učebnicami, možnosťou realizácie a mentormi, ktorí sa študentom venujú aj po škole.
Život cez Facebook
Rodák z Novej Dubnice pripúšťa, že je predstaviteľ svojej generácie a žije prakticky celý deň na Facebooku. Nemá si problém priznať, že zároveň žije v akejsi „bratislavskej“ bubline študentov. Spolužiakov z detstva, ktorí volia stranu Mariana Kotlebu, však chápe. „On má na nich obrovský vplyv práve cez Facebook a cez lokálnu prácu s nimi,“ vysvetľuje. Jeho známi doma Kotlebu obdivujú a volia často len preto, aby sa odlíšili od mainstreamu. Ide o akúsi rebéliu a módnu vlnu, v ktorej si zrazu rodičia a médiá všímajú dôležitosť ich hlasu, čo mladým z chudobnejších oblastí náramne imponuje.
Podobne ako mnohí jeho spolužiaci nechodí priamo na spravodajské weby. Ku kvalitným článkom sa dostane dvoma spôsobmi: buď sleduje priateľov, ktorí článok zdieľajú, alebo mu Facebook článok ponúkne „sám“. „Otvorím si len Facebook a očakávam, že ma k nim on dovedie. Facebook nahradil pre mňa všetko. Stačí mi tam prísť a hodí ma na rôzne weby a to čítam. Nepoužívam ani Google, ak, samozrejme, nepíšem nejaký projekt,“ vysvetľuje gymnazista.
Idea protestov protestov vznikla na základe triviality, aspoň pre dospeláho človeka, ktorá však trefne poukázala na silu sociálnych sietí a ich vplyv. Vo februári jeho spolužiak urobil satirickú kresbu s názvom Valentínka Andreja Danka, ktorá sa rozšírila na internete cez web Zomri. D. Straka spomína, že to bola pre neho a jeho spolužiakov fascinujúca vec, šírila sa na sociálnej sieti ako oheň. „Bola to pre nás inšpiratívna vec. Robotu nášho spolužiaka, ktorý nič také predtým neurobil, v priebehu pár hodín videli desaťtisíce ľudí,“ hovorí.
Práve vtedy sa odhodlali s K. Farskou urobiť protest proti Andrejovi Dankovi. „Zdal sa nám veľmi primitívny, a keďže jazdíme vlakom, prekážalo nám, že vyhnal preč zo Slovenska RegioJet,“ spomína. Rovnako ako valentínka sa aj udalosť s protestom na Facebooku stala hitom a zasiahla desaťtisíce ľudí. Aktivitu mladých, ktorí dlhé roky akoby hibernovali, si všimli aj médiá. Protest sa stal príkladom toho, že mladí nie sú apatickí a na spoločenských problémoch im záleží. Len potrebujú vzory, ktoré na Slovensku chýbajú.
„Nikde taký vzor ani sám nevidím. Možno len úspešní start-upisti a spolužiaci, ktorí sa dostali na školy v zahraničí,“ vysvetľuje. Do istej miery ho oslovujú aj youtuberi, lenže podľa neho tento potenciál nechcú využívať a miešať sa do aktivizmu či politiky.
12 rokov YouTube
Počas 12 rokov existencie YouTubu stihla vyrásť jedna generácia, pre ktorú sa video stalo ústredným médiom. Podobne ako generácia punku či Depeche Mode, ktorá vyrastala s hudbou a textami, nad ktorými ich rodičia krútili hlavou a nemali šancu im porozumieť, aj youtubering sa stal typickým nástrojom komunikácie medzi rovesníkmi.
Nemá záujem ani dôvod oslovovať staršie publikum. Táto generačná spriaznenosť, keď youtuberi plnia úlohu akýchsi starších súrodencov, sa už neodohráva na poli populárnej hudby a nemá výrazný náboj rebélie ako kedysi. Namiesto nej dochádza k
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?