TREND zisťoval, ktoré segmenty maloobchodu pandémia zasiahne najviac a ktoré môžu vzísť z tejto krízy ako víťazi.

Šijacie stroje, teplomery, dezinfekcia či ochrana dýchacích ciest. To sú tovary, ktoré v marci zaznamenali najvyšší nárast vyhľadávania na porovnávači cien Pricemania. Išlo o nárast v desaťtisícoch percent. Vzhľadom na strach ľudí z pandémie nového koronavírusu to nebolo prekvapivé. Hoci počiatočný strach už opadol, koronakríza významne ovplyvní maloobchod a spotrebiteľské správanie aj do budúcnosti.

Indikátor spotrebiteľskej dôvery, ktorý realizuje Štatistický úrad SR, klesol v apríli medzimesačne o 34,1 bodu a vykázal hodnotu mínus 41,9 bodu. O čosi málo pesimistickejšie bolo hodnotenie nálad spotrebiteľov vyjadrené na stupnici od mínus 100 do plus 100 len v čase ekonomickej a finančnej krízy v roku 2009.

Šetrenie verzus spotreba

Až štvrtina dopytovaných sa v prieskume agentúry 2muse vyjadrila, že chce v najbližších mesiacoch zvýšiť výdavky na sporenie a obmedziť spotrebu. Vynakladať menej peňazí na odevy, obuv či elektroniku plánovalo na začiatku apríla až 60 percent respondentov prieskumu, ktorý 2muse realizovala formou online opytovaní na reprezentatívnej vzorke 320 respondentov. Väčšie percento ľudí chce šetriť už len na návšteve reštaurácií a barov či na voľnočasových aktivitách, akými sú napríklad kultúrne podujatia a dovolenky.

TREND sa pýtal podnikateľov, analytikov, ale aj správcov obchodných centier, ktoré segmenty retailu podľa nich koronakríza zasiahne najviac a ako sa zmení spotrebiteľské správanie Slovákov. Hoci médiá už začali prinášať informácie o prvých firmách, ktoré sa ocitli v ťažkostiach, respektíve sa tešia rastu dopytu, oslovení tvrdia, že hovoriť z dlhodobého hľadiska o jasných víťazoch či porazených je zatiaľ priskoro.

Obchodné centrum Aupark v Košiciach je otvorené, väčšina prevádzok je však zatvorených
Neprehliadnite

Za a proti nedeľnému predaju. Prečítajte si názor zástupcov obchodu

Zhodujú sa v tom, že kríza urýchlila dlhodobý proces prechodu na internet a z toho vyplývajúcu potrebu investícií obchodníkov do online kanálov. „Funkčný e-shop, zmluva s kuriérskou firmou a rýchle spracovanie objednávok – to všetko si vyžaduje istý finančný aj manažérsky kapitál. Pre mnohých obchodníkov takýto posun nebude ľahký,“ myslí si analytik INESS Martin Vlachynský.

Viaceré firmy a značky, ktoré sa s problémami borili dlhodobejšie, môžu dôsledky pandémie úplne položiť na kolená. „Mnohých nájomcov obchodných priestorov existenčne ohrozí už dvadsaťpercentný pokles obratu,“ hovorí riaditeľ oddelenia prenájmu obchodných priestorov poradenskej firmy v oblasti realít a investícií CBRE Branislav Golan. Veľmi citlivé na zmeny v obratoch sú podľa vedúcej tímu maloobchodných prenájmov komerčno-realitnej spoločnosti Cushman & Wakefield na Slovensku Kataríny Paule menšie a rodinné firmy, ako aj menší franchisingoví partneri a rozbiehajúce sa firmy. „Hovorí sa o zániku až 20 percent nájomcov v maloobchode. Vzhľadom na menší počet značiek na Slovensku toto číslo azda nebude také dramatické,“ konštatuje pre TREND K. Paule.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa