Kto brzdí diaľnice
Zdroj: Mano Strauch [email protected]

Príprava a výstavba diaľničnej siete na Slovensku je v patovej situácii. Hoci rok 2013 bude vďaka eurofondom historicky najštedrejší, stavby sa rozbiehajú len pomaly. Je to dôsledok neustáleho politizovania témy počas vládnutia posledných troch garnitúr. Na prvý pohľad sú politické výkriky „postavíme 150 kilometrov za štyri roky“či „staviame o polovicu lacnejšie, ako sa malo“ neškodné. V praxi však ústia do enormného tlaku, ktorý sa končí takými tragédiami, ako je pád rozostavaného mosta medzi Jánovcami a Jablonovom.

Každá vláda si odborne náročnú tému výstavba diaľnic naskladala na svoj vozík politických očakávaní. Kabinet Roberta Fica pred rokom 2010 násilne, slepo, ekonomicky neodôvodnene a neodborne podporoval projekty súkromno-verejného partnerstva, takzvané PPP projekty. Namiesto projektovania nových úsekov a podpory krízou vyhladovaného stavebného biznisu bežným súťažením o zákazky platené z eurofondov sa energia sústredila na dohadovanie sa s bankármi o úrokoch a na presadzovanie najväčšieho kšeftu štátu so súkromným sektorom. Neúspešne. Ani politické znásilňovanie témy neprinieslo výsledok. Z plánovaných troch projektov a 150 kilometrov sa vyriešila tretina v rámci jedného projektu.

Aj po nástupe vlády Ivety Radičovej zostali diaľnice politickým rukojemníkom. V rámci šetrenia a fiškálnej konsolidácie sa stopli dva PPP projekty – najväčší a najdrahší. Správny krok. Chybou však bolo nezvládnutie následného chaosu a sklamaní. Bahnenie si v téme „zrušíme predražené PPP“ a dusenie firiem participujúcich na politicky zadaných privátnych projektoch bolo priveľmi zdĺhavé. A neprospelo ani prílišné fetišizovanie miery poklesu realizačných cien.

Tento stav nedokázala zmeniť ani druhá vláda R. Fica. Na prahu roka 2013 je Slovensko v situácii, keď nie je schopné výstavbu zrýchliť. Súperenie stavebných firiem v tendroch dosahuje sebazničujúce rozmery. Národná diaľničná spoločnosť má stále chyby v zadaniach. A všetci sa len prizerajú, ako Úrad pre verejné obstarávanie nedokáže „ukočírovať“ sporné situácie či manipulácie vstupujúce do súťaží.

Pád jánovského mosta je obrovská príležitosť tento pre všetkých nepriaznivý stav zmeniť. Minister Ján Počiatek ju zatiaľ nevyužíva. Namiesto toho vytvára ďalšiu nezdravú politickú dogmu o škodlivosti príliš nízkych cien. Liek na tento problém zatiaľ neuvádza. Naznačuje, že nejaká autorita by mala určiť hranicu medzi dumpingovou cenou a takou, „za ktorú sa to už dá postaviť“. No zásahy tohto typu sú pre budúcnosť diaľničnej výstavby veľmi nebezpečné. Vytvárajú obrovský priestor na politickú či korupčnú manipuláciu stámiliónových tendrov. A to je nedôstojné nielen pre štyroch mŕtvych pod mostom pri Kurimanoch, ale pre celú slovenskú spoločnosť.

Komentár vyšiel v aktuálnom vydaní TRENDU 47/2012. TREND sa problémom výstavby diaľnic venoval v téme čísla Diaľničný chaos po slovensky.

Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Deväť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.