Slovensko získalo do svojho priemyslu piatu automobilku. Pre tunajší automobilový sektor ide po dlhom čase o pozitívnu správu. Nič to však nemení na fakte, že výroba áut stále nie je z najhoršieho vonku.

Dokonca možno tvrdiť, že to najťažšie má ešte len pred sebou. V čase rekordnej inflácie a rastu cien bude totiž musieť dotiahnuť všetky avizované investície, dostavať a rozširovať kapacity, a to všetko za vysoké stavebné náklady. Navyše priemysel naďalej čelí energetickej kríze, ktorá znamená neistotu v dodávkach energií aj vo vývoji ich cien.

A pri tom všetkom akoby sa stratila do úzadia čipová kríza či možná hrozba ďalšej vlny pandémie počas jesene a zimy alebo ekonomickej recesie a ochladenia dopytu po čoraz drahších autách.

Práve preto je viac než miliardová investícia Volva či štvrťmiliardová investícia strojárov z Porsche Werk-zeugbau pre ďalšie smerovanie slovenského automotive priemyslu taká nesmierne dôležitá. Slovenský automotive sa aj vďaka týmto investíciám ešte viac zmodernizuje, zautomatizuje a zameria na Priemysel 4.0 a elektromobilitu.

Príležitosti tak budú mať mnohé slovenské firmy z dodávateľského a zo subdodávateľského reťazca, dokonca aj tie, ktoré dnes majú hlavný biznis v inej oblasti. Doterajší a budúci lídri v slovenskom automotive preto majú množstvo výziev ešte len pred sebou.

Vývoj už nepustí

S ohliadnutím na minulý rok je zrejmé, že ani vlaňajšok nebol pre najväčší priemyselný segment najplynulejší. Náplastí na minulé rany nebolo ani v roku 2021 mnoho, nepostačil ani obnovený dopyt po chýbajúcich, no čoraz drahších vozidlách. Potvrdzujú to hospodárske výsledky mnohých firiem, pri ktorých si odborná verejnosť zvykla na medziročné rekordy.

Pre mnohé automobilové spoločnosti bol minulý rok sklamaním. Nepodarilo sa im zvládnuť nástrahy lockdownov či prepad v predaji áut, iní však vlaňajšok prežili so cťou. Medzi také patrila väčšina etablovaných firiem z prvej desiatky najväčších.

Darilo sa spoločnosti Kia Slovakia, trnavskému Stellantisu, SAS Automotivu či nemeckému špecialistovi na výrobu komponentov ZF Slovakia. Ten v automobilovom priemysle plánuje využiť existujúce skúsenosti s riešeniami v oblasti elektrických pohonov, kvôli čomu rozšíril svoj výskum a vývoj v Trnave.

Spoločnosť vlani oznámila kľúčové zmeny vo vedení, keď z funkcie odišiel dlhoročný predseda predstavenstva firmy Peter Doll. Pod jeho vedením sa z malého joint venturu s ročným obratom osem miliónov eur stala spoločnosť s viac než polmiliardovými tržbami. Tie Nemci potvrdili dokonca aj v minulom roku, keď dosiahli objem takmer 570 miliónov eur a bezmála 11-miliónový zisk. Ten navyše medziročne narástol o úctyhodných 740 percent, čo nemeckého dodávateľa favorizuje na skokana roka v raste zisku.

Špecialista na výrobu automobilových komponentov v súčasnosti pre svetových lídrov produkuje spojky, automatické prevodovky či tlmiče. Najvýraznejšia vývojová zmena v ZF Slovakia je od vlaňajška spojená s transformáciou automotivu a prechodom k elektromobilite. Spoločnosť preto plánuje využiť skúsenosti s riešeniami v oblasti elektrických pohonov, kvôli čomu aktuálne rozširuje svoje výskumno-vývojové tímy v Trnave.

Navyše už o tri roky by skupina chcela zriadiť veľké centrum so zameraním na e-mobilitu, digitálnu transformáciu a digitalizačné projekty. Cieľom je nielen znižovať emisie, ale aj zvyšovať účinnosť konvenčných prevodoviek.

Na snímke nový model automobilu Peugeot 208 s elektrickým pohonom vyrobený v trnavskej automobilke Groupe PSA Slovakia. V Trnave 11. septembra 2019. FOTO TASR – Martin Palkovič
Zdroj: TASR / AP

V Trnave vďačia novinke

Medzi podniky investujúce do modernizácie, digitalizácie a najmä prípravy na éru elektromobility sa v minulom roku zaradil aj trnavský Stellantis. Po nedávnom uvedení elektrického Peugeotu e-208 do výroby sa v ďalšom období budú v Trnave pripravovať na masívnu investíciu za viac než 180 miliónov eur.

Rozbehnúť by mala nový výrobný program spojený s produkciou elektromobilov. Stabilitu trnavskej fabriky na ďalšie investície potvrdzujú aj najnovšie zverejnené výsledky, podľa ktorých si bývalý Peugeot-Citroën výrazne zlepšil zisk a udržal tržby.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa