Vďaka lokálnemu manažmentu a zameraniu na výrobu produktov s vyššou pridanou hodnotou sa dnes levické Constellium opäť nadýchlo a po stabilizovaní svojej finančnej situácie plánuje masívnu expanziu, keď do portfólia získa unikátnu technológiu na výrobu patentom chráneného typu hliníka. „Naše finančné výsledky, kvalita, možnosť kapacitne rásť a dopyt na trhu presvedčili vedenie, aby si pre túto investíciu vybrali práve levický závod,“ hovorí riaditeľ závodu Štefan Pásztor.
Constellium Extrusions Levice Zdroj: Miroslava Spodniaková
Veľa riaditeľov, málo zmien
Ten prevzal riadenie firmy práve po tragickej nehode. Predtým sa totiž v Constellium Extrusions Levice menili šéfovia závodu každý rok. Š. Pásztor je v poradí už ôsmim riaditeľom, no ako jediný stojí na čele fabriky už piaty rok. „Táto tragická udalosť zásadne zmenila fungovanie našej spoločnosti. Závod trpel častými zmenami vo vedení. Chýbala jasná stratégia, líderstvo aj ťah na splnenie cieľov,“ vysvetľuje. V okamihu po nehode odvolali vtedajšieho riaditeľa z funkcie a vzniklo prakticky bezvládie. Š. Pásztor v tom čase prestúpil na pozíciu zástupcu riaditeľa závodu a z vlastnej iniciatívy prevzal operatívu. Následne ho materský koncern vymenoval aj za oficiálneho šéfa fabriky.
Viac fotografií z fabriky Constellium Extrusions Levice si pozrite v galérii
Ako prvý projekt začal riešiť likvidáciu starého lisu zdedeného z francúzskej prevádzky. Levický závod totiž pôvodne patril pod kanadský ťažobný a hlinikársky koncern Alcan. Toho v roku 2007 kúpil ťažiarsky gigant Rio Tinto, no o štyri roky sa rozhodol odpredať podiel v zlievarenskom biznise a tak vznikla spoločnosť Constellium. Menšinový podiel v nej vlastní francúzska vláda, manažment a zvyšok akcií sa obchoduje na newyorskej burze.
Smerom k sofistikovanejším výrobkom
Štefan Pásztor, riaditeľ Constellium Extrusions Levice Zdroj: Miroslava Spodniaková
Levická fabrika ešte ako súčasť Alcanu bola zameraná na produkciu štandardných hliníkových profilov s nízkou mierou pridanej hodnoty. Po likvidácii starého lisu zostal firme síce len jeden, ale zato nový lis. Constellium sa aj preto rozhodlo zmeniť produktové portfólio závodu smerom k zložitejším komponentom s vyššou maržou. „Táto zmena nás posunula k možnosti zlepšiť finančnú situáciu podniku. Dnes okrem samotnej produkcie ponúkame aj servis. Naša pridaná hodnota je v inžinieringu, ktorý vieme zabezpečiť,“ ozrejmuje Š. Pásztor. Išlo však o náročnú cestu, keď museli urobiť aj nepopulárne kroky vrátane prepúšťania.
Automobilové koncerny sa snažia znižovať logistické náklady, aj preto hľadajú lokálnych dodávateľov pre jednotlivé závody
Dnes je štvrtina produkcie levického Constellium Extrusions určená pre automobilový priemysel, tretina pre dopravný priemysel a dvadsať percent pre solárny biznis. Zvyšok je určený pre stavebný priemysel vo forme tieniacej techniky či lešení, ako aj klasických hliníkových profilov.
Silní v automotive
V rámci automotive sa levická fabrika zameriava na komponenty, ktoré pohlcujú energiu pri náraze, ako je výstuž dverí, štrukturálne dielce základnej karosérie, podvozkové komponenty alebo nárazníky. V prospech Constellia hrá tlak automobiliek na znižovanie hmotnosti nových modelov s cieľom znižovať škodlivé emisie ako následok čoraz prísnejšej regulácie z Bruselu.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?