Svetová hospodárska kríza vôbec neprišla neohlásená. Aj v tom sa odlišovala od mnohých predchádzajúcich. Upozorňovali na ňu mnohí odborníci ekonómovia, no nikto ich nebral vážne. Pod vplyvom blahobytných rokov ich ekonomickí lídri zosmiešňovali a hroziace problémy bagatelizovali. S istým zveličením možno povedať, že kríza mala potom všetky vlastnosti, ktoré by podľa teórie a vedy mal mať moderný a dynamický podnik v novej, globálnej ekonomike. Mala (má) totiž vlastnosti počítačového vírusu – je neobyčajne nápaditá, adaptabilná a vysoko inovatívna. V každom prípade zmenila svet a skutočne už nikdy nebude všetko ako predtým. Navyše ukázala, že doterajšie modely hodnotenia rizík sú nedostatočné. Jej plusom môže byť to, že by mala priniesť určité poučenia, vďaka ktorým by sa firmy v budúcnosti mohli na ďalšiu krízu, ktorá skôr či neskôr znovu príde, pripraviť.
V zaujímavej knihe o podnikoch v čase krízy autorka ako prvá vyhodnocuje vývoj v českých podnikoch od roku 2007 do polovice roku 2009. Hodnotí ich správanie a reakcie na ekonomický vývoj na základe rozsiahlych teoretických znalostí aj rozsiahlych štatistických výsledkov. V šiestich kapitolách knihy nielen analyzuje krízové obdobie svetového hospodárstva, ale predovšetkým vyvodzuje niektoré závery o správaní podnikov v takýchto zlomových obdobiach. Často ostro polemizuje nielen s tradičnými, ale ešte viac s aktuálne preferovanými teóriami a prístupmi manažmentu, pričom často kritizuje mnoho metód používaných vedením českých firiem. Pointou knihy je pritom téza, podľa ktorej je potrebné, ako príprava na ďalšie finančné krízy, uskutočniť v čo najkratšom čase reformu finančného hospodárenia firiem, predovšetkým však výrazne posilniť vlastné zdroje a urobiť z nich jednoznačne hlavný tok bežného aj investičného financovania.
Eva Kislingerová: Podnik v časech krize. Vydala Grada Publishing, a.s., Praha 2010. Počet strán 208, cena 12,81 €. Publikáciu na Slovensku distribuuje Grada Slovakia, s.r.o., Plátennícka 6, 821 09 Bratislava. Členovia TRND klubu (každý, kto má TREND alebo Profit predplatený priamo v redakcii), si knihu môžu objednať s 10-percentnou zľavou, doručenie do 2 až 4 týždňov.