Ľudia od úspešných firiem prirodzene očakávajú, že priazeň svojich klientov oplatia a časť zisku vrátia zmysluplne tam, kde je to potrebné. Keďže firmy si túto požiadavku uvedomujú, zodpovednosťou k životnému prostrediu či podporou znevýhodnených sa často otvorene prezentujú navonok. Zodpovedné podnikanie by však nemalo byť reklamou. Má byť v prvom rade vnútorným nastavením podnikania a stratégiou mať na svet okolo seba čo možno najlepší vplyv.
Investovať do filantropie je v čase hospodárskej krízy ťažšie, oveľa väčší dôraz si žiada vytváranie bezpečného a kvalitného pracovného prostredia. Pritom známa veta z výročných správ: „Naši ľudia sú pre nás to najdôležitejšie,“ nemá byť len prázdnou frázou, ale merateľnou stratégiou.
Prepad príspevkov
Nadáciám sa zmráka na horšie časy. Najdôležitejším a pre mnohé prakticky jediným zdrojom príjmov je asignácia dane, teda možnosť poukázať jedno, dve a v prípade aktívnych dobrovoľníkov až tri percentá dane z príjmov na potreby tretieho sektora. Prideľovanie podpory však minulý rok citeľne zasiahla pandémia. Celkovo sa vlani v prospech nadácií a neziskových organizácií poukázalo len 53,4 milióna eur, čo je v porovnaní so 73 miliónmi z roku 2019 prepad o viac ako 27 percent. Sumou vyzbieraných peňazí sa tak Slovensko vrátilo približne o päť rokov späť.
Možnosť poukázať časť dane z príjmu na dobrú vec na Slovensku existuje šestnásť rokov. V období, keď sa ekonomike darilo, objem takto vyzbieraných prostriedkov pre tretí sektor rástol. No keďže je asignácia pevne nadviazaná na daň z príjmu, s krízami automaticky prichádza prepad poukázaných peňazí. Následky hospodárskej krízy, ktorá udrela na prelome rokov 2008 a 2009, sa čo do množstva vyzbieraných peňazí prejavili v roku 2010 medziročným prepadom výnosu asignačnej dane o pätinu. Pokles pokračoval v roku 2011 a trvalo ďalšie štyri roky, kým sa objem vyzbieraných peňazí vrátil na predkrízovú úroveň.
Prijímateľov je čoraz viac
Zotrvačnosť, naopak, vydržala pri tempe nárastu celkového počtu oprávnených žiadateľov. O peniaze z asignácie daní sa v minulom roku uchádzalo 15 832 organizácií, čo je v medziročnom porovnaní nárast o 2,2 percenta. V praxi to znamená, že podstatne menší balík prostriedkov si rozdelilo viac žiadateľov. Podiel najväčších žiadateľov pritom o-sta-l nezmenený, z celkovej sumy si desať najväčších prijímateľov rozdelilo 24 percent prostriedkov.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?