Hoci slovenský priemysel utŕžil v koronakríze tvrdú ranu, firmám pomohla táto kritická situácia v extrémne krátkom čase ujasniť si nové priority. Pochopili, že ak chcú zostať konkurencieschopné, musia fungovať flexibilnejšie, musia si udržať kvalifikovaných pracovníkov, zamerať sa na inovácie aj investície s pridanou hodnotou.
Prvý Slovák na čele Stellantisu: Investícia dá ľuďom šancu rásť v kariére
Donedávna to bolo skôr súčasťou budúcich plánov než nútená realita. Spoliehať sa na zabehnutý biznis už nie je celkom možné, najmä ak sa hlavní odberatelia viac zameriavajú na produkty, ktoré si vyžadujú už len tretinu objednaných dielcov.
Potrebujú inovatívne prostredie
Nástupu elektromobility a plánov automobiliek elektrifikovať vozidlá v čo najväčšej miere sa musia prispôsobovať aj etablovaní hráči, ktorí potrebujú držať krok s čoraz vyššími nárokmi koncernov na flexibilnejšie a cenovo výhodnejšie dodávky.
V slovenskom automotive je viac ako 360 firiem, ktorých sa tieto zmeny týkajú. A je pravdepodobné, že nové trendy všetci neprežijú. Rovnako je možné, že ich nahradia úplne iné spoločnosti, ktoré v rámci prevratných zmien ešte len vznikajú.
A na tie by sa mal zamerať aj štát, ak chce pre budúci slovenský automotive vytvoriť inovatívne podnikateľské prostredie, ktoré bude pre zahraničné koncerny zaujímavé aj o ďalšiu dekádu.
To sa nateraz celkom nedeje. Klub 500, ktorý združuje najväčšie firmy v priemysle, považuje reformy a investície v pláne obnovy za neúplné. Navyše podľa výkonného riaditeľa klubu Tibora Gregora nie sú v súlade s logikou obnovy ekonomiky po kríze.
„Očakávali by sme silný dôraz na posilnenie konkurencieschopnosti slovenskej ekonomiky, lebo Slovensko prechádza súčasnou krízou len vďaka vysokému podielu priemyslu na HDP. Dôraz na túto oblasť však v pláne obnovy chýba, čo je absolútne neakceptovateľné,“ dodáva. Firmy sa nateraz musia spoliehať iba na seba a inovovať po vlastnej línii.
Nové projekty na Považí
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?