Stojíme v pôsobivom priestore, ktorý je srdcom novej školy v druhom najväčšom fínskom meste Espoo. Hala vysoká dve podlažia s presklenou fasádou otvárajúcou výhľad na školský areál a budúce hlavné námestie novej štvrte Saunalahti je zároveň školskou jedálňou aj spoločenskou, koncertnou či divadelnou sálou pre ľudí z okolia.
„Hlavná myšlienka je, aby škola žila od rána do večera,“ hovorí zástupkyňa riaditeľky Minna Welinová, ktorá nás po budove sprevádza. A ukazuje pritom na stoličky postavené v radoch pred pódiom na slávnosť ku koncu školského roka. Hneď pri hlavnom vchode míňame verejnú knižnicu, kde je zopár detí s rodičmi. Večer si obyvatelia štvrte môžu prísť zašportovať do telocvične alebo na ihriská v školskom areáli, zahrať si biliard či stolný futbal.
Vo Fínsku chápu školy ako aktívne a otvorené základne vzdelávania, kultúry a športu. „Škola je obývačkou celej štvrte,“ píšu o tom oceňovaní architekti z helsinského štúdia Verstas Architects, ktorí školu v Saunalahti navrhli.
Turistická atrakcia
M. Welinová je na sprevádzanie návštev zvyknutá. Po zverejnení prvých rebríčkov testovania PISA sa fínske školy stali doslova turistickou destináciou. Politici a odborníci na vzdelávanie sem chodia lúštiť tajomstvo úspechu, všimla si v hodnotiacej správe Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj, ktorá testovanie žiakov zaviedla.
Aj škola v Saunalahti patrí medzi tie, kde sa striedajú exkurzie novinárov, architektov aj učiteľov z celého sveta. Ukazuje totiž, ako by malo vyzerať školstvo v celom Fínsku do piatich rokov po dokončení nových reforiem. Medzinárodnú pozornosť priťahuje nielen fínsky vzdelávací systém, ale aj architektonická kvalita tunajších škôl. Vo Fínsku veria, že školské budovy sú súčasťou úspešného vzdelávania.
„V škole budúcnosti sa vzdelávacie aktivity odohrávajú čoraz viac mimo tradičných učební a využívajú sa nové spôsoby učenia,“ vysvetľujú filozofiu oceňovanej školy jej architekti. Všeobecnú školu v Saunalahti navrhli tak, aby podporovala pohyb a spoluprácu detí. Učia sa tým, že všetko sami skúšajú robiť vlastnými rukami. Ktorýkoľvek kút budovy môže byť miestom na výučbu.
Každý ročník má samostatnú spoločnú miestnosť, v ktorej majú deti odkladacie priestory a spolupracujú tu na projektoch. Z nej sa vstupuje do tried označených menom a fotografiou učiteľa a jeho asistenta. Obyčajne sa starajú o dvadsať žiakov. Vo vyšších ročníkoch ich učí aj odborný učiteľ a špeciálny učiteľ individuálne pomáha študentom s problémami vo vlastnej miestnosti. Menšie deti sú na spodnom podlaží, aby mali priamy prístup na dvor, kde trávia prestávky.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?