Podľa zákona o cestnej doprave môže žiadateľ po splnení zákonných povinností dostať licenciu na vnútroštátnu autobusovú linku vtedy, ak to „umožňuje technický stav, priepustnosť ciest a bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky“ a ak je zriadenie linky „v súlade s plánom dopravnej obslužnosti“. Hoci tento zákon nie je práve žiarivým príkladom modernej legislatívy (lebo už v roku 2006 ho komplexný audit prekážok v podnikaní označil za problematický), ani v tejto podobe nedáva županom zákonnú možnosť, aby žiadosť českého podnikateľa o vydanie licencie zamietli.
Aj keď technické parametre a priepustnosť ciest v Banskobystrickom, Nitrianskom a Bratislavskom kraji majú ďaleko od ideálu, nie sú v takom katastrofálnom stave, aby nezvládli dodatočný „nápor“, ktorý vznikne prejazdom jedného autobusu za hodinu. Pokiaľ ide o dopravnú obslužnosť, licencovaní dopravcovia o nej nitrianskemu primátorovi napísali, že sa v súčasnosti znižuje „z dôvodu medziročných poklesov cestujúcich“. Že to zavedení dopracovia považujú za dôvod, aby nová licencia udelená nebola, je pochopiteľné, lebo si neželajú konkurenciu. Nepochopiteľné je, že ich postoj prevzal aj primátor Jozef Dvonč. On je totiž povinný presadzovať verejný záujem – umožniť konkurenciu, lebo vedie k znižovaniu cien a zvyšovaniu kvality služieb.
Skutočnosť, že stanoviská dopravcov, ktorí už licenciu majú, a stanoviská Nitry sú identické, je taká zjavná, že primátor Dvonč ju ani nepopiera. Ale tvrdí, že je to „logické vyústenie dvoch triezvych a nezávislých pohľadov“. Po takom vyjadrení je zrejmé, že zavedení dopravcovia nie sú nezávislí od súkromného záujmu, a primátor nie je nezávislý od licencovaných dopravcov. Preto R. Jančura hovorí o klientelizme.
Zdroj: ilustrácia - Danglár
<strong>Pozrite si všetky Danglárove ilustrácie ku komentárom M. Leška</strong>
Na rozdiel od J. Dvonča, ktorý vzal všetko na seba, sú obaja župani „príkladní“ alibisti. Nitriansky Milan Belica sa hrá na poštára – vraj iba poslal stanovisko mesta do Bratislavy, lebo jeho župa nebola oprávnená skúmať, či je správne. Podľa advokáta Andreja Leontieva je to tak, že samosprávny kraj „nie je viazaný stanoviskom mesta“. Bratislavskému županovi Pavlovi Frešovi zasa stačilo vyjadrenie Nitry na to, aby vyhlásil, že licenciu udeliť nemôže, lebo Nitriansky kraj nesúhlasí. Otázka teraz znie, či aj ministrovi dopravy a vládnej strane záleží na nitrianskych dopravcoch až tak ako ich primátorovi. Ak Dvonča neskorigujú, podnikateľ Jančura nás môže bilbordami vítať nie v kraji, ale v krajine klientelizmu.
Autor pracuje v nadácii Zastavme korupciu.