Hoci slovenský odevný priemysel, kedysi reprezentovaný viacerými veľkými podnikmi, v minulosti utrpel mnoho krvavých rán, ktoré ho zdecimovali, jeho niekdajšiu česť dnes reprezentujú okrem iných viaceré menšie či stredné rodinné firmy zamerané na módne kolekcie, ale aj vysokú módu. Tie síce nedosahujú päť- až šesťmiliónové ročné tržby púchovskej Makyty či topoľčianskej Ozety Neo, no môžu sa pochváliť exportnými úspechmi, unikátnymi zákazkami či poctivou ručnou prácou.
Synovia rozhodujú
Šesťdesiatnik Maximilian Mucska sa krajčírstvu profesionálne venuje už vyše štyridsať rokov. Napriek tomu, že pri ňom strávil celý život, od svojich štyroch synov neočakával, že budú v jeho šľapajach pokračovať. Dokonca im hovoril, že keď pôjdu za krajčírov, doláme im ruky. Remeslu sa napokon vyučil jeho prvý syn Patrik. Vyštudoval odevnú priemyslovku, ktorá ho však naučila len to, ako robiť konfekcie. Vysoké krajčírstvo sa naučil od otca, ktorému pomáha už takmer dvadsať rokov.
Do rodinného biznisu vstúpil pred dvanástimi rokmi aj druhý syn Erik. Vo firme Maximilian Mucska Tailors má na starosti obchod, marketing a komunikáciu s dodávateľmi. Otec nechal rozhodovanie v oblasti smerovania a obchodu na synov. „O smerovaní firmy rozhodujeme s bratom pol na pol a pri delení výhod máme každý vrátane otca tretinu,“ hovorí E. Mucska. Tretieho syna Mareka krajčírstvo nelákalo, pracuje v cestovnom ruchu. Najmladší Nicolas študuje informačné technológie.
Slováci, ktorí obliekajú svetové operné hviezdy
Svetové operné domy
Popri zákazkovom šití pre jednotlivcov a opravách odevov sa Maximilian Mucska od roku 2000 začal venovať výrobe kostýmov pre divadlá v Rakúsku vrátane viedenského Theater an der Wien. Objednávky získal cez iné výrobné dielne, ktoré sa o jeho práci dozvedeli, pričom ich kapacity im na uspokojenie zákazníkov nestačili. Z Viedne dostával nákresy, podľa ktorých šil divadelné kostýmy pre ansámbel aj sólistov.
Svojho času patrila medzi odberateľov jeho divadelných kostýmov aj opera v americkom Dallase. „Práca pre operné domy bola nárazová, a teda veľmi náročná. Pracovali sme dva až tri mesiace bez prestávky,“ hovorí M. Mucska. Okrem divadelných zákaziek spolupracoval napríklad na kostýmoch pre americký televízny film Povstanie z roku 2001, ktorý sa nakrúcal v Bratislave.
Na jednej strane rodinu tešilo, že má dosť práce, na druhej strane si uvedomovala, že šialené pracovné tempo nebude zvládať naveky. Zlom prišiel v roku 2013. Erik a Patrik dostali nápad otvoriť tradičný pánsky krajčírsky salón. Žiadne konfekcie, ale obleky na najvyššej remeselnej úrovni. Za týmto účelom si založili eseročku. Divadelné zákazky museli zrušiť. „Inak by biznisový model s vysokou pánskou módou nefungoval a otec s bratom by sa upracovali na smrť,“ hovorí Erik.
Pokoronový reštart
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?