Ak treba zabojovať o zákazku, každý prostriedok je dobrý. Viac než dve tretiny manažérov a zamestnancov veľkých firiem na Slovensku si myslia, že dary, atraktívne pozvania či priame úplatky možno v boji o nový biznis ospravedlniť. To je zhruba dvojnásobne viac než európsky priemer, konštatovala konzultačná spoločnosť Ernst & Young v analýze výsledkov firemného prieskumu o podvodoch a korupcii na starom kontinente. Prieskum robila začiatkom roku. Z celkových vyše 2 300 oslovených zamestnancov rôzne veľkých firiem, ktorí sa zúčastnili prieskumu, bola stovka zo Slovenska.
Roky netransparentných tendrov, zmanipulovaného prideľovania verejných zákaziek a aj tlak na firmy v kríze citeľne ovplyvnili vnímanie korupcie na Slovensku. Jej rozšírenie v krajine pripustilo 85 percent slovenských respondentov. Faktom je, že podnikom v krajine nevystavili najlepšiu vizitku. Nielen preto, že nekalé praktiky na Slovensku priznali v citeľne vyššej miere, ako je európsky priemer 62 percent. Omnoho vážnejšia je vysoká miera tolerancie nekalého konania v boji o nové zákazky. Slováci sa umiestnili na druhom mieste so 44-percentným podielom názoru, že je v poriadku, ak firma podporila rast biznisu osobným darom alebo službou. Európsky priemer je 19 percent. Prví boli Gréci.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?