Píše sa rok 2012. Peter Komorník zakladá s ďalšími tromi spolupracovníkmi firmu Slido.  Z pôvodnej aplikácie pre učiteľov a prezentátorov sa rokmi vykľuje značka, ktorú dnes poznajú najväčší hráči na technologickom trhu. A nielen tí. Slido v súčasnosti používajú univerzity, svetové korporácie či startupy. Do jeho aplikácie investovali známe mená a zakladateľom firmy už nič nestálo v ceste.

„Od začiatku sme chceli ísť globálnou cestou. Vedeli sme, že Slovensko je pre náš produkt malý trh. Na druhej strane, začínali sme so slovenskými zákazníkmi. Mali sme šťastie, že nám verili a pomohli nám Slido doladiť,“ povedal v rozhovore pre TREND spoluzakladateľ a riaditeľ Slida Peter Komorník ešte v roku 2017. 

Bez strachu z verejného prejavu

Cieľom pôvodného nápadu, ktorý stál za zrodom Slida, bolo vytvoriť nástroj na zbieranie spätnej väzby od študentov na prednáškach a tak zlepšiť vyučovací proces.

V súčasnosti pomocou aplikácie spoločnosti Slido ľudia dokážu efektívne klásť otázky počas konferencie alebo prednášky, pričom výsledná podoba otázok z publika sa premieta na pozadie za prednášajúcim alebo je viditeľná po skončení prezentácie. Súbežne sa cez aplikáciu dajú vytvárať ankety a dotazníky, ktoré obohacujú prednášku a umožňujú zapojiť sa aj ľuďom, ktorí majú strach z verejného prejavu či rečnenia pred početným publikom. 

V súčasnosti je Slido jedna z najrýchlejšie rastúcich technologických firiem v strednej Európe. Svojho času sa držala ako jednotka v rebríčku Deloitte Technology Fast 50, ktorý takéto firmy posudzuje. Slováci boli dlho ťahúňmi strednej Európy.

Ich riešenie si za viac ako osem rokov osvojili desaťtisíce firiem a nie hocijakých. Sú medzi nimi spoločnosti ako Nike, Booking.com, Nokia, Transport for London, Zendesk či domáci Martinus. V súčasnosti ho využíva vyše 300-tisíc zákazníkov. Slido má úspech aj na svetoznámych univerzitách, medzi ktorými nechýba Stanford, Berkeley, MIT či University College London. 

Do firmy investovali anjelskí investori ako Anton Zajac z Esetu, Martin Vaľovský z Fleming Group či managing partner KPMG Keneth Ryan. Už v roku 2015 presiahli jej tržby 400-tisíc eur. Manažéri firmy tvrdia, že obchodné oddelenie spočiatku ani nechceli. Aplikácia sa šírila svetom takmer sama. 

„Väčšina klientov k nám príde cez webstránku – buď videli Slido na nejakom evente, alebo majú osobné odporúčanie. Nerobíme priamy predaj v zmysle, že by sme zákazníkom vyslovene klopali na dvere,“ vysvetľuje P. Komorník. 

Slido
Zdroj: Slido

Nový koronavírus, nový začiatok

Pandémia koronavírusu položila na kolená desiatky firiem. Doviedla ich na pokraj bankrotu, svoj biznis museli pozastaviť alebo výrazne obmedziť a znižovať náklady. Na prvý pohľad sa mohlo zdať, že koniec konferencií a veľkých eventov znamená aj koniec interaktívnych diskusií, a tým koniec používania aplikácie Slido. Omyl. 

Presun firemných eventov do online priestoru potvrdzujú aj štatistiky
 

Slováci sa dokázali prispôsobiť a krízu otočiť vo svoj prospech. Už pred niekoľkými rokmi totiž tušili, že veľké konferencie a podujatia budú zažívať prerod a firma sa musí prispôsobiť novým trendom. Pandémia umožnila zrýchliť prechod z fyzického prostredia do internetového a práve tu začala sila Slida vynikať. Dopyt po efektívnej komunikácii nie je citeľný len pri veľkých konferenciách a akciách, využitie sa našlo aj v prostredí samotných firiem.  

Čoraz viac spoločností, hlavne na Západe, sa chce cez internú komunikáciu otvoriť viac zamestnancom. Pýtať si spätnú väzbu sa stalo efektívnym spôsobom, ako zlepšiť procesy vo firme a vydiskutovať si problémy. 

Vo firme Slido si uvedomovali, že veľké eventy zažijú prerod. Pandémia urýchlila ich prechod z fyzického prostredia do onlinu.
Zdroj: Pavel Mikeska
Vo firme Slido si uvedomovali, že veľké eventy zažijú prerod. Pandémia urýchlila ich prechod z fyzického prostredia do onlinu.

Anonymná interakcia

Slido ponúka anonymizované kladenie otázok či pripomienok, takže firmy nevidia, kto zo zamestnancov píše daný komentár alebo otázku.

Ľudia sa tak neboja pýtať sa alebo poukázať na konkrétny problém. Rýchly rast ukazujú aj čísla. Počet podujatí, ktoré využívajú Slido, presiahol jeden milión a stále sa zvyšuje. „Ročný nárast eventov, nášho hlavného ukazovateľa používateľnosti Slida, sa zvýšil o 200 percent.

Práve živé hlasovanie (live polling) je v tomto veľmi efektívne, čo potvrdzujú aj čísla, keďže používateľnosť tejto funkcie rastie najrýchlejšie,“ hovorí produktový riaditeľ Juraj Pal, ktorý momentálne pôsobí v kancelárii v New Yorku, Kým v roku 2017 malo Slido 55 pracovníkov, dnes tvorí jeho tím 150 zamestnancov a stále hľadajú nových.

Hoci koronavírus v marci firmu pribrzdil, ukázalo sa, že išlo o planý poplach. „Prepustili sme dokonca niektorých ľudí v obave, čo sa bude diať. Neskôr sme však niekoľko z nich prijali späť, pretože sme zaznamenali boom objednávok. Dnes tím Slida opäť rozširujeme,“ tvrdí J. Pal. 

Peter Komorník, riaditeľ spoločnosti Slido
Zdroj: Maňo Štrauch
Peter Komorník, riaditeľ spoločnosti Slido

Od študentov k firmám
Slovenská technologická firma vznikla v roku 2012. Jej spoluzakladateľom a riaditeľom je Peter Komorník. Spoločnosť svojim zákazníkom ponúka webové riešenie na vytváranie interaktivity medzi prezentátormi a publikom. Svoje kancelárie má v Bratislave, New Yorku, San Franciscu, v Sydney či na Bali. V súčasnosti má 150 zamestnancov a firma sa aj vďaka vplyvu pandémie, ktorá zdôraznila význam online priestoru, rozrastá. Medzi jej zákazníkov patria spoločnosti ako Nike, Booking.com, Nokia, Transport for London, Zendesk. V súčasnosti firma oznámila ďalšiu veľkú spoluprácu s americkou spoločnosťou Zoom. Jej tržby kontinuálne narastajú a rok 2019 bol zatiaľ najúspešnejší, keď dosiahli viac ako 8,9 milióna eur.
Za vznikom Slida bol pôvodne nápad vytvoriť nástroj na zbieranie spätnej väzby od študentov na prednáškach a tým zlepšiť vyučovací proces. Postupne sa začali vynárať ďalšie možnosti jeho využitia. Slido sa vypracovalo na aplikáciu, ktorá umožňuje publiku klásť otázky a naživo hlasovať počas eventov či mítingov prostredníctvom smartfónov, tabletov alebo notebookov. Slido je vhodné pre kohokoľvek, kto chce zvýšiť interakciu a zlepšiť komunikáciu na svojom podujatí či už naživo, alebo virtuálne.

Počas pandémie začali firmy omnoho viac využívať interné videokonferenčné služby ako Zoom alebo Microsoft Teams. Vznikla väčšia potreba efektívne komunikovať počas interných porád, konferencií alebo stretnutí.

Slido začalo rapídne získavať nové zákazky. Firma zaznamenala posun z veľkých konferencií a podujatí smerom dovnútra firiem k ich internej komunikácii. 

TRENDU to potvrdil Martin Srna, ktorý je produktový manažér spoločnosti a mal na starosti jednu z veľkých udalostí tohto roka. Slido uzavrelo spoluprácu s online videokonferenčnou platformou Zoom. 

Hovorí, že na prvý pohľad je možno presun z veľkých podujatí na malé kontraproduktívny, keďže si veľa ľudí spája Slido so živými konferenciami a tie zaznamenali dramatický prepad, nie je to však tak.

„Tento segment v marci prakticky skolaboval a s ním aj približne 25 percent našich tržieb. Ale po šoku v marci a nasledovnom stabilizovaní trhu zažívame ročný nárast eventov, nášho hlavného ukazovateľa používateľnosti Slida. Rast je enormný,“ konštatuje M. Srna. 

Vývoj tržieb a ziskov Slida
Zdroj: Trend

Otočili kormidlom

Vplyv koronavírusu na konferencie a presun do online priestoru potvrdzujú aj svetové štatistiky, ktoré hovoria, že na základe výberu 63 konferencií zameraných na technológie, ktoré sa mali konať v roku 2020, bolo 44 udalostí upravených tak, aby sa konali úplne online alebo sa odložili na neskorší termín. 

Niektoré z tých najväčších dokonca zrušili. Medzi ne patrí aj niekoľko významných podujatí, napríklad Mobile World Congress Barcelona, ​​Facebook F8 a Google I/O.

Rast Slida tak už nepoháňali živé konferencie. Firma naplno otočila kormidlo a začala sa zameriavať na firemné mítingy, kde sa Slido posledné roky postupne profilovalo. V tomto prostredí je podľa M. Srnu interakcia ešte dôležitejšia, keďže lídri nemajú fyzickú spätnú väzbu od ľudí. Cez obrazovku nevidia všetky ich gestá a mimiku.

Práve živé hlasovanie je v tomto prípade veľmi efektívne, používateľnosť tejto funkcie rastie najrýchlejšie. Prispievajú k tomu aj integrácie s hlavnými prezentačnými nástrojmi, ako je PowerPoint či Google Slides. „Pripravujeme integrácie so Zoomom a s Microsoft Teams, ktoré majú vyjsť do konca roka,“ vysvetľuje M. Srna. 

Tržby spoločnosti sa v minulom roku výrazne zlepšili a dosiahli 8,9 milióna eur. To je oproti roku 2018 nárast o 72 percent. „Slido začalo otvárať v roku 2019 novú kapitolu. Už vtedy sme vedeli, že chceme prejsť do sektora interných mítingov a stretnutí firiem. Pandémia nám to umožnila a zároveň proces urýchlila,“ hovorí J. Pal. Dodáva, že tržby budú v tomto roku pravdepodobne ešte lepšie. 

Slido
Zdroj: Pavel Mikeska

Spolupráca s americkým Zoomom

Tento rok Slido uzatvorilo dohodu s americkou videokonferenčnou službou Zoom. Spolupráca sa začala už v roku 2018, keď sa jeho produkt používal na konferencii Zoomtopia. 

„Zoom je navonok jednoduchý produkt, ale v pozadí je technológia, ktorá je pár rokov pred konkurenciou. Máme veľa spoločných zákazníkov a vždy pre nás dávalo zmysel ponúknuť jednoduché riešenie, ktoré bude Slido a Zoom spájať,“ vysvetľuje M. Srna. 

Slido tak muselo nájsť prienik a od marca tohto roka posilnilo tím, ktorý sa pustil do vývoja integrácie pre Zoom Webinars. Komunikácia sa prehlbovala, firmy si navzájom poskytovali spätnú väzbu, až z toho vzniklo partnerstvo. Koncom leta bola dohoda na stole.

Zoom ponúkol Slidu možnosť byť súčasťou uvedenia novej platformy Zapps (Zoom Apps), ktorú oficiálne predstavili na hlavnej konferencii Zoomtopia s 50-tisíc účastníkmi na začiatku októbra.

Aplikáciu používajú známe univerzity, svetové korporácie či startupy
 

Americký Zoom je jedna z najrýchlejšie rastúcich technologických firiem na svete. Počet účastníkov, ktorí sa denne pripoja na Zoom mítingy, narástol od začiatku roka z desiatich miliónov na 200 miliónov.  „To je šialenosť. Pre SaaS [softvér ako služba – pozn. TRENDU] biznis je obrovská výzva zvládnuť takýto extrémny nárast v priebehu pár mesiacov bez výpadkov. A Zoomu sa to podarilo,“ podotýka M. Srna. 

Slido
Zdroj: Pavel Mikeska

Ako ďalej dodáva, na druhej strane sa ukázali medzery v bezpečnosti, na ktoré však Zoom po vlne kritiky okamžite zareagoval. Dokonca tak, že na 90 dní zastavil vývoj akýchkoľvek nových vlastností a venoval sa iba posilneniu bezpečnosti.

„Napríklad priamo v produkte zaviedol Zoom celoplošne waiting room, čo umožňuje Zoom organizátorom manuálne vpustiť dnu účastníkov a zas zamietnuť neznámych ľudí, ak sa tam náhodou ocitnú,“ objasňuje. Slido sa tak o bezpečnosť počas spolupráce so Zoomom nebojí, naopak, sľubuje si od nej rozšírenie na iné videokonferenčné platformy. Pre Slido je Zoom, ako sami hovoria, nervovým systémom, bez ktorého by nedokázali ako firma fungovať.

Slido umožňuje klásť otázky aj tým, ktorí majú strach z verejného vystupovania
 

Silný tím v Bratislave

Slovenská firma je s kanceláriami v Londýne, New Yorku, Sydney, na Bali, v San Franciscu a v Bratislave príkladom, ako môže kríza naštartovať dôležité procesy, ktoré vedú k úspechu. 

Online priestor sa počas pandémie posilnil a s ním aj všetky firmy, ktoré na poli e-commerce fungujú. Slido sa zatiaľ zo Slovenska nikde nechystá.

Jeho tím je najsilnejší v Bratislave a jeho šéf má ambíciu svoje nadobudnuté skúsenosti vrátiť ľuďom doma. „K Slovensku máme veľmi silný vzťah. Radi by sme pomohli vybudovať ‚give-back‘ kultúru. Tak ako nám pomohli ľudia ako Anton Zajac alebo Adam Somlai-Fischer, aj my sa chceme podeliť o know-how, ktoré získame,“ hovorí šéf spoločnosti Peter Komorník.  

Zoom
Zdroj: Shutterstock

Zoom: Online prenosy a mítingy
Zoom je americká technologická firma so sídlom v Kalifornii, ktorá sa venuje online komunikačným službám.

Založili ju v roku 2011 a dnes má sedemnásť pobočiek po celom svete. Zoom sa stal jedným z lídrov online prenosov a mítingov v posledných mesiacoch, pričom pandémia mu zabezpečila extrémne rýchly rast. Od začiatku roka počet používateľov, ktorí sa denne pripoja na Zoom mítingy, stúpol z 10 miliónov na 200 miliónov. Firma čelila problémom s bezpečnosťou, keď sa mohol ľahko pripojiť k mítingom nepozvaný hosť. Zoom venoval veľa času, aby vyriešil tento problém, dokonca na 90 dní prestal s vývojom nových vlastností.
Za rok 2019 dosiahla firma tržby 622 miliónov dolárov. Globálne Zoom zamestnáva viac ako dva a pol tisíc ľudí. Firmu založil miliardár Eric Yuan, ktorý podľa svojich slov „nenávidí“ cestovanie. „Prvýkrát som si predstavoval Zoom, keď som bol nováčikom na vysokej škole v Číne a pravidelne som absolvoval desaťhodinovú cestu vlakom za svojou priateľkou,“ povedal agentúre Thrive Global. „Neznášal som tieto jazdy a predstavoval som si iné spôsoby, ako by som mohol navštíviť svoju priateľku bez cestovania.“ Tieto sny sa nakoniec stali základom pre Zoom.