Európska výroba vozidiel môže po koronakríze a kríze čipov v najbližších rokoch dostať ďalšiu ranu. Africké Maroko, Egypt či Juhoafrická republika majú totiž potenciál byť ďalšími veľkými hráčmi v produkcii áut a prevziať investície stredoeurópskym automobilkám.
Čipová kríza by mohla spomaľovať výrobu v automotive ešte v roku 2022
Tunajší región už dlhšie stráca svoju konkurencieschopnosť, ktorú doteraz čerpal z lacnej pracovnej sily a prítomnosti v Európskej únii. Aktuálne ceny energií, emisná politika či náklady na pracovnú silu sú však z pohľadu budúcej výroby vozidiel nevýhodou. Naopak, africký kontinent zatiaľ dynamicky napreduje.
Afrika patrí do vyššej ligy
O produkcii vozidiel v Afrike začínajú čoraz viac hovoriť aj etablované automobilové skupiny ako Škoda Auto či Stellantis. Dúfajú, že tamojšie krajiny môžu prevziať štafetu od európskych fabrík.
Afrika nie je ľahká váha. Hoci na kontinente s viac ako miliardou ľudí sa predá len jedno percento všetkých automobilov sveta, má už čo ponúknuť. Podľa prieskumnej spoločnosti Mordor Inteligence africký automobilový trh v roku 2020 dosiahol hodnotu 28,5 miliardy dolárov a očakáva sa, že do roku 2026 dosiahne 39,87 miliardy dolárov. Tento trh má pritom jednu z najvyšších perspektív ďelšieho rastu.
Fabriky, ktoré v posledných rokoch vyrástli v Maroku, Egypte a Južnej Afrike, dokázali už pred dvoma rokmi vyprodukovať viac ako sedemstotisíc vozidiel.
Navyše, tamojší trh je obrovský, pracovná sila výrazne lacnejšia a náklady na dodávky do celého sveta nižšie. Africká produkcia sa priebežne vyvíja. V roku 2018 Maroko predbehlo Južnú Afriku na pozícii najväčšieho afrického vývozcu osobných automobilov s exportom na úrovni 8,5 miliardy eur.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?