Prevádzkovanie osobnej železničnej dopravy je historicky prevažne v rukách národných dopravcov, ktorí majú vo väčšine európskych krajín na domácom trhu dominantné postavenie.
Záujmom Európskej únie je však aj v tomto odvetví vytvoriť priestor pre konkurenciu. Trhová súťaž má totiž potenciál zvýšiť ponuku služieb a tým vytvoriť väčší tlak na zvyšovanie ich kvality a znižovanie ceny. Len v prípade, že cestovanie vlakmi bude cenovo príťažlivý a komfortný zážitok, podarí sa napĺňať cieľ postupne presúvať dopravu z vyťažených ciest na ekologicky prívetivejšie koľaje.
Zahraničná prax ukazuje, že otvorenie trhu súkromníkom tieto ciele skutočne napĺňa. Slovensko však zatiaľ v porovnaní s ostatnými členskými krajinami EÚ v procese liberalizácie osobnej železničnej dopravy zaostáva.
Koniec dočasného riešenia
Otváranie trhu osobnej železničnej dopravy na Slovensku je dlhodobo problematické. Zodpovednému ministerstvu dopravy sa dlhodobo nedarí dotiahnuť verejné súťaže pre dopravcov do úspešného konca.
Záujemcovia podmienky účasti zväčša označovali za diskriminačné alebo termíny na predloženie vyhovujúcej ponuky za príliš krátke. Štátu doposiaľ chýba aj jasný harmonogram vyhlasovania tendrov na jednotlivé trate, podľa ktorého by sa mohli prípadní uchádzači na súťaže pripraviť.
História neúspešných súťaží na prevádzku osobnej dopravy na železničných tratiach vytvára na ministerstvo dopravy tlak. Éra, keď bolo možné zadávať zákazky priamo či už štátnemu, alebo súkromnému dopravcovi, sa čoskoro skončí.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?