Ideály bánk a rôznych konzultačných spoločností, že dnes by už takmer sto percent objemu platieb prebiehalo online, či už cez internet banking alebo telefonicky, sa zatiaľ nenaplnili. Pobočky sa síce stali miestom, kde by sa mali predávať už len zložitejšie produkty, a aj tie je čoraz častejšie možné uzatvoriť i cez web, no stále z nich rady klientov vybavujúcich aj bežné platobné príkazy úplne nezmizli. V najbližších piatich rokoch si podľa prieskumu globálnej asociácie retailových finančných domov Efma a poradenskej firmy Kurt Salmon viac než dve pätiny bankárov nevedia predstaviť internet či mobil ako hlavný kanál na predaj a poradenstvo. Viac než polovica tu nevidí ani hlavné miesto pre nové aktivity. Na to sú predsa len vhodnejšie priestory s reálnymi múrmi a živými ľuďmi. Navyše sa bankám do transakčného biznisu čoraz viac vtesnávajú technologické firmy, fungujúce mimo tradičných finančníckych kruhov. Podľa jednej z najväčších svetových poradenských spoločností Capco tak v prípade bánk už ani tak nejde o boj medzi kamennými pobočkami a webom, ako o samotné prežitie bánk. Základné bankové služby totiž za ne čoraz viac preberajú „nebankovky“ typu Google či PayPal. A hovorí sa o tom, že o bankové služby má záujem aj hardvérový gigant Apple.

Ťaží kríza i regulácia

Tradičné banky momentálne čelia hneď niekoľkým výzvam naraz. Po kríze z roku 2008 bolo ich cieľom dostať sa na úrovne spred jej vypuknutia. Nestalo sa a banky v súčasnosti ešte k tomu musia riešiť tri kľúčové problémy. Prvým je regulačné cunami, keď každý rok pribudne nová regulácia pre bankový sektor. Pre banky to znamená neustále úpravy, zmeny informačných systémov a nestabilné prostredie na podnikanie. Stojí ich to miliardy eur ročne v investíciách.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa