Fotkami nakupujúcich ľudí chcel fotograf pomôcť v boji proti rozmáhajúcemu sa konzumerizmu. „V neskorých osemdesiatych rokoch som sa začal zaujímať o konzum a spravil som sériu fotografií v supermarketoch, hobbymarketoch a záhradných centrách,“ povedal v rozhovore P. Reas.

Ani tridsať rokov po tom, čo vydal knihu I can help (vyšla v roku 1988) s fotografiami zachytávajúcimi nástup konzumerizmu, sa situácia nezmenila, skôr naopak. Dostal sa aj do častí sveta, ktoré koncom osemdesiatych rokov žili v materiálnom diskomforte.

Najmä v posledných rokoch sa ekonomike vo svete darí a v období vysokého hospodárskeho rastu ľudia len sťažka dokážu odolať nákupnej horúčke.

Spotreba stále rastie

„Existujú viaceré dôvody, ktoré priamo alebo nepriamo vedú ku kompulzívnemu nákupu,“ hovorí pre TREND ekonóm Nikos Georgantzis, bývalý profesor v oblasti behaviorálnej ekonómie britskej University of Reading.

Medzi prvými menuje práve závislosť našich hospodárstiev od rastu, ktorý závisí od rastúceho objemu výroby. „To núti spoločnosť spájať ekonomický blahobyt s rastom predaja,“ vysvetľuje N. Georgantzis.

Ak sa pozrieme na dáta, vidíme, že hrubý domáci produkt Slovenska by mal za celý rok 2017 narásť o 3,4 percenta, miera nezamestnanosti je historicky najnižšia na úrovni 8,2 percenta (ak hovoríme o miere podľa výberového zisťovania pracovných síl, ktoré robí Štatistický úrad).

A rastie aj súkromná spotreba. Za celý minulý rok by mala vzrásť o 3,7 percenta, pričom sa zvyšuje kontinuálne. Kým v roku 2014 išla hore o 1,4 percenta, vlani to bolo už o 2,6 percenta.

Viac míňať umožňujú ľuďom aj politiky centrálnych bánk. Tie potrebovali dostať do obehu peniaze a tak umožnili prístup k úverom aj ľuďom, ktorí by ich v minulosti nedostali. „Síce stále rozhoduje banka, komu úver ešte dá. Ale s rizikom ide na hranu,“ konštatuje senior analytik VÚB Banky Andrej Arady.

Máme to v sebe zakorenené

N. Georgantzis vysvetľuje, že ľudia boli vždy sebeckí. Dokonca aj v primitívnych spoločnostiach by sa mohli navzájom zabiť za trochu materiálneho vlastníctva. Teraz však žijeme pod tlakom hospodárskej potreby „rastu“ a veľmi intenzívnej reklamy.

Firmy, ale aj banky využívajú stratégie, ktoré 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa