Prvý víkend naznačil, že o spoločný projekt magistrátu a spoločnosti Slovnaft je záujem (žiaľ, aj vandalov). Šesť a pol tisíca zaregistrovaných prvotných nadšencov je dobrý začiatok. No s každom ďalšou tisíckou používateľov SlovnaftBAjku sa začnú výraznejšie ukazovať i limity, ktoré bránia tomu, aby sa bicykle stali mainstreamom.

Viac mestskej cyklistiky

Bikesharing je vo svete dosť rozšírený. V Kodani, ktorá je považovaná za cyklistickú mekku, funguje od roku 1995. Odvtedy ho spustili v takmer každej európskej metropole i v mnohých menších mestách, kde sa stal súčasťou dopravného koloritu. Napríklad viedenský Citybike ročne zaregistruje viac než jeden milión jázd.

Všade tam, kde ľudia presadli z áut na bicykle (či už zdieľané alebo vlastné), hovoria mestá o zlepšenej dostupnosti, vyššej mobilite obyvateľov a prínosoch pre životné prostredie. V čase dopravnej špičky je bicykel rýchlejší spôsob prepravy než auto, ktoré stojí v zápchach, a vzhľadom na poveternostné podmienky ho možno bez problémov používať deväť mesiacov v roku.

O potenciáli bikesharingu na Slovensku svedčia výsledky dvojice existujúcich projektov. Celkom prvý systém zdieľaných bicyklov v krajine spustili v júli 2016 v Prievidzi pod názvom Zelený bicykel.

Komu pomôže bikesharing a v čom Prievidza predbehla Bratislavu

Zdroj: Zelený bicykel

Na rozdiel od Bratislavy išlo o komerčnú záležitosť, ktorej mesto finančne pomohlo až v treťom roku prevádzky dotáciou sedemtisíc eur. Aktuálne hlási vyše 2 300 klientov a viac než 11-tisíc výpožičiek.

Pred rokom sa zasa bikesharing rozbehol v Nitre, kde 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa