Odlietalo sa aj do fínskeho Turku, belgického Liège, švédskeho Göteborgu i francúzskeho Rouenu. Nešlo pritom o náhodné lety, vlani to bolo 135 štartov, najmä na jeseň. Neboli to ani súkromné lietadlá bohatých hostí piešťanských kúpeľov, hoci aj takých pribúda, ale nákladné lety so slovenskými komponentmi pre rozličné závody automobiliek od Fínska a Švédska, cez Nemecko až po Španielsko.
Väčšina výrobcov áut totiž nemá producentov súčiastok v tesnej blízkosti montážnych prevádzok, ale neraz hodne ďaleko. Desiatky dodávateľov si našli aj na Slovensku.
Doprava komponentov na stovky kilometrov je každodenným obrovským logistickým cvičením s množstvom nečakaných nástrah a potrebou okamžitých riešení. Veľké automobilky si totiž nemôžu dovoliť vo svojich areáloch obrovské a na prevádzku drahé sklady súčiastok. Preto so špeditérmi a dodávateľmi vypracovali systém nepretržitej dopravy takmer k výrobným linkám, ktoré sa nesmú nečakane zastaviť ani pre najmenšiu súčiastku.
Prečo lietadlami?
Bratislavské letisko si pri začiatkoch výroby v slovenskom závode Volkswagenu zažilo letecké mosty s rôznymi komponentmi. Tie sú však už minulosťou.
Michal Toma, majiteľ piešťanskej spoločnosti Amot Aviation, ktorá pomáha viacerým slovenským výrobcom vybavovať lietadlá v Piešťanoch, vysvetľuje, že letecká doprava je pre automotive až poslednou možnosťou. Lietadlá štartujú len vtedy, keď treba rýchle konať, aby sa neohrozila plynulosť výroby.
135 nákladných charterových letov vypravili vlani z piešťanského letiska
Veľká väčšina dodávok komponentov sa dostáva do automobiliek po zemi, najmä kamiónmi. Aj slovenskí cestní dopravcovia prešli náročným auditom. Za volanty sadajú iba najskúsenejší, schopní aj improvizovať. Na každú jazdu dostávajú z nemeckého logistického centra individuálny itinerár.
Trasa sa určuje aj podľa toho, či niekde napríklad neopravujú diaľnicu, či sa neočakávajú kolóny pre školské prázdniny, ktoré majú po Nemecku rozličné termíny, alebo dovolenky. Ak je niekde väčšia dopravná nehoda, experti okamžite odklonia autá na alternatívnu trasu.
„Lietanie je veľmi drahé. Do úvahy prichádza iba vtedy, keď niečo v organizácii dopravy zlyhá,“ vysvetľuje M. Toma.
Vlani po vypuknutí migračnej krízy začali policajti častejšie kontrolovať hlavné cestné ťahy, preto vznikali aj dopravné zápchy. Bolo treba viac improvizovať a tiež lietať. Preprava komponentov oživila aj piešťanské letisko, ktoré má podľa jeho riaditeľa Františka Vargu záujem okrem nepravidelnej osobnej dopravy rozvíjať tiež nákladnú dopravu.
Bulharský An-26 lieta ešte v kamufláži „herca“ Zdroj: Ján Blažej
V prípade komponentov však nešlo o výsledok aktívnej akvizičnej politiky, ale o to, že letisko s vyhovujúcou infraštruktúrou a dostatočným vybavením aj pre lety v zhoršenom počasí je na správnom mieste na mape.
V jeho spádovej oblasti do hodiny jazdy dodávkou či kamiónom sa nachádza viacero výrobcov rôznych komponentov. Vrátane veľkej pobočky rakúskej spoločnosti ZKW v Krušovciach pri Topoľčanoch, ktorá vyrába automobilové reflektory.
Objavili Piešťany
V minulosti sa komponenty zvážali k odletu najmä do Bratislavy, teraz sa častejšie lieta z Piešťan. Do kúpeľného mesta sa kamióny vedia dostať zväčša aj o hodinu skôr. Na piešťanskom letisku sú malé vybavovacie plochy, ktoré urýchľujú manipuláciu, rýchlejšia je aj bezpečnostná kontrola zásielok.
„Naložené lietadlo od nás vzlieta neraz už
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?