Teraz sa stierajú hranice v tradičnom rozdelení týchto mašiniek: na veľké profesionálne zrkadlovky a na malé kompakty pre turistov.

Samozrejme, vždy existovali fotoaparáty niekde na pomedzí dvoch hlavných kategórií. Možnosti pre nadšených amatérov, respektíve pre záujemcov o zrkadlovku, ktorí mali hlbšie do vrecka, boli, hoci nie veľa. Zlepšilo sa to príchodom hybridov – malých prístrojov s pokročilými funkciami a najmä možnosťou meniť objektív. Ďalšou fázou sú aparáty s ozajstnými full-frame snímačmi zo zrkadloviek, profesionálnymi objektívmi – avšak v drobných telách.

Nároční neprofesionáli

Jednotlivé typy fotografov nie je ťažké charakterizovať. Jedni sa vo fotení priam vyžívajú: investujú do drahých zariadení, ale vedia spraviť úchvatné snímky hoci aj mobilom. Ich kolegovia z iného súdka zasa cvakajú, veľa a všade. Tento fenomén okrem príchodu digitálnych fotoaparátov a fotomobilov podporili sociálne siete a jednoduché zdieľanie záberov.

Pomaly sa rozširuje aj malá skupina fanúšikov fotografie uprostred. Neprofesionáli, ktorí chcú na letnej dovolenke urobiť aj pár bokeh záberov alebo ktorým záleží, aby tváre zo šerého baru neboli žiarivé kvôli nutnosti použiť blesk. Rozširovanie portfólia nadštandardných kompaktov a prémiových nezrkadloviek je tiež dôsledkom toho, že bežný turistický kompakt stráca význam. Už smartfón strednej triedy vie odviesť takmer rovnako dobrú robotu.

Kompakty útočia na zrkadlovky

Malí profesionáli pribúdajú tak v segmente klasických kompaktov (fotoaparátov bez možnosti meniť objektív), ako aj medzi CSC (Compact System Cameras) hybridmi. Hlavný progres je vo zväčšovaní obrazového snímača, v citlivosti ISO a širšej ponuke objektívov. Každý výrobca má pár zástupcov v týchto dvoch kategóriách a hoci by sa patrilo, aby svorku viedli Canon a Nikon, aktívnejší a úspešnejší sú konkurenti ako Olympus, Panasonic či Samsung. Najintenzívnejšie sa však do boja pustila Sony.

Myslí to vážne

Práve z portfólia Sony je jeden z najobľúbenejších kompaktov pre náročných, model DSC-RX100, respektíve jeho nástupca Mark II. V kovovom tele s hrúbkou len 36 milimetrov a hmotnosťou štvrť kilogramu je 20,2-megapixlový CMOS snímač Exmor R s veľkosťou jedného palca. Čo je výrazne viac ako v konkurenčných kompaktoch, takže foťák robí lepšie zábery pri horšom svetle. Tým skôr, že mu pomáha objektív Carl Zeiss so svetelnosťou f/1,8 a citlivosťou ISO do 25 600.

Mark II pridal ešte výklopný displej a bezdrôtové WiFi pripojenie. Aj keď s cenou okolo 650 eur nie je najlacnejší, pochvaly stále zbiera v odborných recenziách aj v hodnoteniach laickejších používateľov. Ktorými sú vďaka jeho univerzálnosti tak mamičky na materskej, ako aj profesionáli, ktorí ho používajú ako zálohu.

V rovnakom čase ako RX100 predstavila Sony aj model RX1, v ktorom do trochu masívnejšieho, no stále kompaktného tela zabalila rovno full-frame snímač a 35-milimetrový objektív Carl Zeiss Sonar Vario T. Taký veľký snímač v kompakte nie je nič nové, no doteraz to bola výsada legendárnych fotoaparátov Leica s dvoj- a viacnásobnou cenou.

Najnovšie japonská značka túto jar zaujala novým radom Sony Alpha 7, ktorý mierne rozbúril fotoaparátové more. Práve tieto full-frame novinky – 7, 7R a 7S – majú byť predzvesťou začiatku konca bežných zrkadloviek. Obrazový výstup je rovnaký, cena totožná či dokonca nižšia, výber dostupných objektívov sa stále rozširuje, veľkosť a hmotnosť sa razantne zredukovali.

Kompakty útočia na zrkadlovky

Prečo nemať na krku namiesto jedného kilogramu len polovičný náklad? Alpha 7R má full-frame CMOS snímač Exmor R s rozlíšením 36,4 megapixla. Alpha 7S dostala síce „len“ 12,2 Mpix, no citlivosť ISO sa zastavuje na extrémnych 409 600, pričom aparát dokáže nahrávať video v ultravysokom 4K rozlíšení. Samozrejme, treba počítať s cenou od 1 500 eur za telo.

Fotoaparátová diéta je in

Aj ostatní výrobcovia majú v portfóliu čoraz menšie a zároveň vybavenejšie kúsky. Či už s fixným alebo meniteľným objektívom. Medzi klasickými hybridmi je to napríklad Olympus OM-D E-M1, ktorý stavia na retro dizajne a nových funkciách. V tele z horčíkových zliatin, odolnom voči vode, prachu a mrazu, má Micro 4/3 Live MOS snímač s rozlíšením 16,3 Mpix, nový obrazový procesor TruePix 7 a zrýchlený autofocus Dual Fast.

Na retro imidži stavia aj Fujifilm X-E2 so 16-megapixlovým APS-C snímačom, viac ako full HD OLED hľadáčikom a novým systémom ostrenia pomocou takzvanej pixlovej fázovej detekcie. Vďaka nemu má X-E2 spomedzi všetkých hybridov najrýchlejšie zaostrovať (konkrétne len 0,08 sekundy).

Rekordéra má aj Panasonic. Nový Lumix GM1 je momentálne najmenším CSC fotoaparátom na trhu. Snímač s rozlíšením 16 Mpix, WiFi, trojpalcový displej a veľa ďalšieho sa vošlo do hliníkovo-horčíkového tela s rozmermi 99 x 55 x 30 milimetrov. Lumix GM1 je teda ešte menší ako Sony RX100. Po pripojení veľkého objektívu však mobilita klesne. Ale na výber je aj špeciálne zmenšený objektív s rozsahom 12-32 mm.

Kompakty útočia na zrkadlovky

Moderné finty

Canon a Nikon na mini fotoaparáty s maxi výbavou nezabudli. Len na rozmach hybridov a teraz pomaly aj full-frame kompaktov reagujú pomalším tempom. Canon má vďaka modelovému radu PowerShot G už roky vreckové zariadenie aj pre zanietencov.

Najnovší G1 X Mark II je znova o niečo menší a výkonnejší. Vybavený je 1,5-palcovým CMOS senzorom s rozlíšením 12,8 Mpix, grafickým čipom Digic 6 a 24 mm objektívom s päťnásobným optickým priblížením a svetelnosťou f/2.0 až f/3,9. Súčasťou funkcionality je plne manuálne snímanie aj vo formáte RAW. Oproti predchodcom už výrobca upustil od strojového dizajnu. G1 X Mark II je oblejší a civilnejší profesionál. S modernými fintami ako výklopný dotykový displej, WiFi pripojenie či ovládanie pomocou smartfónu.

Hlavným konkurentom, aj keď z trochu inej rodiny, pretože umožňuje výmenu objektívov, je čerstvý Nikon 1 V3. Modelový rad 1 stavia hlavne na rýchlosti už od jeho uvedenia pred dvoma rokmi. V3 sa chváli 171 ostriacimi bodmi a možnosťou robiť pri autofocuse až 20 obrázkov za sekundu v plnom rozlíšením 18,4 Mpix. To už je takmer rýchlosť nahrávania videa. Len v tomto prípade by sa dalo hovoriť o 8K videu. Štandardne fotoaparát nahráva klasické full HD video, ale rýchlosťou 60 obrázkov za sekundu.

Napriek pokroku stále platí nepísané pravidlo, že hoci nové technológie, snímače a grafické procesory vedia fotografovi náramne pomôcť, jeho výtvor bude len taký dobrý, aký dobrý je sám fotograf. Keď Nikon pred časom na svojich facebookových stránkach toto tvrdenie otočil, strhla sa malá internetová búrka. Nasledovalo ospravedlnenie a vraj aj padanie marketingových hláv.

NAJMENŠÍ Z VEĽKÝCH

Ak niekomu prekáža absencia zrkadla vo fotoaparáte, ale zároveň chce ísť rozmermi a hmotnosťou čo najnižšie, môže vyskúšať Canon Eos 100D. Momentálne najmenšia zrkadlovka na svete má len 117 x 91 x 70 milimetrov a hmotnosť 407 gramov. Samozrejme, po pripojení objektívu sa to zmení. Na porovnanie, profesionálny full-frame Canon Eos 5D III má 152 x 116 x 75 milimetrov a tesne pod jeden kilogram. Eos 100D je vybavený 18-megapixlovým APS-C snímačom, obrazovým procesorom Digic 5 a trojpalcovým displejom. Zrkadlovkový trpaslík sa dá zohnať za cenu pod 500 eur.

LUXUS Z MESIACA

Názov švédskej firmy Hassleblad asi mnohým nič nevraví, pretože v obchodoch sa (aj kvôli cene v desiatkach tisíc eur) neobjavuje. Jej produkty primárne využívajú profesionálne štúdiá, ktorým nepostačuje klasický full-frame formát. Fotoaparátom tejto značky spravil Neil Armstrong v roku 1969 prvé snímky povrchu Mesiaca. Vlani sa firma rozhodla „poľudštiť“ a predstavila Hasselblad Lunar. Ide o výsledok (prvej) spolupráce so Sony: Lunar je parametrami takmer úplne identický s modelom Nex-7. To znamená 24,3 Mpix APS-C senzor, citlivosť ISO do 16 000 či elektronický OLED hľadáčik. Rozdiel je hlavne v dizajne. Hasselblad výrazne upravil grip, môže byť z kože, karbónových vlákien alebo mahagónu. Ovládacie prvky sú titánové, hlavné tlačidlo okrášľuje malý rubín. Kto chce slušné fotografie, vystačí si so sedmičkovým Nexom za deväťsto eur. Kto chce zaujať, ako napríklad jeho majiteľ David Beckham, zaobstará si Hasselblad Lunar za šesť tisícok.

Kompakty útočia na zrkadlovky

ZAOSTRENÉ NA VŠETKO

Veľká malá revolúcia je na ceste, aj čo sa týka zachytávania scény. Viac ako storočie platí, že najprv treba určiť, na čo má fotoaparát zaostriť, a potom nasleduje expozícia. S vyhotovenou fotkou sa nedá nič robiť, zachytený moment je naveky rovnaký. Zmeniť to chce firma Lytro. Jej prvý fotoaparát spred dvoch rokov mal tvar malého hranola s nízkym rozlíšením. No dokázal zachytiť scénu tak, že sa dalo meniť zaostrenie aj po vytvorení fotografie. Teraz do obchodov prichádza Lytro Illum.

Kompakty útočia na zrkadlovky

Zdroj: Lytro

Zaujme dizajnom a masívnym fixným objektívom s osemnásobným priblížením a svetelnosťou f/2.0. No revolučný je najmä technológiou snímania. Stačí cvaknúť a až potom sa rozhodovať, či sa zaostrí na postavu v popredí, na auto uprostred alebo strom vzadu. Illumi dokáže tiež postprodukčne jemne meniť uhol pohľadu, hĺbku a perspektívu.