Aj s tým málom, čo Národná diaľničná spoločnosť (NDS) z mýta získa, hospodári tak, že na výstavbu nových diaľnic idú len „drobné“. Vážny a mimoriadne drahý problém, na ktorý upozornil Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ), je výsledkom rokov ignorovania a nelogických či populistických zásahov.
Elektronický výber diaľničného mýta vyvoláva pochybnosti prakticky od svojho zrodu. O účasť v lukratívnom tendri, ktorý NDS vyhlásila v roku 2007, sa pôvodne usilovalo osem záujemcov. Do užšieho výberu sa prebojovala len polovica a NDS troch vylúčila pre údajné nesplnenie podmienok.
Konzorcium SanToll – Ibertax, z ktorého súčasná firma SkyToll vyberajúca mýto vznikla, sa vo finále verejnej súťaže ocitlo bez konkurencie a zákazku získalo. Napriek tomu, že ponuka za 853 miliónov eur bola najdrahšia, takmer o štvrtinu vyššia než druhá najvyššia od spoločnosti Kapsch. Nebolo to poslednýkrát, čo štát ťahal za kratší koniec než jeho ziskuchtivý mýtnik. Dôvodov, prečo je mýtny systém na Slovensku nevýhodný, je niekoľko.
Ostro sledované cesty
Poplatok za využívanie diaľnic, rýchlociest a ciest I. triedy, ktoré popri nich vedú, závisí od toho, akým dlhým úsekom kamión či nákladné vozidlo prešlo. Palubná jednotka prichytená na čelnom skle komunikuje so satelitom na obežnej dráhe a k prevádzkovateľovi tak tečú
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?