„Choďte na dovolenku do Poľska, vaše auto už tam je,“ znel otrepaný vtip po páde železnej opony v Nemecku. Rovnaký vtip by sa dal hovoriť Rakúšanom vo vzťahu k Slovensku. Dodnes. Napríklad albánska mafia vozí na Slovensko kradnuté autá z neďalekej Viedne, najmä z letiska.
Napriek pokroku v technológiách aj v zákonoch stále platí, že každé auto sa dá ukradnúť, najmä ak má iba továrenské zabezpečenie bez iných špeciálnych bezpečnostných a sledovacích systémov. Otvorenie a odblokovanie moderného auta nie je žiadna jadrová fyzika: vypichovacie planžety, napináky na zámky, elektrické dekódery, skenery, frézy a iné hračky pre dlhoprstých sa dajú nájsť v bežných e-shopoch. TREND ich našiel za pár minút aspoň šesť, pričom je úplne zrejmé, že výrobky sú určené na neoprávnené otváranie vozidiel. Keď TREND písal firme, ktorá prevádzkuje jednu českú stránku s takýmito „hračkami“, odpovede sa nedočkal.
Autičkárom nestojí v ceste veľa prekážok. Ako hovorí jeden z kriminalistov, s ktorým sa TREND o prípadoch legalizácie kradnutých áut rozprával, zabezpečenie od výrobcov áut je slabé. Pre nich nie sú bezpečnostné systémy proti krádežiam prioritou. „Pre výrobcu znamená ukradnuté auto možný budúci biznis, pretože ho treba nahradiť novým, možno tej istej značky,“ hovorí šéf Iris Ident Róbert Zrubák. V západnej Európe je poistenie proti odcudzeniu vozidla bežné, takže odškodné z poistky pokryje väčšiu časť kúpnej ceny nového auta.
Škodu znáša hlavne poisťovňa. Slovenské poisťovne kšeftovanie s nelegálnymi autami nechtiac a nepriamo podporujú. Napríklad cez sprostredkovanie aukcií neopraviteľných havarovaných vozidiel, aby sa vrak aspoň sčasti speňažil. Ako vysvetlila hovorkyňa Generali Slovensko Lucia Makayová, vydražiť ich (aj s dokladmi, pozn. TRENDU) môžu iba registrovaní účastníci, ktorí splnia určité kritériá. Skúsenosť R. Zrubáka však hovorí, že účastníkmi aukcie sú nezriedka samotní zlodeji áut: „Bez dokladov by boli vraky nezaujímavé. Ich fiktívna oprava sa niekedy robí tak, že na ukradnutý rovnaký model sa použijú identifikátory a doklady z vraku. Potom stačí vozidlo jednoducho predať a prepísať, čím sa zlegalizuje. Niekedy dokonca poisťovňa nechtiac preplatí aj faktúry za túto kváziopravu, no a náhradné dielce z vraku sú pre podvodníkov už iba prilepšením.“