Jedno zo želaní vydavateľov a kníhkupcov na Slovensku pri nástupe novej vlády v minulom roku bolo, aby zaviedla nulovú daň na knihy a audioknihy z desiatich percent na nulu podľa vzoru susednej Českej republiky. Táto požiadavka sa v roku 2024, paradoxne, pri prijímaní konsolidačných opatrení čiastočne splnila. 

Udalosť roka 2024

No ako pre TREND hovorí predseda Združenia vydavateľov a kníhkupcov SR a riaditeľ vydavateľstva Slovart Juraj Heger, „zrejme najbúrlivejší  týždeň tohto roka bol ten, keď to chvíľu vyzeralo, že sa knihy dostanú do základnej sadzby DPH (23 percent, pozn. TRENDU). Nakoniec však vďaka argumentácii a spoločnému postupu odbornej i širokej kultúrnej verejnosti štátni úradníci zdanili knihy päťpercentnou DPH. „Znížená sadzba DPH pomôže v prvom rade kníhkupcom – a to je výborná správa. V druhom rade pomôže menšinovým a menej komerčným žánrom, pretože vydavatelia pri rozhodovaní o ich zaradení do edičného plánu uvidia v kalkulácii o trochu lepšie čísla. V neposlednom rade trochu pomôže aj čitateľom, pretože spomalí rast cien slovenských kníh,“ ozrejmuje J. Heger. 

Nižšie DPH oceňuje aj vydavateľstvo Ikar. „Tento krok umožní kompenzovať negatívne dosahy inflácie, prepad dopytu a nárast výrobných faktorov. Vydavateľom to môže v určitej miere naďalej umožniť vydávať klasických autorov, ktorých publikácie sa vo všeobecnosti predávajú menej,“ vysvetľuje generálny riaditeľ Marek Néma. Podľa obchodného manažéra kníhkupectva Martinus Juraja Vávru tento krok prispeje po rokoch, kedy výrazne vzrastajú rôzne typy vstupných nákladov rozhodujúcich o cene knihy, k citeľnému spomaleniu rastu predajných cien kníh pre spotrebiteľa. 

Zakladatelia vydavateľstva -Absynt Juraj Koudela a Filip Ostrowski označili reakciu verejnosti na ohlásenie zvýšenia DPH na knihy na 23 percent za udalosť roka. Výsledkom tejto reakcie bol tlak na vládu a následné zníženie DPH na knihy na päť percent, čo je dobrá správa pre všetkých vydavateľov, kníhkupcov, redaktorov, prekladateľov a čitateľov. „Viac než akékoľvek čísla pomôže posolstvo, že čítať literatúru je dôležité, že štát to podporuje, že vzdelávanie má význam pre celú spoločnosť,“ zhodujú sa. Výkonná riaditeľka vydavateľstva Tatran Lucia Mládeková si tiež po presadení nižšej DPH vydýchla. „Fakt, že sa napriek pôvodnému návrhu na zvýšenie DPH podarilo presadiť zníženie, je pre nás úľavou a motiváciou pokračovať v práci na tom, aby sa knihy dostali k čo najširšiemu publiku. Knihy sú základným nositeľom kultúry a poznania a ich dostupnosť by mala byť prioritou.“

Zakladateľ vydavateľstva -Aurora Matúš Mládek sa z úspechu DPH teší. „To, čo sa nám roky nedarilo, nás doviedlo do spoločnosti modernej Európy, kde DPH na knihy patrí k najnižším,“ hovorí pre TREND, no dodáva, že pre niektorých vydavateľov je udalosťou roka 2024 znefunkčnenie Fondu na podporu umenia, od ktorého prostriedkov boli závislí. 

Inflácia i nefunkčný Fond

Vydávanie kníh je síce vznešená, no zároveň náročná činnosť, a to aj v bežných neutrálnych podnikateľských podmienkach. No hoci dnes našťastie neplatí inter arma silent Musae (keď rinčia zbrane, múzy mlčia, pozn. TRENDU), súčasná geopolitická situácia spojená s rastom vstupných i ďalších nákladov na produkciu knižnej tvorby spolu s infláciou a nestabilným podnikateľským prostredím podnikanie na knižnom trhu nikomu neuľahčovala. 

Potvrdzuje to M. Néma z Ikaru, ktorý za veľkú prekážku v roku 2024 považuje roztočenú inflačnú špirálu, teda pretrvávajúce zdražovanie tovarov a služieb. „Okrem zdraženia výrobných a distribučných faktorov na strane firiem zasiahla aj obyvateľstvo. Ľuďom zostáva menej peňazí na základné potreby, takže na vzdelávanie a kultúru míňajú ešte menej a prejavuje sa to aj poklesom predaja kníh,“ konštatuje generálny riaditeľ vydavateľstva a dodáva, že doterajší vývoj na knižnom trhu v tomto roku ukazuje skôr na pokles predaných kusov. „Posledné týždne vianočných nákupov môžu knižnému trhu pomôcť, no zatiaľ to nevieme vyhodnotiť.“

Vysokú infláciu vidí ako veľkú prekážku v roku 2024 aj J. Vávra z Martinusu. „Prejavovala sa však v rôznych oblastiach – ako na vstupe pri tvorbe ceny knihy, tak aj v tlaku na mzdové náklady alebo energie a nájmy.“ Otázku výsledkov si trúfne predikovať ešte menej ako po minulé roky. „Očakávame nepredvídateľné výsledky. Tradične je knižný trh v extrémnej miere zavislý od vianočných nákupov (asi 42 percent ročného obratu sa udeje za posledný kvartál a 10 percent celého roka za posledný týždeň pred Vianocami). Tento rok zatiaľ vyzerá, že vianočné knižné nákupy sú citeľne vlažnejšie než po minulé roky. Môže to byt v dôsledku spotrebiteľských očakávaní, konsolidačného balíčka a celkovej situácie a očakávaní ľudí“.

Plánovanie vs. transakčná daň

Mierne optimistickejší je J. Heger zo Slovartu, ktorý vďaka dôslednému plánovaniu a opatrnosti očakáva dobré výsledky vydavateľstva. „Nič nie je jednoduchšie než v minulosti, ale žiadne nové prekážky pre vydavateľov nevnímam. Kníhkupci sa, naopak, naďalej boria s radikálnym nárastom nákladov, z ktorých väčšina je odvodenými efektmi vládnych opatrení,“ uvádza pre TREND a dopĺňa, že budúci rok bude z tohto pohľadu horší. „Neznámou pre nás všetkých je transakčná daň a jej výsledný efekt.“

Dôležitosť dobrých vzťahov s dodávateľmi sa ukázala v krízovej situácii, keď tlačiareň v Česku, kde sa tlačia knihy vydavateľstva Tatran, postihli  záplavy. „Táto nepredvídateľná udalosť si vyžiadala rýchle a flexibilné riešenia. Napriek tomu, že situácia bola stresujúca, vďaka kvalitným vzťahom s dodávateľmi sa nám podarilo zabezpečiť, aby knihy dorazili k čitateľom načas,“ prezrádza riaditeľka vydavateľstva L. Mládeková. Vďaka dôslednej práci na výbere titulov a atraktívnym edičným plánom dokázali tohtoročné tituly zaujať širokú čitateľskú verejnosť.

Pre vydavateľstvo Absynt bol rok 2024 stabilizačný, keďže v predchádzajúcich rokoch prechádzalo veľmi zložitým obdobím. „Očakávame nárast vďaka zlepšeniu marketingovej komunikácie, výberu výnimočných titulov, ale i vďaka organizačným zmenám spojeným s lepšou distribúciou a spoluprácou s kníhkupectvami,“ vysvetľujú J. Koudela a F. Ostrowski. Veľké obavy majú v súvislosti s dianím vo Fonde na podporu umenia. „Neistá situácia narúša priestor na plánovanie, čo v knižnom priestore predstavuje problém,“ upozorňujú a konštatujú, že vydávanie kníh je potrebné plánovať rok dopredu, preto takáto neistota ovplyvňuje celý trh. 

Podľa M. Mládeka z Aurory zatiaľ všetko nasvedčuje tomu, že trh ako celok by mal aj tento rok rásť. „Naozaj netuším dôvody – môže ísť o efekt vyšších cien kníh, ale aj nových trendov, ako je digitálna oriezka či šírka ponuky, ktorá priťahuje viac zákazníkov, a to napriek tomu, že prieskumy hovoria o opaku.“ Vydavateľ hodnotí daňové úpravy pre malých vydavateľov kladne, no za riziko považuje transakčnú daň, ktorá zasiahne väčších vydavateľov, distribúciu a knižné siete. Problémy spôsobí i zvýšená DPH na služby a materiál, čo sa môže prejaviť vo zvýšených nákladoch. 

Pozitívne výsledky očakáva aj vydavateľstvo Albatros a podľa jeho predstaviteľov ich ovplyvní výber titulov a aj zlepšujúca sa nálada na trhu. Vydávaniu kníh a záujmu o literatúru by pomohla celonárodná kampaň na podporu čítania a viac kvalitných knižných festivalov. „Určite nám pomôže päťpercentná daň, uvítali by sme určite aj nulovú sadzbu, ako majú iné krajiny v Európe, spolu s nimi aj naši susedia v ČR,“ prízvukujú predstavitelia Albatrosu a dodávajú, že inšpiráciu treba hľadať aj v zahraničí, kde štát napríklad odkupuje určitú časť nákladu pre knižnice.  

Koho láka romantasy 

Súčasné knižné trendy sa podľa L. Mládekovej celosvetovo a u nás veľmi nelíšia. Rastie záujem o oddychovú beletriu s množstvom žánrov od ľahkých románov po psychotrillery. „Zaznamenali sme aj prudký nárast popularity žánru romantasy, ktorý spája romantiku s prvkami fantasy. Inklinujú k nemu najmä mladí.“ Čitatelia majú záujem o knihy zamerané na sebarozvoj, oceňujú praktické rady a overené stratégie, ktoré im pomáhajú zlepšiť kvalitu života. K úspešným titulom tohto roka patria napríklad knihy Dievča v Auschwitzi Eti Leibovitsovej a Dlhovekosť Dr. Petra Attiu. „A z ‚tutoviek‘ predajom nesklamali ani osvedčené mená Ken Follett (Oko ihly), Sebastian Fitzek (Osemnoc) a Lucinda Rileyová (Anjelský strom). 

Nárast popularity žánru romantasy a kníh pre mládež (Young Adult) potvrdzuje aj J. Heger, ktorý prezrádza, že najlepšie sa predávali osvedčené mená a futbalové knihy pre malých chlapcov. „Veľkým úspechom sa stala rozsiahla kniha o koncertoch skupiny Depeche Mode,
ale i novinky Dominika Dána, Borisa Filana či Juraja Červenáka, zo zahraničných skvelý román Modrá hodinka od autorky svetového bestselleru Dievča vo vlaku. Pre deti vyšli knihy obľúbených autorov Braňa Jobusa, Babče Kardošovej, Davida Walliamsa alebo pre mládež novinka od Holly Jackson.“

Postupné zväčšovanie podielu takzvanej non-fiction literatúry pozorujú vo vydavateľstve Ikar. M. Néma pre TREND uvádza, že v posledných rokoch sa viac ako v minulosti číta literatúra faktu, no zároveň upozorňuje, že hlavná dominancia zostáva v oddychových žánroch, ako sú romance a detektívky. V tomto roku sa podľa neho tradične najlepšie predávajú bestselleroví autori. „Sme hrdí na monumentálnu monografiu majstra Lasicu, výpravné vydanie Sládkovičovej Maríny a monografiu sochára Jána Ťapáka dostupnú aj v klasickej trade verzii. Príjemne sa predávajú aj kuchárske knihy Andreu Enu U Taliana a prvá ‘slovenská’ indická kuchárska kniha od Shreya Kadama Chute mojej Indie či kniha cukrárky Petry Tóthovej Upečme si sviatky. Sme pyšní na knihu Divoké labute – autobiografický román o histórii Číny v krásnom vydaní s oriezkou, no a celosvetový fantasy fenomén Štvrté krídlo vyvolal doslova ošiaľ,“ vyratúva generálny riaditeľ Ikaru.

Domáce non-fiction

Celosvetové trendy zrkadlia záujem čitateľov o dianie vo svete a dnes je to podľa  J. Koudelu a F. Ostrowskeho žáner non-fiction v rôznych podobách a pre rôzny vekové skupiny. „Na Slovensku je to podobné, čitatelia hľadajú sprievodcu v zložitej dobe. Rastie záujem o fakty spojené so zaujímavou formou, čiže rastie žáner non-fiction podaný literárnou formou. Rastie aj literatúra pre deti a mládež, prebúdza sa grafická novela, čiže komix.“ V Absynte tento rok vydali viacero zaujímavých titulov, napríklad horolezeckú klasiku Sto pod nulou o prvom výstupe na najvyššiu severoamerickú horu Denali či  titul Fjaka, ktorý zobrazuje notoricky známu dovolenkovú destináciu Chorvátsko inak. Najpredávanejšou knihou bol Spev sirén, literárna reportáž z vojny v Ukrajine slovenského spisovateľa a novinára Tomáša Forróa. „Na jeseň sme vydali dôležitú reportáž z rôznych kútov Ruska v posledných pätnástich rokoch. Spoznáme v nej realitu, akú dennodenne zažívajú ľudia, ktorých súčasný režim systematicky a brutálne vymazáva. 

Aj M. Mládek zastáva názor, že knižné trendy na Slovensku celkovo kopírujú tie svetové. „Je to hlavne nástup digitálnej oriezky pri beletrii, ktorá je vnímaná ako renesančný prvok pri vydávaní tohto žánru. U nás je fenoménom hlavne vydávanie non-fiction z pera domácich autorov či knihy o našich súčasných kauzách, ale v podstate rovnaký trend funguje aj v USA. Je to znak našej demokracie napriek šokujúcim vyhláseniam rôznych politikov či predstaviteľov súdnej moci,“ objasňuje zakladateľ vydavateľstva Aurora, v ktorom tento rok vyšlo deväť noviniek. Úspech a rast oproti minulému roku, ktorý sa pri bestselleroch prejavuje dlhšie obdobie rátané v rokoch, však priniesli i staršie tituly. Popri novinkách zabehaných autorov - Tak ako vždy od Morgana Housela, autora Psychológie peňazí, či knihe zamyslení na každý deň  Rok zmeny od Brianny Wiest, sme tento rok vydali aj náš prvý triler – Dokonalé manželstvo od Jennevy Rose. „Okrem toho prichádzame s prvou romantickou fantasy Osud vpísaný v krvi - inšpirovanej vikingskou mytológiou v nádhernej knižnej úprave s digitálnou oriezkou. No a nezabúdame ani na náš nosný žáner romantiku, v ktorej sme vydali rôzne novinky od našich autoriek ako Barbara Davis (Ozveny starých kníh), Lucy Score (Vianočné kúzlo) či Carlay Fortune (Stretneme sa pri jazere).“

V Albatrose sa prejavuje záujem mladších čitateľov o textovo kratšie žánre, ako sú napríklad komiksy. V rámci trendov sa zvyšuje počet ľudí, ktorí čítajú po anglicky.  U dospelých rastie dopyt po literatúre o duševnom zdraví a menej náročných oddychových témach, no do popredia sa dostáva i reportážna literatúra, ktorá spracováva domácu politickú scénu. Predaje titulov vydavateľstva kopírujú štandardnú predajnú krivku, ktorá stúpa pred Vianocami, kedy predaje vrcholia. K „tutovkám“ patria tituly Vodný hrob a Murtagh, už zavedené série, ktoré majú medzi slovenskými čitateľmi verných fanúšikov, či Vraždoku, výnimočný knižný koncept, kombinácia detektívky a lúštenia. Vydavateľstvo okrem toho na vianočný trh pripravilo Grand Prix pre milovníkov F1 či román Yellowface z vydavateľského prostredia. 

Ako čítajú Slováci

Výsledky prieskumu agentúry 2muse o čítaní slovenskej populácie, ktorý si objednali členovia ZVKS, sú podnetom na zvýšenie podpory čítania na všetkých úrovniach. Z prieskumu vyplýva, že viac ako tretina slovenskej populácie nečíta knihy vôbec (36 percent), ďalšia desatina (11 percent) sú veľmi ojedinelí čitatelia. Reálnych čitateľov je viac ako polovica populácie (53 percent).

Na Slovensku sa ľudia väčšinou považujú za príležitostných až priemerných čitateľov. Toto nastavenie populácie sa môže prelínať aj s ich plánmi venovať čítaniu viac času napriek tomu, že v minulosti čítali skôr menej. Obyvatelia si uvedomujú benefity čítania a väčšina z nich číta, aby sa vzdelávala a získavala nové informácie, zároveň vníma čítanie ako formu oddychu a relaxácie. Mnohí sa tiež snažia o osobný rozvoj a rozšírenie svojej slovnej zásoby.

Účastníci prieskumu deklarovali, že za posledný rok si pre seba kúpili najviac dve knihy, pričom častejšie investujú do kníh ako do daru pre blízkych alebo známych. Online populácia nakupovala za posledných 12 mesiacov online výrazne viac kníh než všeobecná populácia. Cena knihy pritom nie je kľúčovým faktorom pri rozhodovaní o jej kúpe. Prameň: 2muse

Ďalšie dôležité správy

vianoce
Neprehliadnite

Aj darček je investícia. Môže byť dobrá, ale i zlá