Celosvetové tržby z predaja kníh v roku 2023 majú podľa správy o globálnej štatistike predaja kníh (Global Book Sales Statistics) mierne presiahnuť 78 miliárd amerických dolárov (72 miliárd eur), čo je o 2,53 percenta viac než v predchádzajúcom roku. Toto číslo poukazuje na pozitívny trend, pretože v roku 2022 globálny predaj kníh klesol oproti roku 2021 o viac než desať percent. K najvýznamnejším knižným trhom s perspektívou rastu patria podľa portálu wordsrated.com trhy v Číne, USA, Spojenom kráľovstve, Japonsku a Indonézii. 

Obrat z predaja kníh v Európskej únii (EÚ) bol pred dvoma rokmi 23 miliárd eur, z toho osemnásť percent tvoril export, píše sa v správe o budúcnosti európskeho knižného sektora pre Európsku komisiu. Čísla sú jasné a Únia si uvedomuje, že knižný sektor má okrem kultúrneho rozmeru obrovský hospodársky význam.

V uvedenej správe autori hodnotia vydavateľskú oblasť ako jednu z najväčších zložiek kultúrneho sektora v Európe. V roku 2021 ju považovali nielen za druhú najsledovanejšiu a najžiadanejšiu kultúrnu aktivitu hneď po sledovaní televízie a počúvaní rádia, ale aj za prirodzenú základnú podnikateľskú aktivitu, ktorá prispieva k úspechu európskeho hospodárstva.

Náročný knižný rok

Na Slovensku vydavatelia a kníhkup-ci bojujú svoj boj, no v roku 2023 už s novým nepriateľom. Namiesto covidu-19, lockdownov a prekážok v dodávateľskom knižnom reťazci prišla vysoká inflácia, nadštandardné zvýšenie cien energií a všetkého, čo s vydávaním a predajom kníh súvisí. „Už dnes môžeme povedať, že rok 2023 bol jeden z najnáročnejších rokov,“ hovoria zakladatelia vydavateľstva Absynt Juraj Koudela a Filip Ostrowski. „Zásadne sa menia podmienky na vydávanie. Slovenských vydavateľov ohrozuje rast cien surovín, energie, to následne zvyšuje náklady na produkciu, rastú náklady na honoráre pre spolupracovníkov, pociťujeme zvýšenú konkurenciu zo strany anglických kníh či iných projektov.“ 

Predseda Združenia vydavateľov a kníhkupcov SR a riaditeľ vydavateľstva Slovart Juraj Heger hovorí, že v tomto roku sa najmä u kníhkupcov naplno prejavilo zvýšenie nákladov na prevádzku. „Sledujeme s napätím, do akej miery sa im darí kompenzovať ich vyšším predajom alebo doplnením sortimentu. Pre vydavateľstvá to znamená hlavne neistotu, ktorá už súvisí predovšetkým s infláciou a negatívnymi prognózami, ktoré na nás vyskakujú zo všetkých strán.“ 

Pre Ikar je tohtoročné zhodnotenie celkového vývoja zatiaľ priaznivé. Generálny riaditeľ vydavateľstva Marek Néma konštatuje, že v tomto roku museli bojovať s vysokou infláciou, so zvyšovaním cien potravín a s mnohými inými ekonomickými faktormi, ktoré sa začínajú prejavovať. „Negatívnym faktorom bol celkový prepad retailu, a teda aj predaja kníh v prvej časti roka. Prepad sa nám podarilo zastaviť, zatiaľ je to dobré, no konkrétne výsledky predaja budeme môcť zhodnotiť až v januári,“ objasňuje M. Néma. 

Peter Hanušniak z vydavateľstva Grada uvádza, že zákazník vzhľadom na rastúce ceny potravín a energií, ktoré tvoria 50 percent výdavkov domácností, citlivejšie zvažuje nákup knižného sortimentu. „Pod zákazníkovo citlivé vnímanie situácie sa podpisuje aj to, že vydavatelia začali z dôvodu zvýšenia vstupov pri výrobe kníh zvyšovať ich ceny.“

Podobný názor zastáva manažérka vydavateľstva Tatran Lucia Mládeková, podľa ktorej je rok 2023 určite rokom zvýšených nákladov. „A to nielen pre vydavateľov, ale pre každého, kto sa na predaji a kúpe kníh podieľa. Zákazníka nevynímajúc,“ prízvukuje manažérka Tatranu. Zakladateľ a majiteľ minimalistického vydavateľstva Premedia Ján Gregor zasa o roku 2023 tvrdí, že by sa dal považovať za návrat do normálu. „Oproti predchádzajúcemu roku, keď predovšetkým menšie vydavateľstvá zaznamenali veľké prepady a viaceré skončili v strate, to bol skôr bežný rok, keď sa stabilizovali ceny tlače a iné náklady aj správanie čitateľov.“ 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa