Nielen takí, ktorí sú ochotní presmerovať svoje peniaze do podielových fondov. Pribúda počet ľudí, ktorí sa rozhodli investovať priamo do korporátnych dlhopisov. Pre väčšinu klientov je to nová skúsenosť, a keďže sa púšťajú do vôd, kde nedokážu mať taký prehľad ako v bankách a už vôbec nie takú úroveň ochrany, mali by byť pri výbere konkrétnych dlhopisov pozorní.

Nie je to vklad

Ako poznamenáva Michal Orlovský, ktorý v Slovenskej sporiteľni zodpovedá za retailový predaj a riadenie investičných produktov, finančná gramotnosť ľudí je v tejto oblasti nízka a často prevláda názor, že dlhopis je čosi ako termínovaný vklad s vyšším výnosom.

„Musíme ľuďom ukázať, že vyšší výnos nie je len za čas, na ktorý sa vzdajú svojich peňazí tak ako pri termínovanom vklade, ale je to najmä odmena za riziko, ktoré podstúpia,“ hovorí.

Na rozdiel od bánk, kde majú ľudia vklady do určitej výšky vždy chránené, v prípade dlhopisov takáto ochrana vôbec neexistuje. Investor musí v prvom rade veriť firme, že peniaze, ktoré jej požičia, aj splatí. Fakt, že prospekt cenného papiera schválila Národná banka Slovenska, v tomto prípade znamená len toľko, že firma v spisoch splnila všetky náležitosti. Nič to nehovorí o kvalite emitenta.

Na investovanie do dlhopisov sa podľa odhadu M. Orlovského na Slovensku môže kvalifikovať zhruba 30- až 50-tisíc ľudí, ktorí na to majú aj dostatočné prostriedky.

„Hoci máme skúsenosť, že sa do dlhopisov pustili aj ľudia, ktorí ani nemali dosť peňazí a umiestnili do nich priveľkú časť úspor,“ poznamenáva. Hovorí pritom o klientoch, ktorí zainvestovali cez iné kanály, pretože v sporiteľní podľa neho dbajú na to, aby klienti svoje peniaze diverzifikovali. A neinvestovali do niektorého aktíva priveľkú položku z ich majetku. Mimochodom dolároví milionári majú podľa štúdie spoločnosti Capgemini World Wealth Report v dlhopisových zložkách stabilne zhruba 18 percent svojho finančného majetku.

Kde ich stretnúť

Kým pri porovnávaní bankových produktov môžu ľudia na internete využiť viacero porovnávačov a stačí im viac-menej sa riadiť výškou ponúkanej úrokovej sadzby, v ponuke dlhopisov takéto jasno nedokážu mať. Nielenže 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa