Najskôr sa ho treba naučiť používať. V tomto prípade nie je najväčšou prekážkou rozsah legislatívy, ale úroveň finančnej gramotnosti.
To, že Slováci nevedia narábať s vlastnými peniazmi, potvrdzujú pravidelne rôzne prieskumy. Výsledky toho, ktorý pre Deloitte vypracovala agentúra Stem/Mark, prekvapili aj samotných objednávateľov. Na otázku, či vám boli zrozumiteľne vysvetlené všetky podstatné podmienky životného poistenia, odpovedalo kladne 91 percent respondentov. Z toho 42 percent o tom bolo presvedčených rozhodne a 49 percent čiastočne. Životné poistenie však patrí k najzložitejším finančným produktom. Rozsiahle poistné podmienky obsahujú množstvo zradných výluk či čakacích dôb – podľa skúseností sprostredkovateľov sa však na ne klienti nikdy nepýtajú, aj keď tvrdia, že si zmluvu prečítali. Ak je súčasťou investovanie, pochopiť treba aj podkladové aktíva. Je teda len málo pravdepodobné, že väčšina zákazníkov rozumie tomu, čo podpísala. Samotný Deloitte upozorňuje, že domáci trh charakterizujú zložité produkty s nezrozumiteľnými poplatkami a nesúlad s potrebami klienta. Nespokojnosť sa môže prejaviť až po podpise, potom nasleduje zrušenie zmluvy, ktoré je pre klienta finančne nevýhodné. Krátka životnosť nových zmlúv však podľa analýzy Deloitte súvisí aj s prepoisťovaním k inej poisťovni kvôli províziám. Poisťovne dôverne poznajú termín provízna turistika.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?