Hrá vek start-upistu pre investora nejakú úlohu?

Vek nie, ale skúsenosti. Ku ktorým môže vek, samozrejme, prispieť. Ale nejde len o to, že niekto má viac a niekto menej skúseností. Najnovšie výskumy hovoria, že keď niekto strávi desať-dvadsať rokov v jednom biznise, tak prichádza o kreativitu. Najkreatívnejším obdobím na nejakom poste sú prvé štyri roky. Aj Albert Einstein mnohé zo svojich najväčších objavov urobil v prvej polovici kariéry, kým v druhej ich skôr obhajoval. Výhoda seniorných ľudí v start-upovom svete je, že môžu mať skúsenosti z rôznych oblastí. Pokiaľ ich skombinujete, dostanete zaujímavý a iný pohľad na nejaké biznisové odvetvie. Niekomu, kto robil napríklad päť rokov v bankovníctve a päť rokov vo Facebooku, môže napadnúť inovácia v bankovníctve, ktorá človeku pracujúcemu desať rokov len v banke nikdy nenapadne. Hoci sú obaja rovnako starí a sumárne majú obaja desať rokov skúseností.

Berie investor do úvahy vek alebo skúsenosť pri valuácii start-upu?

Start-upisti s väčšími skúsenosťami si prvú fázu projektu [takzvanú seed fázu] často sami zafinancujú. Majú už prvých zákazníkov a zvalidovaný biznis model, na čo typicky slúži seed fáza. Môžu ju preskočiť a ísť rovno do ďalšej fázy [series, s vyššími valuáciami]. Valuácie seniorných start-upistov teda môžu byť vyššie, ale je to tým, že projekt dostali svojpomocne do ďalšej fázy vývoja.

Prejavujú sa aj ďalšie generačné rozdiely medzi start-upistami?

Určite. A sú relatívne veľké. Vychádzajú zo špecifického obdobia vývoja nášho regiónu v 90. rokoch, keď podnikanie malo inú konotáciu ako dnešné start-upovanie. Okrem toho, starší ľudia majú tendenciu menej počúvať. Start-upy so skúsenejším tímom sa na investorov pozerajú skeptickejšie. Hovoria si: My sme v našom sektore desať rokov, akoby ste nám mohli poradiť, dajte nám peniaze a zbytočne nám do toho nerozprávajte. Podľa mňa je to aj tým, že ľudia zo staršej generácie sa vo všeobecnosti neradi delili o podiel vo firme. Nie sú zvyknutí zobrať do firmy minoritných investorov, ktorí by boli plnohodnotnými partnermi v tvorení ich biznisu. Tradične mali peniaze od bánk alebo pasívnych investorov. Je ťažšie ich presvedčiť, že investor môže priniesť pridanú hodnotu do ich projektu.

Niekto by to nazval zdravé sebavedomie.

Alebo tvrdohlavosť. Z nej potom vyplýva, že majú problém počúvať nielen investorov, ale aj zákazníkov a vnímať to, čo sa deje okolo nich. Pri skúsenejších tímoch typicky vidíme, že keď oslovujú investorov, sú už v projekte pomerne ďaleko, majú relatívne veľké ambície a oveľa jasnejšiu víziu, ako ich naplniť – ale zároveň aj neochotu túto víziu v čase meniť. A to je dvojsečná zbraň. Ak všetko funguje super, tak super. Ale ak produkt nevyhovuje zákazníkovi a treba ho meniť, alebo treba zmeniť víziu kvôli konkurenčnému prostrediu, vyrovnávajú sa s tým ťažšie ako niekto mladší, kto je viac ochotný počúvať.

Je lepšie, ak sa mladí ľudia najprv učili od iných start-upov a až potom si zakladajú vlastné projekty

Nie je to aj o tom, že starší start-upisti sú vytrvalejší než mladší?

Áno, ale vytrvalosť je taktiež dvojsečná zbraň. Musíte vedieť, kedy prestať. Mladšia generácia má tendenciu prestať príliš skoro, staršia má tendenciu meniť veci príliš neskoro. Na druhej strane, vytrvalosť je dôležitá. V start-upoch s produktmi pre veľké firmy sa obchodný cyklus môže pokojne natiahnuť na rok-dva. Baviť sa s klientom rok-dva, kým mu predáte riešenie, to chce vytrvalosť. A aj seniorita je pri tom dôležitá. Ak prídete za technologickým šéfom Morgan Stanley a máte 23 rokov, je nižšia šanca, že vás bude počúvať, ako keď máte 43 rokov.

Ukazuje sa z vašej skúsenosti, že projekty so staršími zakladateľmi majú väčšie šance uspieť na trhu?

Keď investujete do seniorskejšieho tímu, v určitom smere idete paradoxne do väčšieho rizika, ale s väčším potenciálom rastu. Riziko vyplýva z toho, že sa s nimi ťažšie pracuje. Majú prepracovanejšiu víziu a lepšiu predstavu, koľko by to mohlo stáť, takže majú aj apetít po väčšej investícii. Zároveň je tam však menšia ochota 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa