Ide o šport, v ktorom všetci dopujú. Ešte donedávna sa povedomie mnohých Slovákov o cyklistike a jej najslávnejších etapových pretekoch Tour de France (TdF) zužovalo na uvedené tvrdenie. Úspechy slovenských cyklistov a priamy prenos Slovenskej televízie z tohtoročného 99. ročníka podujatia akiste rozšírili povedomie niektorých z nich o tomto náročnom športe. No viaceré zaujímavosti z kategórie „naj“ ostávajú neznáme aj pre tých, ktorým by mohli priniesť oveľa viac ako len divácky zážitok. Napríklad: kto zo slovenských politikov či podnikateľov vie, že TdF je jedno z mála športových podujatí, ktorého organizátori nemajú starosti s hľadaním sponzorov?
Za milión desať
Na úvod niekoľko čísiel, ktoré vysvetľujú, prečo si organizátori TdF môžu sponzorov vyberať. Televízny prenos z tri týždne trvajúceho podujatia sa v tomto roku vysiela do 190 krajín sveta vrátane Mongolska a takmer päťtisíc hodín prenosu pred televízormi sleduje približne 3,5 miliardy ľudí. Základná otázka, ktorú si každý potenciálny sponzor pretekov pri týchto číslach položí, znie: čo by som len dal za to, keby tie miliardy divákov hodiny pozerali na logo mojej firmy?
V slovenskom kontexte je viac než odpoveď zaujímavejšie poznanie, že firiem spod Tatier kladúcich si túto otázku, nie je veľa. Presnejšie, je taká len jedna. V roku 2011 sa firma janom investujúca do výroby energie z obnoviteľných zdrojov stala zatiaľ jediným slovenským sponzorom niektorého z profesionálnych tímov. Konkrétne družstva Omega Pharma Quick-Step, za ktorý jazdia aj bratia Martin a Peter Velitsovci. Majoritným akcionárom tejto stajne je český miliardár Zdeněk Bakala.
V mnohých firmách sponzorujúcich cyklistiku sa vo vedení nájde človek, pre ktorého je tento šport vášňou, čo je často prvotný impulz pre „investíciu“ firmy do pretekov či pretekárskeho tímu. No absencia vzťahu k tomuto športu zostáva asi jediným pochopiteľným vysvetlením, prečo sa veľké slovenské firmy v podpore súťažnej cyklistiky neangažujú viac. Skúsenosti tých, ktoré to už skúsili, totiž hovoria, že peniaze minuté na vrcholovú cyklistiku sú takpovediac stávka na istotu.
Analytici spoločnosti IFM International Sports Media Research na základe údajov firiem vyrátali, že návratnosť investície sa pri cyklistike pohybuje na úrovni 7:1 až 10:1. „To je návratnosť, za ktorú sa v porovnaní so sponzoringom iných športových odvetví firmy investujúce do cyklistiky vôbec nemusia hanbiť,“ povedal portálu Handelsblatt Online Ulrich Lacher z IFM International. Zlatí sponzori, ktorí organizátorom TdF venujú od 3,5 do 5 miliónov eur, o návratnosti investície neradi hovoria. No fakt, že napríklad česká automobilka Škoda je v tomto roku deviatykrát za sebou jedným zo štyroch zlatých partnerov pretekov a aj viacerých súťažných tímov, má určite svoje dobre prerátané dôvody.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?